Skončí už móda SUV? Průzkum VW říká něco jiného, než si myslí lidé z vedení

Dle německé značky jsou SUV pro zámořskou klientelu symbolem bezpečí a komfortu. Pro řadu lidí jsou pak dokonce synonymem pro slovo „auto“.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Skončí už móda SUV? Průzkum VW říká něco jiného, než si myslí lidé z vedení

12.12.2019 | Petr Prokopec

Skončí už móda SUV? Průzkum VW říká něco jiného, než si myslí lidé z vedení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dle německé značky jsou SUV pro zámořskou klientelu symbolem bezpečí a komfortu. Pro řadu lidí jsou pak dokonce synonymem pro slovo „auto“.

SUV všeho druhu jsou v centru hledáčku zákazníků již několik let, přičemž zájem o ně už léta konstantně roste. Největší láskou tento segment zahrnují Američané, což není až tak překvapivé. Ve Státech nejsou ceny pohonných hmot tak vysoké jako třeba v Evropě, mimo to se nový kontinent může pyšnit mnohem širšími ulicemi než ten starý. Lidé si tak mohou snáze pořídit, po čem skutečně touží. A touží právě po vozech se zvýšeným podvozkem a vyšší stavbou karoserie.

To víme, otázkou ale je, kdy tato doba pomine. Už několik lidí z vedení VW Group, naposledy pak šéf amerického zastoupení Audi, řekli něco v tom smyslu, že vzpoura proti SUV je na spadnutí, což může být pravda. Podle nového průzkumu samotného Volkswagenu se ale nic takového ani nerýsuje.

Sama německá automobilka původně předpokládala, že popularita SUV trend bude s nástupem elektromobilů vrcholit. Jenže nyní se ukazuje, že alternativní pohon má stále své limity a žádný nástup se nekoná. Zákazníci tedy nemají víceméně jediný důvod, proč by se přeorientovali z aut, která je i jejich náklad bez nesnází odvezou na místo určení, ať se nachází jakkoliv daleko, na vozy zaostávající prakticky ve všem. Místo toho tedy hodlají nadále favorizovat SUV, za čímž podle onoho průzkumu stojí primárně tři důvody.

Zaprvé tu máme bezpečnost a komfort. Hned dvě třetiny respondentů uvádí tyto vlastnosti jako vrcholnou prioritu, přičemž mužské publikum dává nejvíce hlasů pohodlným sedadlům, zatímco pro ženy je stěžejní bezpečnost a prostor pro celou posádku. Mimo to hned 94 procent lidí odpovědělo, že za volantem těchto aut se cítí mnohem jistěji. Vlastně tak není divu, že 96 procent dotázaných považuje SUV za auta s nejlepším poměrem ceny a užitné hodnoty, přičemž 87 procent již nechce do garáže cokoliv jiného.

Důvodem číslo dva je skutečnost, že lidé považují tato auta za svůj druhý obývací pokoj. Více než 80 procent rodičů uvedlo, že právě v SUV vedou běžné rodinné hovory. Zajímavé přitom je, že k těmto praktikám se uchyluje 75 procent majitelů vozů se třemi řadami sedadel, ovšem jen 60 procent lidí vlastnících pětimístná provedení. Ať tak či onak, právě u rodičů lze počítat s největší věrností danému segmentu, neboť rovných 90 procent jej nehodlá již nikdy opustit.

Jsme ve finále, tedy u mileniálů (generace Y) a generace Z. Pro mladší je zásadní prioritou již zmiňovaná bezpečnost. Tu hledají právě u SUV, v jejichž případě je pro ně klíčová také možnost jízdy na komunikacích s horším povrchem. Z těchto zákazníků se za krátko stanou rodiče, což jejich věrnost SUV jen posílí. Po pětapadesátce se priority mění a bezpečnost na nejvyšším místě nahrazuje komfort.

Jak je tedy vidno, minimálně v Americe není jediný důvod, proč by obliba „monster“ měla v nejbližší době skončit. To je pro výrobce dobrá zpráva, neboť SUV jim přinášejí vyšší zisky než běžné osobní vozy. Nemělo by nás proto zaskočit, když budou nadále přitápět pod kotlem. Koneckonců musí vydělat na investice do elektromobilů, jež SUV měly sesadit, ovšem které kromě fanoušků Tesly v podstatě nikdo nechce, zvláště v Americe.

Lze už jen dodat, že průzkum se odehrál ve USA v září letošního roku a zúčastnilo se jej 500 mužů a 500 žen. Zajímavé přitom je, že se mezi nimi našli i lidé auto nevlastnící. To znamená, že pro řadu lidí je synonymem ke slovu auto právě SUV. Není tedy překvapivé , že velké množství Američanů nepovažuje elektromobily za skutečné dopravní prostředky, ale za pouhé hračky, a proto se je na rozdíl od prvně zmíněných nikdy nekoupí.


Skončí už móda SUV? Průzkum VW říká něco jiného, než si myslí lidé z vedení - 1 - VW Tiguan a Atlas Cross Sport ilustracni foto 01Skončí už móda SUV? Průzkum VW říká něco jiného, než si myslí lidé z vedení - 2 - VW Tiguan a Atlas Cross Sport ilustracni foto 02Skončí už móda SUV? Průzkum VW říká něco jiného, než si myslí lidé z vedení - 3 - VW Tiguan a Atlas Cross Sport ilustracni foto 03Skončí už móda SUV? Průzkum VW říká něco jiného, než si myslí lidé z vedení - 4 - VW Tiguan a Atlas Cross Sport ilustracni foto 04Skončí už móda SUV? Průzkum VW říká něco jiného, než si myslí lidé z vedení - 5 - VW Tiguan a Atlas Cross Sport ilustracni foto 05Skončí už móda SUV? Průzkum VW říká něco jiného, než si myslí lidé z vedení - 6 - VW Tiguan a Atlas Cross Sport ilustracni foto 06
Volkswagen v Americe nabízí modely Tiguan či Atlas, ani s jedním se však dosud nedostal do nejlepší desítky. Přesto zjevně bude pod kotlem SUV topit, lidé je chtějí dál

Zdroj: Volkswagen

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.