Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škodě dál chybí desítky tisíc aut a ani příští rok situaci nezlepší. Pro ČR jich zbude velmi málo
15.12.2021 | Petr Miler
Dodávky nových škodovek se v posledních týdnech zvýšily a mnozí si začali myslet, že situace okolo výroby se zlepšuje. Informace přímo z automobilky ale o ničem takovém nesvědčí - šlo hlavně o dodávky dříve objednaných aut, vyhlídky zůstávají chmurné.
Asi nemá smysl opakovat, že Škoda letos prožívá jedno z nejtěžších období ve své novodobé historii. Po letech nenuceného růstu zažívá stagnaci či pokles prodejů na většině trhů, a to i přes mizerné loňské výsledky. Ne všude je situace stejná, třeba v Číně o její vozy není zájem, na většině trhů je ale dominujícím faktorem nedostatek aut daný nedostatkem některých komponentů.
V posledních týdnech se mohlo zdát, že se situace zlepšuje. Škoda měla v Česku navzdory téměř stojící výrobě relativně slušný listopad, když její prodeje klesly meziročně jen o necelá 4 %, ve Velké Británii o 29,61 % a v Německu o 32,9 %. Ano, jedná se pořád o vysoké poklesy, jsou ale o desítky procentních bodů nižší než v předchozích měsících a také často menší než u klíčových konkurentů. Aut české značky se prostě prodalo víc, než se čekalo a nakonec i fakt, že Octavia v Německu prodejně porazila Golf, o něčem svědčí.
Vypadá to jako odraz ode dna, realita je ale trochu jiná. Oslovili jsme naše zdroje v automobilce, které nám vykreslily poněkud odlišný obrázek. Škoda v posledních týdnech zapracovala hlavně na tom, aby dokončila co nejvíce starších objednávek a zmenšila frontu nedodaných vozů, o odrazu ode dne ale nemůže být řeč. V nejlepším případě po něm chtějí v Mladé Boleslavi chvíli chodit.
Nejjasněji o tom svědčí jak stav platný ke konce roku, tak plány automobilky pro ten příští. Firma i v tuto chvíli eviduje okolo 25 tisíc nevyřízených objednávek spojených jen s Českou republikou, což je pořád masivní fronta. A příští rok se stěží zkrátí. Zatímco v předchozích letech měla automobilka pro další rok a Českou republiku výrobní plány zakotvené okolo 90 tisíc aut, pro rok 2022 jsou o více jak 20 % nižší - tedy podobné jako letos. Náš zdroj říká, že pokud si od toho odečteme oněch 25 tisíc nedodaných aut a vozy, které automobilka přímo dodává určitým firmám a institucím, zbývají pro volný trh nějaké 3 až 4 tisíce vozů měsíčně. To je strašně málo, bavíme se o asi polovičním čísle oproti někdejšímu normálu.
Aut prostě dost nebude, což vysvětluje, proč Škoda zůstává tak ambiciózní s cenami. Znovu ale varujeme před tím, že byť tento přístup dává smysl v krátkodobém horizontu, dlouhodobě se může Škodě velmi nevyplatit. Část klientely nutí hledat jinde a jsme přesvědčeni, že o ní česká automobilka může tímto přístupem nadobro přijít. Ať už jde o kupce obyčejnějších verzí nebo drahých modelů, stále častěji se setkáváme s tím, že ti první raději míří ke značkám, jako jsou ty korejské, které auta mají a nabízí je někdy i dramaticky levněji. A ti druzí zjišťují, že třeba za skoro stejné peníze, které dáte za Octavii RS TDI 4x4, můžete mít takové BMW 320d xDrive. A i když už BMW možná není, co bývalo, je to pořád BMW. Auto vám navíc na rozdíl od Škody též dodá relativně rychle.
Problémy Škody s výrobou zdaleka nekončí, na celý příští rok neplánuje pro Česko vyrobit více aut než letos. Spolu s desítkami tisíc chybějících aut to nemaluje ani do budoucna pěkné scénáře. Foto: Škoda Auto
Zdroje: Autoforum, Škoda Auto
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 4 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 6 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 7 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 9 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva