Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda pro rok 2014: nová Fabia, velké SUV, možná i český Taigun
25.9.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Budoucnost škodovky je zas o něco jasnější. Koncept velkého SUV se ukáže v Ženevě, nová Fabia v létě, SUV na bázi Citigo o něco později.
Někdy nám vyčítáte, že se novinkám značky Škoda věnujeme až podezřele často, za naší aktivitou ale stojí především činnost samotné automobilky. Ta má za sebou perných 10 měsíců, během kterých představila pro ni neobvyklé množství novinek. Na trh uvedla především novou Octavii, kterou krátce na to následoval odvozený kombík a později také verze RS. Do toho se motal i facelift Superbu, odhalování nové verze Rapidu zvané Spaceback, facelift SUV Yeti i některé zvláštnosti jako koncept Rapid Sport. Když si k tomu přidáte, že odhalení každého z těchto vozu obchází nutně řada článků a následují je testy různých provedení, k tomu se přidávají i spekulace o zatím neexistujících verzích...
Tím neříkáme „my nic”, za tento stav se nestydíme. I když netrpíme žádným falešným češstvím, jsme pořád český magazín a považujeme za nezbytné se novinkám domácí automobilky věnovat podrobněji než jiným. Teď čeká automobilku pár měsíců relativního klidu, neboť už stačila představit všechny novinky nachystané pro letošek, ani příští rok nás ale šetřit nehodlá. Tolik nových či inovovaných modelů jako letos jistě nepředstaví, o to lépe se ale nyní můžeme připravit na to, co nás čeká.
Pomáhají tomu i lidé z vývoje mladoboleslavské firmy, mezi nimi také šéf vývoje Frank Welsch, kteří se už vícekrát rozhovořili na téma budoucnosti její modelové řady. V tomto případě jde hlavně o novou Fabii, která se světu představí v létě roku 2014, a také o dvou nových SUV - větším sedmimístném a malém, založeném na modelu Citigo. Tak si pojďme projít vše, co zatím víme.
Už v minulosti jsme řešili, že příští generace Fabie nenaroste nijak výrazně co do velikosti, bude ale o něco nižší a širší, než současný model. Právě poněkud nevyvážené proporce současné Fabie ubírají modelu na atraktivitě a není divu, že to škodovka chce změnit. Welsch o nástupci řekl: „Velikost se příliš nezmění, vůz jen bude trochu širší a nižší a dostane úplně nový design.” Není se co divit, existence Rapidu jí moc prostoru k růstu nedává a ostatně ani u vzhledu nemusíme příliš tápat - designový styl všech nových škodovek je dnes prakticky stejný. Rozdíl mezi Rapidem a Octavií je dnes tak malý, že automobilka vydává návody, jak od sebe oba modely rozeznat, brzy jej tedy asi bude muset rozšířit o třetí...
Nová Fabia oproti některým zkazkům nebude stát na upravené platformě MQB. „Fabia dostane nejnovější technologie pro úspornou jízdu, ale nikoliv platformu MQB,” upřesnil Welsch s odůvodněním, že by tuto platformu nestihli upravit pro potřeby malého modelu. Ve verzi kombi se Fabia bude nabízet i nadále, prý jde o populární verzi i u městského auta (možná to bude tím, že u nás až tak o městské auto nejde...), naopak z dřívějška víme, že další RS nebude - bez manuální převodovky ji zákazníci nechtějí a Škoda není schopna nebo ochotna důvody neúspěchu správně analyzovat.
Z hlediska načasování se vůz má představit někdy na sklonku léta příštího roku, předpokládáme tedy podobné, pro škodovku vcelku typické načasování s virtuálním odhalením někdy v červenci a veřejnou premiérou na pařížském autosalonu o dva měsíce později.
Na frontě lehkých SUV nás ale čekají mnohem větší věci. Na prvním místě je pro Škodovku větší, sedmimístné SUV, za které už se pár pátků nestydí. „Auto se sedmi místy je nejlogičtější krok,” řekl Welsch. „I vozy kategorie SUV by měly být typickými Škodovkami, tedy se spoustou místa. Rozvržení 5+2 bude tou nejlepší volbou,” dodal.
Velká Škodovka bude spřízněna s konceptem Volkswagen CrossBlue a oproti Fabii bude stát na platformě MQB, a to v její největší verzi. To znamená také použití nejmodernějších motorů a elektroniky od VW. Zároveň ale není příliš pravděpodobné, že by se v největším škodováckém SUV objevil hybrid. „Ostatní značky potřebují hybridy ke splnění kvót CO2, my máme malá auta a úsporné motory a u toho zatím zůstáváme,” komentoval situaci Welsch.
Jméno zatím oficiálně nemá, z dalších zdrojů ale víme, že se ve formě konceptu představí v březnu 2014 na autosalonu v Ženevě. Designově je prý neobyčejně atraktivní a na první pohled má evokovat podobné modely prestižnějších výrobců. Čekejte ale od autorů vozu jiná než podobně vzletná slova...
Další novinkou příštího roku má být nejmenší škodovácké SUV, které stane na technických základech modelu Citigo. Bude to tedy sourozenec Volkswagenu Taigun, ze Citigo si však vezme některé designové prvky a dostane pouze pohon předních kol. Kdy přesně přijde sériová verze (příští rok také můžeme vidět jen koncept), není zatím známo, příliš otevřeně zatím lidé ze škodovky o tomhle autě nehovoří. Připouští ale, že coby člen skupiny VW mohou upravený Taigun nabídnout velmi snadno. Právě korporátní politika pak jistě donutí Škodovku vypustit „CitySUV”, jak se možná (snad ne) bude prcek jmenovat, až po Taigunu. Vzhledem k tomu, že up!, Citigo a Mii se na světlo světa propracovaly v krátkém sledu, nelze zásadně jiný postup očekávat ani u odvozeného SUV a premiéra tohoto vůz tedy nemusí být časově tak vzdálena, jak by se nyní mohlo zdát.
Prioritou pro automobilku ale dnes tenhle model není, s ohledem na své renomé se soustředí na prostornější modely. Mezi SUV je to nyní pochopitelně jen yeti, který se ve Frankfurtu představil ve faceliftovatném provedení a můžete si jej znovu prohlédnout na přiložených obrázcích. Kompletně nová generace má přijít v roce 2016 a má také stát na platformě MQB, jeho náznaků bychom se pak mohli dočkat o rok dříve.
Na ceny jednotlivých modelů je ještě příliš brzy, ale Fabia bude těžko dražší, než Rapid Spaceback, a velké SUV naopak nebude levnější, než stávající Yeti. Dalších informací a snad i nějakých obrázků bychom se měli dočkat s blížícím se ženevským autosalonem. Jakmile budeme mít k dispozici něco nového, jistě si je nenecháme pro sebe.
Nová SUV Škody si snad ilustrátor Theo Chin ani takto nepředstavuje, spíše poukazuje na jejich pravé základy - v obou případech půjde o modely odvozené z Volkswagenů. Jen menší model by ale měl svůj původ vizuálně přiznávat, větší dostane svébytný design přímo od škodovky
Designové řešení Rapidu Spaceback leccos napovídá o podobě o nové Fabie, na zásadně jiný styl vsadit nemůže
Facelift Škody Yeti přijel do Frankfurtu, Ženeva odhalí více o nových modelech
Zdroje: Autoforum, Auto Express a Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 10 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva