Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škodu Octavia ničí další, ještě větší čínský soupeř za 370 tisíc, za měsíc se ho prodá co Octavie za rok
7.9.2022 | Petr Miler
Čas her skončil, tohle už není ošizená napodobenina, ale plnohodnotný, v lecčem dokonce lepší konkurent, který je přitom k mání o statisíce levněji. Není divu, že prodejně Octavii doslova ničí.
O dramatickém propadu prodejů Škody v Číně už píšeme skoro dva roky. Z dnešního pohledu je poněkud tragikomické, že nás sama Škoda za naše články dlouho plísnila a popírala, že by se za velkou zdí něco zvláštního dělo, až se to jaksi nedalo skrýt a musela s pravdou ven. Její odchod ze scény je bez přehánění brutální, však v dosavadním průběhu roku našla zákazníky pro pouhých 27 tisíc aut. Ještě v roce 2018 jich přitom bylo za celý rok 352 tisíc.
Důvody jsou komplexní, jedním z těch hlavních je ale úpadek Octavie coby po léta jasně nejprodávanějšího modelu. Na vrcholu své popularity dokázal český bestseller uhranout přes 170 tisíc Číňanů za rok, letos jich bylo zatím jen 6 422, skutečně tak málo. A to prosím v době, kdy na trhu není dlouho nová generace, která byla speciálně pro Čínu dále upravena a prodloužena. Přesto se prodejně dál jen trápí, smutné.
Není to ale tak, že by se proti české značce a její hvězdě všichni spiknuli - jednoduše přestala být konkurenceschopná. V Česku lidem bůhvíproč moc nevadí, že se dnes základní Octavie s „antimotorem” 1,0 TSI a „nevýbavou” Active prodává za 520 tisíc, ale Číňané na takové věci zvědaví nejsou, nemusí být. Domácí konkurenti v této třídě začali nabízet stále víc za mnohem míň a jeden z projevů jejich snah si dnes ukážeme.
Jde o Bestune B70, auto domácího polostátního molochu FAW, který míří úplně stejným směrem. Je to tedy hypertrofovaný liftback na pomezí nižší střední a střední třídy, spíše ale už té druhé. Je to vážně velké auto - měří na délku 4 810 mm, na šířku 1 840 mm a na výšku 1 455 mm, takže krom posledního zmiňovaného parametru je větší než Octavia IV. To samé pak platí o rozvoru 2 800 mm, který je vedle Octavie ještě v jiné dimenzi.
S 1 440 kg hmotnosti je to relativně lehké auto a ani technicky se nezdá být bídné. Ostatně neodrazují už motory 1,5 turbo se 123 kW (168 koní) a 2,0 turbo se 165 kW (225 koní). Převodovky jsou pětistupňová manuální, sedmistupňová dvouspojková nebo šestistupňová automatická s hydrodynamickým měničem. O dynamice se Číňané obvykle moc nezmiňují a tento případ není výjimkou, i nejslabší provedení se ale rozjede na 210 km/h, tady problém najdeme jen stěží.
Nic špatného nebude ani na výbavě, která už v základu počítá se vším nezbytným od automatické klimatizace přes tempomat či parkovací asistenty vpředu a vzadu až po vyhřívaná sedadla. Je to prostě klasický Číňan - velké, prostorné, relativně silné a velmi vybavené auto za hezké ceny. Ty totiž startují na 105 900 CNY, tedy asi na 370 tisících Kč. A i když sáhnete po absolutním vrcholu, který má i věci jako ventilovaná sedadla či parkovací asistent zobrazující veškerý prostor kolem vozu a pod kapotou oněch 225 koní s automatem, nestojí víc jak 144 900 CNY, tedy 511 tisíc. Jinými slovy - i absolutní vrchol B70 je v Číně levnější než úplný základ Octavie v Česku.
Pravda, Škody jsou také v Číně o něco málo dostupnější než u nás, přesto platí, že i v Číně koupíte maximálně nadupaný Bestune B70 koupíte levněji než úplně základní Octavii. Ta tedy v Číně nemá tříválec, ale čtyřválec 1,4 TSI, přesto se nelze divit tomu, že i B70 coby relativní nováček mezi takto střiženými auty Octavii ničí. Ve své nové verzi oslovil letos už 49 912 lidí a v květnu si připsal 15 570 prodejů. To je více, než kolik lidí oslovila Octavia za celý loňský rok (14 738). Je to znovu smutné, ale tušíme, že i kdejaký Čech by dal tomuto vozu přednost před dnes Octavií, kdyby tu byl k dispozici. K tomu má ostatně dojít, do Ruska už B70 míří, země EU mají následovat.
Škoda Octavia nemá vedle aut jako Bestune B70 mnoho co nabídnout - je to proti nim menší, slabší a hůře vybavený vůz za výrazně vyšší cenu. Není divu, že s tímto vozem prodejně prohrává v poměru skoro 8:1. Foto: FAW
Zdroje: FAW, CAAM
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 9 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 11 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis