Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Rapid 2012: malá Octavie oficiálně odhalena
19.6.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Po dlouhých mediálních hrátkách Škoda konečné oficiálně odhalila svůj nejnovější model Rapid. Víme vše o vzhledu a leccos i o jeho technice.
Doplněno 20:00: Na závěr článku jsme přidali také první oficiální jízdní video, na kterém je nový Rapid k vidění ze všech stran alespoň v mírné akci.
Museli byste strávit celý poslední rok v kómatu, abyste nevěděli, co škodovka na dnešek chystá. Je až neuvěřitelné, že dokázala držet zájem veřejnosti o svůj nový model při životě tak dlouho, neboť celých devět měsíců ukazovala (navíc i se svým koncernovým sourozencem ze Španělska) vlastně pořád dokola jedno a to samé. Nevěříte? Tak si s nám pojďte celou historii ve stručnosti projít.
Už loni v září automobilka ve Frankfurtu odhalila koncept Mission L o němž se hned záhy provalilo, že se má jmenovat Rapid. Trvalo ještě dlouho, než jsme se oficiálně dozvěděli, že vůz ponese v sériové verzi toto jméno a jen minimálně pozměněný vzhled, z dnešního pohledu si to ale říci můžeme.
Mezikroků přitom byla celá řada. Tím nejpodstatnějším bylo odhalení produkci bližšího „konceptu” nového Seat Toledo, který se světu v produkční (opět prakticky nezměněné) verzi představil již před pár dny. Vůz se totiž bude vyrábět v Česku na stejné lince jako Rapid, a tak je jasné, že vozy budou sdílet tolik součástí, kolik jen zákazník unese.
Rapid si přesto v mezičase žil svým vlastním životem, jehož režii v rukou pevně držela mladoboleslavská firma. Nejprve jeho lehce maskované prototypy ve větším než malém množství vypustila do ulic, později dokonce na Nordschleife a když to nebylo dost, přidala vlastní postupné odhalování, záplavu skic a nakonec i svoje pseudošpionážní fotky nemaskovaného vozu.
Jak vidíte, o Rapidu jsme už před dnešním formálním odhalením věděli prakticky všechno, a tak tento článek berte spíše jako velké resumé než skutečné odhalení. Ale i to si v případě nového českého vozu zaslouží pozornost.
Po stránce vzhledu můžeme zopakovat už mnohokrát zmíněné. Jde prakticky jen o lehce umírněný koncept Mission L, který se na rozdíl od dalších modelů Škody vyznačuje ostřeji řezanými liniemi zejména na přídi. Maska chladiče, hlavní světla, mlhovky, to všechno prakticky zcela postrádá jakýkoli zakulacený tvar. Z profilu a vzadu už to taková jednoznačná „hra na hranu” není, ale i tak na v těchto místech převládají.
Jestli se vám tato škodovka líbí, nebo ne, to si samozřejmě musíte říci sami, za nás ale konstatujeme, že v Boleslavi neodvedli špatnou práci. Zůstali u konzervativního pojetí, kterému přitom přidali pár nových nápadů a stvořili něco, co dnes na trhu v nabídkách konkurenčních výrobců nenajdeme.
Uvnitř už mnoho nového nenajdeme, jakkoli oficiální pohled zatím chybí. Z předchozí špionážní fotky a záběrů do interiéru sesterského Toleda je zřejmé, ze vůz dostane takový „fabio-octavioidní” vnitřek stavící opět na jednoduchých liniích a typickém pojetí středové konzole. Opět je trochu hranatější, než je běžné, ale najít v něm něco skutečně nového... Přesto asi málokoho zklame, zvláště když si uvědomíme, do jakých „třídních vod” má Rapid namířeno.
Co do techniky zatím neoficiálně víme, že sériový Rapid je 4,48 metru dlouhý, 1,7 metru široký a stojí na podvozku s rozvorem 2,6 metru. Zadní nápravu tvoří vlečená ramena s torzní příčkou, přední zavěšení typu McPherson. První zmíněné řešení pomáhá i stvoření objemného zavazadlového prostoru s 517 litry volného místa, které není tak nevyužitelné, jak se na první pohled může zdá. Přístup do něj totiž obstarává nejen víko kufru, ale i výklopné zadní sklo jako. Zkrátka stejné řešení jako u o Octavie, které ji na trhu již roky dodává jistou výjimečnost.
Motory budou pro Rapid v nabídce celkem čtyři, nejdříve v šesti a později v sedmi výkonových verzích. Základem bude notoricky známý tříválec 1,2 HTP se 75 koňmi následovaný benzinovým čtyřválcem 1,2 TSI přeplňovaným turbodmychadlem, který nabídne výkony 75, 85 nebo 104 koní. Výše a vlastně výkonově i úplně nejvýše zamíří jednotka 1,4 TSI se 122 koňmi.
Jediným dieselem v nabídce bude 1,6 TDI se 105 koňmi, později jej doplní i slabší, 90koňová verze. Převodovky budou standardně manuální pětistupňové, alternativou za příplatek bude sedmistupňový automat DSG.
Do prodeje by se novinka měla dostat do konce letošního roku s cenou pod 300 tisíc Kč v základním provedení.
Na další detaily o technice, dynamice, spotřebě nebo cenách jednotlivých verzí Rapidu si zatím musíme počkat, moc dlouho to ale nebude. Vůz bude sice poprvé veřejně představen na zářijovém autosalonu v Paříži, prezentace pro tisk ale proběhne dříve a veškeré podstatné informace budou známe již v tu chvíli. Nepochybujte o tom, že vám je nabídneme hned, jakmile je budeme mít k dispozici.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.
Na prvním videu je nový Rapid konečně k vidění v poněkud „akčnějších” pózách
První oficiální fotky nové Škody Rapid opravdu nepřekvapí
Při pohledu do interiéru musíme vzít zavděk starší špionážní fotkou a záběry do nitra v pátek odhaleného Toleda
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 6 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 8 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 9 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 11 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 22:29 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.24. 21:00 - M.Z.
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch