Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda RTO 707 Dumpling: legendární československý autobus se vrací
23.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Moderní inkarnace autobusu Škoda 706 RTO je ze Slovenska a nabízí nejen pozoruhodný design, také cestování s ním má být mimořádně komfortní.
Leckterý čtenář si jistě ještě vzpomene na legendární autobus Škoda 706 RTO, který se vyráběl do roku 1974 a získal si značnou popularitu. Kromě době poplatného, ale i dnes zajímavého designu to také jistě bylo tím, že se vyráběl téměř dvacet let a navzdory tomu, že nevznikl zrovna v jednotkách kusů, mají dnes kusy ve skvělém stavu obrovskou cenu.
Slavnější autobus zkrátka v Československu nevznikl, a jistě i proto se slovenský designér Miroslav Dorotčín pokusil o jeho moderní inkarnaci - s lepší technikou i komfortnějším interiérem jak pro řidiče, tak i pro pasažéry. Název Dumpling, který znamená knedlíček nebo kulička, zvolil jistě kvůli tvarům, pro RTO tak typickým.
Oproti originálu je koncept Škody RTO 707 Dumpling delší, 12,5 oproti 10,7 metru, a má tři nápravy místo dvou. Také motor je umístěn vzadu, jak je u dnešních autobusů běžné. Zůstávají však oblé tvary a také v přídi starou 706 jednoznačně poznáme. Vozu také zůstaly přední dveře umístěné až za přední nápravou, z bezpečnostních důvodů ale přibyly ještě jedny úplně vzadu.
Negativně skloněné sloupky bočních oken, stejně jako horní okna ve vyvýšené střeše, si berou inspiraci z podobně legendárních dálkových autobusů americké společnosti Greyhound z 60. let minulého století. Také by díky tomuto uspořádání uvnitř jistě bylo mnohem více světla, než v autobusech či autokarech, které vídáme na silnicích dnes. Zvenčí zmiňme ještě kompletně LEDkové osvětlení nebo dělené čelní sklo s chromovanou příčkou.
Veskrze moderní je také interiér. Podle slov designéra je 707 Dumpling od základu pojatý jako dopravní prostředek spíše komfortní než hromadný - interiér pojme 28 cestujících a sedadla nejsou vedle sebe dvě a dvě, ale dvě a jedno. To znamená více místa pro každého cestujícího a také širší uličku. Více prostoru je i nad hlavou, zejména díky zvýšené střeše v zadní části autobusu. Nad hlavy si tedy pasažéři budou moci mimo jiné uložit větší zavazadla, pokud je nedají do nákladového prostoru ve spodní části autobusu.
Každý cestující má údajně k dispozici prostor srovnatelný s třídou business běžných dopravních letadel. Všechna místa jsou také vybavena stolečkem a 13" dotykovou obrazovkou, na které bude nejspíš možno si přehrát film, zobrazit polohu autobusu a další údaje o jízdě anebo se připojit na internet. Vnitřek autobusu je osvětlen LEDkami a neony s nastavitelnou nejen intenzitou, ale i barvou. U hlavních dveří jsou boxy, do kterých by bylo možno namontovat palubní bufet a úplně vzadu je i toaleta.
Pracoviště řidiče je oddělené skleněnou příčkou a palubní deska zachovává středový tunel původní 706, ale zatímco tam onen tunel ukrýval motor, zde je jen odkládací prostor. Palubní deska je čalouněná černou a béžovou kůží a obložená světlým dřevem, stejně jako zbytek interiéru. Přístrojový štít je digitální; uprostřed je hlavní displej ukazující rychlost, na menších displejích po stranách mohou být zobrazeny třeba výstupy couvacích kamer. Po pravé ruce je vidět držák na tablet i s tabletem nebo volič automatické převodovky.
Zda takovýto autobus někdy ve skutečnosti vznikne, nevíme, někdo by se tohoto nápadu musel chytit. Nestane-li se to, bude to mrzuté - tento stroj vypadá velmi zajímavě nejen designem, ale i jako prostředek k dálkovému cestování, podle autora nočním přesunům mezi metropolemi, pokud by člověk z nějakého důvodu nechtěl jet autem. Třeba se ale této myšlenky jednou někdo chytne, česká firma to nakonec být nemusí...
Škoda RTO 707 Dumpling v sobě nezapře inspiraci starou RTO 706, ale ani americkými dálkovými autobusy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva