Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců
18.6.2022 | Petr Miler
Je to příběh jednoho obrovského pádu ze samého vrcholu až nebezpečně blízko dnu. A když už se zdálo, že se od něj Škoda alespoň odráží, přichází další rána a sešup do ještě větších hlubin.
Největší česká automobilka je v pořádné bryndě, i když se ráda tváří, že tomu tak není. Co se stalo s jejím celosvětově druhým největším trhem, tedy Ruskem, asi po měsících bojů na Ukrajině nemusíme říkat. V předchozích letech ale měla jedno ještě větší odbytiště, které suverénně ovládalo její prodejní statistiky, Čínu.
Tam se v posledních letech začala propadat takovým způsobem, že se mluvilo i o jejím úplném odchodu ze země. K tomu zatím nedošlo, asi nikdo ale nedokáže vyloučit, že se to nakonec přece jen nestane. Nebavíme se totiž o žádném drobném výkyvu, ale o masivním vyklízení pozic, které si škodovka nemůže vynahradit jinde. Ostatně neexistuje jiné místo, kde by bylo možné relativně rychle začít prodávat přes 350 tisíc aut za rok, tedy desítky procent jejího celosvětového odbytu.
Za loňský rok tak Škoda prodala v zemi pouhých 56 tisíc aut, což znamená meziroční pokles o 63 % oproti už tak mizernému roku 2020, o 80 % proti roku 2019, o 84 % oproti roku 2018... Takhle bychom mohli pokračovat ještě chvíli. Nejde tedy zrovna o krátkodobý výkyv, v předchozích letech prodávala česká značka v Číně stabilně přes 300 tisíc vozů za rok. Oproti tomu je 56 tisíc loni dodaných aut plivnutím do rybníka.
Důvod není jen jeden, ztráta části konkurenceschopnosti ve srovnání s domácími výrobci stále lepších a přitom stále levných aut je ale tím podstatným z nich. Škoda nemá image BMW nebo Mercedesu, nemá ani tradici Volkswagenu, dělá prostě dobrá auta za dobré peníze. Nebo spíše dělala - teď nabízí jiné firmy dobrá auta za menší peníze a že jsou čínské, už Číňanům nevadí, evidentně spíše naopak.
Přesto se Škoda byla v nejlidnatější zemi světa dále snaží a v letošním roce dokázala nepříznivý trend alespoň na chvíli zvrátit. V lednu, v únoru i v březnu její odbyt meziročně stoupal. A byť v absolutních číslech šlo stále o bídu, relativně to byl docela slušný růst. Tohle ale skončilo v dubnu, kdy škodovka za velkou zdí prodala pouhých 1 200 vozů. A vrátila se k meziročnímu propadu o skoro 86 %.
Nejvíce je její marnost patrná na modelu Octavia, loni nově uvedené čtvrté generaci vozu. Ta prodeje Škody táhla, starala se o desítky procent jejího odbytu, v dubnu si ale našla už jen pouhých 165 kupců. Nechybí nám tam nula nebo jiné číslo, sto šedesát pět lidí, to je vše. Pro srovnání - ještě o pět let dříve jich za stejný měsíc bylo 11 313, skutečně přes 11 tisíc. 99 % zákazníků je prostě pryč a bez silných prodejů Octavie škodovka nikdy nemůže pomýšlet na návrat na opuštěné mety.
To je velká bída a je skutečně na místě se ptát, kdy mateřský koncern tuhle agónii ukončí. Co pak Škodě bez Číny a možná i bez Ruska zbude? Evropa, kde sází na šíleně drahý a prakticky obtížně použitelný elektrický Enyaq? Nezbývá než popřát hodně štěstí.














Škoda v Číně spadla až ke dnu, neprodává tam znovu skoro nic. Její letitý bestseller, tedy Octavia, nyní ve verzi PRO, oslovila za poslední reportovaný měsíc 165 lidí. Dno je skutečně blízko. Foto: Škoda Auto
Zdroje: CAAM, JATO Dynamics
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
dnesDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
EU je tu vážně pro lidi. Je ochotna zrušit cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
před 4 hodinamiDivoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
před 6 hodinamiPrvní elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před 7 hodinamiGM začíná propouštět ze své zbrusu nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji otevřel teprve před čtyřmi roky
před 9 hodinamiMercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.12. 20:12 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.12. 14:54 - pavproch
- Politický koutek 04.12. 12:30 - Stepan
- Detektory policejních radarů 04.12. 06:22 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.12. 05:49 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.11. 21:38 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 04.11. 17:09 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry