Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia RS 280: čeká nás ostřejší verze nejrychlejší škodovky?
14.5.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Škoda chystá ke 40. výročí debutu označení RS silnější verzi dnešní Octavie nesoucí tatáž písmena. Provedení RS 280 by dávalo smysl.
Nejen mezi přáteli dobrého pití platí, že důvod něco slavit se vždycky najde. Také výrobci automobilů rádi slaví všemožná výročí, pochopitelně ale s poněkud odlišnými cíli než ponořit se do alkoholového opojení. Ať už jde o výročí založení automobilky, zrodu některého z významných modelů nebo jakékoli jiné zajímavé jubileum, vždy to skýtá příležitost stvořit více či méně specifické limitované edice existujících modelů, které je možné přinejmenším příznivcům značky prodat dráže či lépe než standardní provedení. A takovou šanci si žádný dobrý obchodník nenechá ujít.
Mohlo by se zdát, že českou Škodu v nejbližší době nečekají žádné podstatné kulatiny, o které by něco takového mohla opřít, opak je ale pravdou. V roce 1975 totiž debutovala soutěžní Škoda 130 RS, historicky nejúspěšnější závodní automobil značky. Bez jeho existence a věhlasu by písmena RS zřejmě nebyla nikdy použita na silničním modelu značky, který se poprvé objevil na scéně před 13 léty. Samotná písmena RS začala škodovka používat ještě o rok dříve, v roce 1974 na modelech 180 a 200 RS, a právě na své soutěžním speciály chce škodovka při příležitosti 40. výročí jejich vzniku zavzpomínat zvláštní edicí současné Octavie RS.
Prozradil nám to náš zdroj v automobilce, podle nějž se eReSo dočká edice, jejíž zvláštnost se nebude opírat jen o nicotná vizuální specifika. Detaily zatím nejsou známy, jisté ale je, že se Octavia RS dočká i technických modifikací včetně navýšení výkonu motoru a úpravy způsobuj jeho přenosu na silnici. A dává to smysl - slavit jubileum ve své době špičkového závoďáku pár nálepkami by bylo k původním eReSům poněkud neuctivé.
Co přesně bude výsledkem těchto úprav, neví v tuto chvíli možná ani sama automobilka, náš zdroj nám s určitostí potvrdil jen to, že nepůjde o verzi s pohonem všech kol, o které se dříve též hovořilo. I použití části techniky 300koňového a povedeného Golfu R 2014 by tedy jistě bylo možné, tak velký krok vpřed ale Octavie RS zkrátka neudělá. Jsou tu ovšem jiné regály skladů koncernu Volkswagen, ve kterých by české ruce mohly s úspěchem řádit.
Má-li Octavie RS i ve své nové vrcholné podobě zůstat předokolkou, pak mezi realistickými možnostmi relativně snadných úprav splňujících zmíněná kritéria najdeme jen dvě. Buď se český liftback vzhlédne v Golfu GTI Performance s výkonem posíleným o 10 koní a samosvorným diferenciálem, nebo v novém Leon Cupra, který přidává dalších až 50 koní výkonu a na silnici jej posílá opět skrze elektronicky řízený „samosvor”. O výsledku zatím můžeme jen spekulovat, zejména druhá zmíněná možnost by se nám ale zamlouvala.
Ačkoli je nová Octavie RS opravdu výborné auto, které si v určitých ohledech neutrhne ostudu ani ve srovnání s respektovaným Subaru WRX STi, nový Leon Cupra se v našem testu ukázal z řidičského hlediska v ještě zajímavějším světle. Jistě, pokud chcete Cupru, můžete si koupit Cupru, ale co když by se vám líbila její dynamika, lepší trakce, výraznější charakter a přitom dále zachovaná každodenní použitelnost, s přece jen serioznějším a v neposledním řadě i praktičtějším pojetím Škody Octavia? Pak máte zkrátka smůlu, nic takového na dnešním trhu nenajdete.
Je tedy stejně dobře možné, že Škoda nabídne mírněji upravený vůz, postavit takovou Octavii RS 280 coby oslavu 40. výročí zejména 130 RS by ale zkrátka bylo zajímavější. Při zachování dobré ceny, kterou si nakonec drží i Cupra, by šlo o nepochybně zajímavé auto, které by ještě lépe kombinovalo obyčejnost i neobyčejnost, jež v sobě pojí už standardní RS.
Jak to všechno dopadne, uvidíme zřejmě ještě letos, možná příští rok. Na příchod ještě výkonnějšího eReSa a tedy i historicky nejrychlejší silniční škodovky, se ale můžeme těšit stoprocentně...
Dnešní Škoda Octavia RS je vynikající auto, které se neztratí ani vedle velkých jmen, potenciál jeho techniky je ale ještě větší. Edice k 40. výročí modelu 130 RS jeho část využije - jak velkou, zatím nevíme
Škoda 130 RS je historicky nejúspěšnější dílo Motorsportu Škody, které písmenům R a S vydobylo ve světě nejvíce slávy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva