Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia Scout ActiveDrive: aktivně za obezitou
5.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Němci vytvořili v rámci propagace svých dovedností technologický demonstrátor postavený na základě Octavie Scout. Zázraky ale nenabízí.
Pokud hovoříme o Němcích, máme v tomto případě na mysli koncern Schaeffler Technologies GmbH & Co, který je výrobcem automobilových komponentů prodávaných pod značkou FAG. Nejde tedy o projekt Škody, ale pro nás jistě zajímavý i tak.
Překopaná Octavia Scout si říká ActiveDrive a v podstatě se jedná o podobný elektromobil využitelný maximálně ve městě, jako byla Octavia Green E Line postavená přímo mladoboleslavskou značkou. Vlastně ani to moc ne. Vůz má ještě menší sadu lithio-iontových akumulátorů umístěných v tunelu pro kardan o kapacitě pouze 18 kWh, což je srovnatelné s cirka pěti litry nafty. Udávaný dojezd 100 km je tedy i reálný, ale asi spíše se značnou podporou větru, velmi lehkou pravou nohou a co nejmenším počtem rozjezdů z místa. Ale budiž, o to tady tak úplně nejde.
Celkový výkon vozu činí díky dvojici vodou chlazených synchronních elektromotorů vyvinutých dceřinou společností IDAM 286 koní a 340 newtonmetrů, dovolující vozu akcelerovat na stovku za 8,5 sekundy. Ano, je to trochu moc už vzhledem tomu, že každý z nich obstarává pohon jedné nápravy a na problémy s nedostatkem trakce se vymlouvat nelze.
Stačí se ale podívat na hmotnost. Octavia ActiveDrive váží 1,9 tuny a to je o 70 kg více, než kolik má třeba čtyřkolka Audi A8 3,0 TFSI quattro se srovnatelným výkonem 290 koní a nesrovnatelně lepší dynamikou - stovku zvládne za 6,1 s a maximálka činí 250 km/h. ActiveDrive ji má omezenou na 150 km/h. Kde je ten pokrok?
Schaeffler Technologies tvrdí, že v systému pohonu. Elektromotory jsou integrovány do jednoho celku s elektronicky řízeným diferenciálem obsahujícím planetovou převodovku a ještě jedním ovládacím elektromotorem o výkon 5 kW. Tyto jednotky umí s pomocí centrálního řídicího procesoru zvlášť dávkovat výkon na každé kolo tak, aby výsledný vektor výkonu podporoval stabilitu, jízdní dynamiku a tím také bezpečnost.
Firma vysvětluje, že je v zájmu zlepšení ovladatelnosti automobilu mnohem účinnější velmi přesně dávkovat síly proudící mezi nápravami a zvlášť také mezi pravou a levou stranou, než k tomu používat zásahy brzd či už k omezení prokluzu nebo stabilizaci ve smyku.
S tím se pochopitelně nedá nesouhlasit, na druhou stranu pokud to má být za cenu enormního zvýšení hmotnosti, sériové nasazení této technologie v osobních automobilech zatím pozbývá smysl. Ještě tak v relativně těžkých zemědělských strojích by to asi šlo.





Dvojice jednotek integrujících elektormotor s převodovkou zvyšuje hmotnost Octavie Scout na 1,9 tuny
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 6 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 8 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 9 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 11 hodinamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
dnes
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle