Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda poprvé oficiálně ukázala novou Octavii, odhalila její klíčové specifikace
29.10.2019 | Petr Prokopec
V případě vzhledu vozu se zatím musíme spokojit s maskovaným provedením, technika ale zahalena rouškou nezůstává. Známe rozvor, objem zavazdelníku motory, elektroniku.
Koncern VW se momentálně nachází uprostřed velmi důležitého období. Minulý týden jsme si mohli představit Volkswagen Golf osmé generace, za čtrnáct dní pro změnu přijde řada na odhalení Škody Octavia čtvrté generace. Mladoboleslavská automobilka ale dnes poprvé oficiálně ukázala zakamuflované prototypy a odhalila jejich hlavní specifikace. Začínáme tedy tušit, co nás u novinky čeká a pokud jste pod tíhou spekulací posledních měsíců sázeli na radikální novinky, nejspíše budete poněkud zklamání.
Nová Octavia minimálně přístupem kopíruje nový Golf. Zachována tedy nezůstala pouze platforma MQB, ale především rozvor. Znamená to, že sice i nadále nabídne jednu z nejprostornějších kabin současnosti, ovšem svého předchůdce čtvrtá generace překoná maximálně jen o chlup. O trochu jiné rozdíly již panují v rámci venkovní délky, jež narostla na 4 689 mm. Liftback tak byl prodloužen o 19 a kombík o 22 mm. Kromě toho se obě verze dočkaly rozšíření o 15 mm.
Z toho jasně vyplývá, že navýšení místa bude spojeno hlavně s oblastí ramen či boků. I přes prodloužení vozu pak nelze očekávat značný posun v oblasti zavazadelníku, neboť ony dva centimetry jsou u kombíku, který do prodeje dorazí jako první, kompenzovány výrazněji skloněným oknem na pátých dveřích. Nová Octavia tak dorazí s větší dávkou stylu a vlastně i aerodynamiky, za čímž stojí také výrazněji skloněná příď. Koeficient odporu vzduchu se tak zlepšil o 14 procent.
Nad zadní nápravu se u kombíku přesto vejde 640 litrů nákladu, což naznačuje kouzlení s vnitřní architekturou, neboť oproti třetí generaci jde o nárůst o 40 litrů. U liftbacku jde o 600 litrů, tedy stejnou hodnotu jako dosud. Přesunout se tedy můžeme do motorového prostoru, kde pro někoho bude možná překvapením absence 1,6litrového turbodieselu, jehož roli u novějších aut koncernu VW přebírají slabší verze 2,0 TDI.
Kromě toho Škoda stejně jako VW sází hlavně na benzinové jednotky, jež budou zastupovat litrový tříválec a 1,5litrový čtyřválec. Ten bude možné spárovat s šestistupňovým manuálem i sedmistupňovým automatem, přičemž stejné převodovky budou nabízeny také pro zmíněný diesel. Ten prošel očistnou anti-emisní kůrou, zároveň ale působí živěji než předchozí jednotka. A od 2 000 otáček již táhne s naprostou nenuceností.
Mladoboleslavská automobilka po vzoru Němců hodlá nabídku rozšířit také o hybridní varianty, v jejichž případě se taktéž bude sázet buď na 48voltový elektrický okruh, nebo rovnou na kombinaci přeplňovaného benzinového čtyřválce a elektromotoru. Zatím ovšem není jasné, zda dorazí pouze slabší provedení s 204 koňmi či také silnější varianta naladěná na 245 koní. S ohledem na předchozí prohlášení bychom ale měli dostat oba deriváty.
Octavia bude totiž tak jako dříve spojená také s logem RS, přičemž zástupci značky již dříve naznačovali, že bychom se nově mohli dočkat kromě benzinové a dieselové varianty také plug-in hybridu. Je tak možné, že ústrojí Golfu GTE zamíří i pod kapotu Škody, zatímco dieselový dvoulitr z verze GTD převezme dieselová Octavia RS. Ta benzinová pak bude spoléhat na přeplňovaný čtyřválec 2,0 TSI, jehož výkon by mohl překonat metu 250 koní.
To jsou však zatím holé spekulace, ostatně hybridní a sportovní varianty neočekáváme za dva týdny, nýbrž až příští rok. Aktuálně se tedy vrátíme k oněm prototypům, které už prošly prvním testy. Můžeme si tedy říci více i o kabině, která se sice nijak výrazně nezvětšila, ovšem sází na lepší odhlučnění i kvalitnější materiály. Palubní deska pak připomíná architekturu Golfu, jen s tím rozdílem, že u Škody ještě dostanete u nižších úrovní výbavy klasický analogový přístrojový štít.
U vyšších stupňů se však již půjde digitální cestou, kromě toho budete moci sáhnout také po dvou velikostech dotykové centrální obrazovky. A pokud vám to bude málo, objeví se v nabídce rovněž head-up displej. Logicky také bude ubývat fyzických ovládacích tlačítek, díky čemuž kabina působí uklizeněji. Dvouramenný volant vám pro změnu připomene někdejší Mercedes třídy S, což pro Škodu rozhodně není špatné srovnání.
Suma sumárum tak lze říci, že na jedné straně tu sice máme spíše spíše velký facelift (to samé platí o Golfu), ovšem z druhého úhlu pohledu bylo pozměněno prakticky vše, krom většiny základní techniky. Tradiční zákazníky tedy nová Octavia asi ani neohromí, ani neodradí. Zároveň však dokáže oslovit i moderní klientelu, neboť do vínku dostane i autonomní řízení úrovně SAE2, tedy v podstatě kombinaci monitoringu jízdních pruhů a adaptivního tempomatu, jejíž funkčnost ale bude omezena.
Nová Octavia počítá již standardně vpředu a vzadu s diodovými světlomety. Ty čelní ale bude možné nahradit rovněž matricovými LEDkami. A aby těch novot nebylo málo, připravte se také na navýšení konektivity, díky čemuž bude možné přenášet vaše personální nastavení mezi jednotlivými vozy. I v tomto Škoda kráčí ve šlépějích Golfu.
Že nová Škoda Octavia skutečně dorazí nejprve jako kombík, dokládá nová sada oficiálních záběrů
Zdroje: Škoda Auto, Autocar, Autoweek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před hodinou - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva