Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda se drží mezi nejprodávanějšími auty Ruska, i když tam půl roku nic nevyrábí. Přesto je to smutné
8.10.2022 | Petr Miler
Škoda v Rusku prakticky vyklidila pole a s ohledem na aktuální situaci nelze předpokládat, že by se její pozice mohla v dohledné době změnit. I pouhé setrvačné dožívání ale stačí k tomu, abychom její nejpopulárnější auto našli mezi nejprodávanějšími modely v zemi.
Mnohokrát jsme se na našich stránkách zmiňovali o tom, že Škodě se velmi dařilo na ruském trhu. Loni se pro ní Rusko stalo druhým největším světovým odbytištěm po Německu, když tam prodala více než 10 procent svých aut, to už něco znamená. Dnes je něco takového minulostí, druhým největším trhem škodovky je znovu Česko, což je po všech letech orientace na zahraniční klientelu až trochu smutné.
Po vypuknutí otevřeného konfliktu na Ukrajině a značném omezení aktivity škodovky v Rusku je firma v největší zemi světa v jakési poloviční hibernaci. Výroba skončila hned zjara, co bude jakýkoli další týden od té doby nikdo neví a dříve vyrobená auta pochopitelně jen dochází. Člověk by čekal, že za takových okolností bude s popularitou jejích aut v zemi konec, ale není tomu tak. Paradoxně současná situace nejlépe ukazuje, jak moc dobře si u Rusů vede zejména jeden model.
Není to žádné z u nás dostupných aut, jde o faceliftovaný Rapid, který přijal za své designové linie novějších modelů Scala či Octavia, současně ale zůstal jednoduchý a dostupný. V dnešní době by to jistě byl recept na úspěch skoro kdekoli, nevyjímaje země na západ od našich hranic, škodovka se ale rozhodla, že bude v zemích EU „víc nóbl” a dál tu prodává jen dražší modely. Těm se daří méně a méně, celosvětové prodeje za první letošní půlrok naznačují jen něco kolem 700 tisíc vozů prodaných ročně, třetinu někdejšího cíle pro rok 2025. Ale Rapid v Rusku pořád jede.
Vyplývá to z dat Avtostatu, podle nichž se Škoda Rapid stala za uplynulý měsíc nadále 20. nejprodávanějším autem v zemi. To je docela fascinující, uvážíme-li omezenou dostupnost i nevyhnutelně negativní postoj některých Rusů k čemukoli českému vzhledem k aktuálnímu oficiálnímu postoji České republiky k nim. Lidé přesto koupili 387 aut, což vzhledem ke zmenšení ruského trhu jako takového (v září -60 % meziročně) stačí na onu 20. pozici.
Zpráva je to přesto spíše smutná, neboť ještě loni byla Škoda za stejný měsíc s Rapidem úplně jinde - prodala v Rusku za září 4 002 aut. A smutně se na věc dá dívat i z jiného pohledu - že Škoda přes očividný úspěch Rapidu (který prodejně jasně překonával a překonává i Octavii) u nás bazíruje na nástupci jménem Scala, který zdaleka tak úspěšný není. Obyčejní lidé si dnes u škodovky v podstatě nemají co koupit - Octavii v rozumné specifikaci nekoupíte pod 600 tisíc, na slušnou Scalu to chce přes 500 a i Fabia je s cenami začínajícími okolo 350 tisíc Kč obecně vzato hodně drahá.
Pokud si vzpomenete, co u nás Rapid nabízel, je to slušný kus auta, který má v ruské verzi navíc pod kapotou motor 1,6 bez turba, nikoli kontroverzní litrový tříválec s přeplňováním. Tohle je auto pro těžké časy jako dělané a chápeme Rusy, že po něm pořád sahají. Stejně tak není těžké pochopit Škodu, že o svých aktivitách v Rusku už ani náznakem neinformuje, to je v dnešní době ožehavé téma.









Inovovaná Škoda Rapid byla a je zajímavým autem - slušně vypadá, je velmi praktická, zůstává technicky solidní, přesto relativně jednoduchá a relativně levná. I více jak půl roku po zastavení výroby v Rusku tak patří v této zemi mezi nejprodávanější modely, skladové zásoby na to zjevně stačí. I tak ale její současný odbyt znamená meziroční pokles prodejů o víc jak 90 %. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 2 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nejnovější články
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 2 hodinamiElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
před 3 hodinamiVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
před 4 hodinamiNa nová kola slavného úpravce se radši nedívejte moc dlouho, mohli byste se pozvracet
před 6 hodinamiGreen Deal EU může nabrat docela nový směr. Zavřené továrny VW by mohly posloužit výrobě zbraní, nebylo by to poprvé
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva