Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda končí mizerný rok v Číně totálním debaklem, levná značka VW ji ničí i díky tomuto SUV
16.12.2021 | Petr Miler
Po mnoha tristních výsledcích rozhodně nešlo čekat zázraky, ovšem meziroční pokles o více jak 62 procent po už tak mimořádně mizerném roku 2020 a méně jak třetinové prodeje oproti sesterské Jettě? To je prostě debakl.
Volkswagen se po léta snažil dostat na trh levná auta, která by konkurovala značkám nacházejícím se pod ním, aniž by si zkazil vlastní renomé. To se mu léta nedařilo, a to ani za přispění Škody, která v mezičase zamířila možná i výše, než si Němci přáli. Proto si nakonec pomohli sami a za pomoci starší techniky stvořili značku Jetta.
Ta se představila teprve zkraje roku 2019, zaměřila se primárně na čínský trh a dosud nevíme o plánech na její další expanzi. Možná je to škoda, neboť zájem o novinky Jetty je opravdu velký. Abychom byli konkrétní, SUV jménem VS5 a VS7 a sedan VA3 si za letošní rok pořídilo v Číně 158 024 lidí. Co nás na tom ale zaujalo především - stačil necelý rok takovéto přítomnosti na trhu, aby Jetta prodejně totálně zničila Škodu s mnohem širším portfoliem, pro níž byl čínský trh po léta tím úplně největším a na němž prodávala i přes 350 tisíc aut ročně.
Už tomu není a v průběhu letošního roku jsme o problémech české značky psali opakovaně. Teď můžeme shrnout bilanci za 11 měsíců roku 2021, která pro škodovku znamená pouhých 51 801 aut a meziroční propad skoro o více jak 62 procent. A to je třeba dodat, že už loňský výsledek automobilky byl mimořádně mizerný, nejhorší od roku 2009. Tohle už je opravdu vážné, navíc je to stav přicházející skoro rok poté, co se začalo mluvit o tom, že škodovka musí něco změnit a znovu zabojovat. Toto je výsledek.
Důvodů k tak rychlému ústup ze slávy bude více, právě úspěch nové levné značky VW je ale považován za jeden z důvodů těch hlavních. Zejména SUV VS5 a větší VS7 mají velmi blízko k tomu, co nabízí Škoda, přitom jsou podstatně levnější. Model VS5, tedy zmíněná jednodušší Škoda Karoq, startuje na částce 84 800 yuanů (cca 298 tisíc Kč). Je tedy levnější, než se původně počítalo a za celý letošní rok nezdražil ani o haléř. Oproti zmíněnému Karoqu stojí méně než polovinu a pod kapotou přitom nemá litrový tříválec, nýbrž přeplňovanou jedna-čtyřku se 150 koňmi.
Druhý zmíněný model, VS7, který je pro změnu zjednodušenou Škodou Kodiaq s motory 1,4 TSI nebo 2,0 TSI o výkonu 150 resp. 180 koní, startuje na 106 800 yuanů (asi 375 tisíc Kč) je oproti zmíněnému Kodiaqu opět poloviční a prodává se tak dobře, že automobilka musela ceny zvyšovat. To se ale též stalo naposledy loni, letos žádná změna v ceníku neproběhla.
Jetta VA3 neboli někdejší Volkswagen Jetta s novou tváří a chudším interiérem začíná ještě níže, zejména díky, že pod jeho kapotu se nastěhovala atmosférická jedna-pětka se 112 koňmi. Vůz je tak k mání od 65 800 CNY (cca 231 tisíc Kč), přičemž zákazníci mohou počítat třeba s manuální klimatizací nebo 8palcovým barevným displejem. V plné palbě je pak Jetta VA3 osazená vyhřívanými sedadly, automatem či parkovacími senzory vyjde na 92 800 CNY (cca 326 tisíc Kč).
Němci zjevně tak dlouho přemýšleli o tom, jak dovolit Škodě konkurovat třeba i Dacii, až si takovou Dacii udělali sami a trápí tím i Škodu v Číně. A dost možná by ji potrápili i zde, kdyby tu Jetty také nabídli. Pochopitelně nechceme říkat, že zlý VW zkazil škodovce kšefty, tak jednoduché to není. Jeden z faktorů čínského úpadku české automobilky to ale nepochybně je a pokud Jetta přijde s dalšími modely, které nebudou existujícím škodovkám až tak vzdálené a přitom budou stát zlomek jejich cen, bude jí krást zákazníků jen víc.






















Nové SUV Jetta VS7 vstoupilo do prodeje letos s cenami začínajícími okolo 300 tisících Kč, nakonec jej ale VW skoro o 20 procent zdražil. Přesto je to prodejní hit, který spolu s dalšími jen dvěma modely prodejně násobně překonává celé portfolio Škody v Číně. Foto: FAW-VW
Zdroj dat: CAAM
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? včera 12:00
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
- Případ Vinales: Drama tlaku v pneumatikách - další díl 15.4.2025
- Další těžké zranění Jorge Martina 14.4.2025
Nejnovější články
Technik na okruhu postavil starou dieselovou ošklivku proti BMW M3 jen na jiných moderních pneu. A začaly se dít věci
před 11 hodinamiJaponské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
včeraPokud chce Kia s tímhle autem skutečně porazit Teslu Model 3 v její vlastní hře, může Elon Musk zůstat v klidu
včeraJedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše
včeraAudi dokonalo zmatení. Vedle A4 a A5 nabídne ještě model E5, ale pozor, bude to AUDI
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva