Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda začala odhalovat své nové elektrické SUV, má nahradit jeden z jejích současných bestsellerů
9.3.2024 | Petr Prokopec
Existuje vůbec šance, aby tato novinka české automobilce nevzala víc, než jí dá? Pokud půjde skutečně o náhradu Karoqu, nedokážeme si to představit. A prodávat oba modely bok po boku dost dobře nebude možné navěky.
V loňském roce Škoda podle dat JATO Dynamics v Evropě prodala 66 033 exemplářů modelu Enyaq. To nakonec není tak málo, třebaže pro automobilku jde pořád o třetí nejhůř prodávaný model po Scale a Superbu, pomineme-li spřízněný Enyaq Coupe. Je nicméně třeba dodat, že za tímto číslem z velké části stojí z podstaty neudržitelné přerozdělovací mechanismy, nevyjímaje přímé dotace. A to jen v několika málo evropských zemích.
Ze zmíněného počtu 66 tisíc vozů bylo 23 498 aut prodáno v Německu, 8 136 ve Velké Británii, 5 737 v Norsku, 4 715 v Nizozemsku, 4 212 ve Francii... Bavíme se tedy o 46 298 prodejích v pouhých pěti zemích, které masivně protežují elektromobilitu s pomocí mimotržních mechanismů. Škoda sama musí vidět, jak neudržitelná je představa, že by s podobnými vozy bodovala napříč Evropu, natož pak světem.
Ostatně loni u nás Škoda prodala podle dat SDA pouhých 1 442 Enyaqů ze 77 490 aut celkem. A ani tam, kde dotace mají, nebudou fungovat věčně. Letos v lednu škodovka prodala napříč Evropou jen 4 004 Enyaqů, a tak se tento vůz znovu stal jejím nejhůře prodávaným modelem po Superbu (3 807), který ale zrovna prochází mezigeneračním střídáním stráží.
Škoda je přesto pořád odhodlána vsadit na elektromobilitu vše, a tak chce už 15. března při příležitosti pravidelné výroční tiskové konference odhalit menší SUV s očekávaným názvem Elroq. Má jít o verzi blízkou produkčnímu modelu, který by se měl ukázat ještě před koncem letošního roku jako nástupce modelu Karoq. Ten v roce 2021 prošel faceliftem stejně jako větší Kodiaq, který se v mezičase již dočkal druhé generace.
Dá se pochopitelně předpokládat, že Škoda u menšího modelu životní cyklus o trochu prodlouží. Nicméně poté by měl být k mání už jen „ideální rodinný vůz“, jak automobilka svou novinku tituluje. Ta počítá se 4,5metrovou délkou a uvnitř nabídne víc prostoru než Karoq. Nicméně i tak je třeba poznamenat, že Škoda touto rošádou riskuje opravdu velmi mnoho, neboť cena novinky půjde opravdu razantně nahoru, její využitelnost pak nevyhnutelně dolů.
Elroq totiž stejně jako většina současných koncernových elektromobilů dorazí na platformě MEB. A i když jde o evoluční verzi původní architektury, stále lze ve všech stěžejních ohledech - tedy v případě dynamiky, dojezdu a dobíjení - počítat s horšími hodnotami než u konkurence. Navíc ani ten nejlepší elektromobil na světě pořád nedokáže zdaleka konkurovat svou použitelností naprosto obyčejnému spalovacímu autu, o poměru hodnoty a ceny v tomto duchu ani nemluvě. Bude tedy zajímavé sledovat, jak si novinka povede - máme obavy, že zákazníky bude krást zejména Škodě Enyaq, nikoli až tak spalovacím vozům.
Na další informace si budeme muset chvíli počkat, aktuálně tak jen dodáme, že pro rok 2025 chystá Škoda další elektrické SUV. To má tvořit základ nabídky, zatímco na vrchol se postaví další elektromobil, který dorazí o rok později. Ve stejné době pak kromě tohoto sedmimístného SUV máme očekávat ještě elektrický kombík, jenž bude podobně velký jako Octavia, jíž by taktéž měl jednoho dne nahradit. Takový je aspoň plán.
Nová Škoda - pravděpodobně Elroq - se zatím ukázala jen takto zepředu. Foto: Škoda Auto
Dříve jsme vůz mohli vidět poněkud abstraktněji tímto způsobem. Více nám toho automobilka odhalí 15. března. Debut produkční verze pak máme čekat ještě letos. Foto: Škoda Auto
Zdroje: Škoda Auto, JATO Dynamics, SDA
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie