Škoda se vrací do Ruska, dokonce takřka oficiálně. Bude ale úspěšná jako dřív?

Od letošního léta si Rusové budou moci znovu koupit Škoda Octavia či Kodiaq. Jak je to možné? Stojí za tím přesně ten krok, který k tomu od začátku vedl - montáž aut v Kazachstánu, které má s Ruskem celní unii a pochopitelně jej nesankcionuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda se vrací do Ruska, dokonce takřka oficiálně. Bude ale úspěšná jako dřív?

29.6.2024 | Petr Prokopec

Škoda se vrací do Ruska, dokonce takřka oficiálně. Bude ale úspěšná jako dřív?

/

Foto: Škoda Auto

Od letošního léta si Rusové budou moci znovu koupit Škoda Octavia či Kodiaq. Jak je to možné? Stojí za tím přesně ten krok, který k tomu od začátku vedl - montáž aut v Kazachstánu, které má s Ruskem celní unii a pochopitelně jej nesankcionuje.

Pro Škodu byl ruský trh po zhroucení prodejů v Číně tím druhým nejdůležitějším na celém světě. Mladoboleslavská automobilka tam v roce 2021, tedy ještě před zahájením invaze na Ukrajinu, prodala přes 90 tisíc aut. Spolu s tím vydělávala spoustu peněz i starostí o rozsáhlý vozový park některých tamních stáních orgánů, zejména policie. Jinými slovy, značku měli rádi lidé i úřady. A jak se ukázalo třeba loni, Rusy nakonec neovlivnila ani skutečnost, že Škoda musela v důsledku mezinárodních sankcí daný trh opustit.

Sergej Pigolkin, zakladatel automobilového internetového tržiště CarClick, nyní pro Avtovzglyad potvrdil, že se mladoboleslavská automobilka do Ruska vrátí. A dokonce takřka oficiálně. Či spíše polooficiálně. Octavia a Kodiaq se totiž nově začnou montovat v Kazachstánu, což jsme loni označili za možnost, jak vrátit škodovky na trhy okolo Ruska i přímo do Ruska. Přesně k tomu dochází, a tak Škoda bude ze své kazachstánské fabriky zásobovat i zemi, kde byl dosud k dispozici pouze šedý import navázaný na čínskou produkci.

„Nedávno se v Kostanaji v Kazachstánu otevřela nová továrna Allur, kde se Octavia a Kodiaq montují v rozsáhlém množství. Kapacita přesahuje potřeby kazašského trhu. Obchodní plány tak velmi pravděpodobně zahrnují vývoj mnoha aut do Ruska, neboť obě naše země jsou součástí Společenství nezávislých států,“ uvedl Pigolkin.

Scénář je to nepřekvapivý, ovšem zda bude úspěšný, není jisté. I když vozy vyrobené v Kazachstánu nebudou zatížené cly, neboť Rusko tvoří s Kazachstánem bezcelní unii, beztak budou dražší než dřív. Otázkou tak je, zda ještě zvládnou konkurovat řadě čínských aut, která ruský trh od invaze zaplavily natolik, že pod Říši středu již spadá více než polovina tamních registrací. A často jde o soupeře Octavie a Kodiaqu.


Škoda se vrací do Ruska, dokonce takřka oficiálně. Bude ale úspěšná jako dřív? - 1 - Skoda Octavia IV Rusko 2021 foto ceny 01Škoda se vrací do Ruska, dokonce takřka oficiálně. Bude ale úspěšná jako dřív? - 2 - Skoda Octavia IV Rusko 2021 foto ceny 02Škoda se vrací do Ruska, dokonce takřka oficiálně. Bude ale úspěšná jako dřív? - 3 - Skoda Octavia IV Rusko 2021 foto ceny 06Škoda se vrací do Ruska, dokonce takřka oficiálně. Bude ale úspěšná jako dřív? - 4 - Skoda Octavia IV Rusko 2021 foto ceny 09Škoda se vrací do Ruska, dokonce takřka oficiálně. Bude ale úspěšná jako dřív? - 5 - Skoda Octavia IV Rusko 2021 foto ceny 19Škoda se vrací do Ruska, dokonce takřka oficiálně. Bude ale úspěšná jako dřív? - 6 - Skoda Octavia IV Rusko 2021 foto ceny 27
Octavia čtvrté generace bude znovu k mání v Rusku, dokonce i skoro oficiálně. Vůz se totiž nově montuje v Kazachstánu, odkud opravdu není problém jej rychle a snadno dostat do Ruska. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Avtovzglyad

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše