Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda poprvé oficiálně ukázala novou Octavii, odhalila její klíčové specifikace
29.10.2019 | Petr Prokopec
V případě vzhledu vozu se zatím musíme spokojit s maskovaným provedením, technika ale zahalena rouškou nezůstává. Známe rozvor, objem zavazdelníku motory, elektroniku.
Koncern VW se momentálně nachází uprostřed velmi důležitého období. Minulý týden jsme si mohli představit Volkswagen Golf osmé generace, za čtrnáct dní pro změnu přijde řada na odhalení Škody Octavia čtvrté generace. Mladoboleslavská automobilka ale dnes poprvé oficiálně ukázala zakamuflované prototypy a odhalila jejich hlavní specifikace. Začínáme tedy tušit, co nás u novinky čeká a pokud jste pod tíhou spekulací posledních měsíců sázeli na radikální novinky, nejspíše budete poněkud zklamání.
Nová Octavia minimálně přístupem kopíruje nový Golf. Zachována tedy nezůstala pouze platforma MQB, ale především rozvor. Znamená to, že sice i nadále nabídne jednu z nejprostornějších kabin současnosti, ovšem svého předchůdce čtvrtá generace překoná maximálně jen o chlup. O trochu jiné rozdíly již panují v rámci venkovní délky, jež narostla na 4 689 mm. Liftback tak byl prodloužen o 19 a kombík o 22 mm. Kromě toho se obě verze dočkaly rozšíření o 15 mm.
Z toho jasně vyplývá, že navýšení místa bude spojeno hlavně s oblastí ramen či boků. I přes prodloužení vozu pak nelze očekávat značný posun v oblasti zavazadelníku, neboť ony dva centimetry jsou u kombíku, který do prodeje dorazí jako první, kompenzovány výrazněji skloněným oknem na pátých dveřích. Nová Octavia tak dorazí s větší dávkou stylu a vlastně i aerodynamiky, za čímž stojí také výrazněji skloněná příď. Koeficient odporu vzduchu se tak zlepšil o 14 procent.
Nad zadní nápravu se u kombíku přesto vejde 640 litrů nákladu, což naznačuje kouzlení s vnitřní architekturou, neboť oproti třetí generaci jde o nárůst o 40 litrů. U liftbacku jde o 600 litrů, tedy stejnou hodnotu jako dosud. Přesunout se tedy můžeme do motorového prostoru, kde pro někoho bude možná překvapením absence 1,6litrového turbodieselu, jehož roli u novějších aut koncernu VW přebírají slabší verze 2,0 TDI.
Kromě toho Škoda stejně jako VW sází hlavně na benzinové jednotky, jež budou zastupovat litrový tříválec a 1,5litrový čtyřválec. Ten bude možné spárovat s šestistupňovým manuálem i sedmistupňovým automatem, přičemž stejné převodovky budou nabízeny také pro zmíněný diesel. Ten prošel očistnou anti-emisní kůrou, zároveň ale působí živěji než předchozí jednotka. A od 2 000 otáček již táhne s naprostou nenuceností.
Mladoboleslavská automobilka po vzoru Němců hodlá nabídku rozšířit také o hybridní varianty, v jejichž případě se taktéž bude sázet buď na 48voltový elektrický okruh, nebo rovnou na kombinaci přeplňovaného benzinového čtyřválce a elektromotoru. Zatím ovšem není jasné, zda dorazí pouze slabší provedení s 204 koňmi či také silnější varianta naladěná na 245 koní. S ohledem na předchozí prohlášení bychom ale měli dostat oba deriváty.
Octavia bude totiž tak jako dříve spojená také s logem RS, přičemž zástupci značky již dříve naznačovali, že bychom se nově mohli dočkat kromě benzinové a dieselové varianty také plug-in hybridu. Je tak možné, že ústrojí Golfu GTE zamíří i pod kapotu Škody, zatímco dieselový dvoulitr z verze GTD převezme dieselová Octavia RS. Ta benzinová pak bude spoléhat na přeplňovaný čtyřválec 2,0 TSI, jehož výkon by mohl překonat metu 250 koní.
To jsou však zatím holé spekulace, ostatně hybridní a sportovní varianty neočekáváme za dva týdny, nýbrž až příští rok. Aktuálně se tedy vrátíme k oněm prototypům, které už prošly prvním testy. Můžeme si tedy říci více i o kabině, která se sice nijak výrazně nezvětšila, ovšem sází na lepší odhlučnění i kvalitnější materiály. Palubní deska pak připomíná architekturu Golfu, jen s tím rozdílem, že u Škody ještě dostanete u nižších úrovní výbavy klasický analogový přístrojový štít.
U vyšších stupňů se však již půjde digitální cestou, kromě toho budete moci sáhnout také po dvou velikostech dotykové centrální obrazovky. A pokud vám to bude málo, objeví se v nabídce rovněž head-up displej. Logicky také bude ubývat fyzických ovládacích tlačítek, díky čemuž kabina působí uklizeněji. Dvouramenný volant vám pro změnu připomene někdejší Mercedes třídy S, což pro Škodu rozhodně není špatné srovnání.
Suma sumárum tak lze říci, že na jedné straně tu sice máme spíše spíše velký facelift (to samé platí o Golfu), ovšem z druhého úhlu pohledu bylo pozměněno prakticky vše, krom většiny základní techniky. Tradiční zákazníky tedy nová Octavia asi ani neohromí, ani neodradí. Zároveň však dokáže oslovit i moderní klientelu, neboť do vínku dostane i autonomní řízení úrovně SAE2, tedy v podstatě kombinaci monitoringu jízdních pruhů a adaptivního tempomatu, jejíž funkčnost ale bude omezena.
Nová Octavia počítá již standardně vpředu a vzadu s diodovými světlomety. Ty čelní ale bude možné nahradit rovněž matricovými LEDkami. A aby těch novot nebylo málo, připravte se také na navýšení konektivity, díky čemuž bude možné přenášet vaše personální nastavení mezi jednotlivými vozy. I v tomto Škoda kráčí ve šlépějích Golfu.
Že nová Škoda Octavia skutečně dorazí nejprve jako kombík, dokládá nová sada oficiálních záběrů
Zdroje: Škoda Auto, Autocar, Autoweek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.23. 09:05 - abgx1
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis