Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia po faceliftu vypadá jako nechtěné Mercedesy. Někteří to budou milovat, jiní nenávidět
15.2.2024 | Petr Prokopec
Máte při pohledu na modernizovanou Octavii neodbytný pocit, že její příď už jste viděli? Mercedesy EQ používají velmi podobné. Nepovažujeme to za šťastné, technické změny ale překvapí pozitivně - auto přišlo jen o plug-in hybridní pohon a posílena byla nabídka spalovacích motorů.
Škoda se letošní 14. únor, tedy Den svatého Valentýna, rozhodla spojit s odhalením faceliftovaného provedení čtvrté generace modelu Octavia. Nepochybujeme o tom, že to není náhoda, automobilka by jistě chtěla, abychom si modernizovanou Octavii zamilovali. Důvodů k tomu dává opět dost, ovšem ne všechno tak ve výsledku může být vnímáno.
Začněme neobvykle technikou, neboť vedle modernizovaného vzhledu se největší překvapení spojené s faceliftem skrývá pod kapotou. Tam zcela chybí plug-in hybridní pohon, přitom nedávno odhalený spřízněný Volkswagen Golf, který taktéž prošel modernizací, s kombinací přeplňované jedna-pětky, elektromotoru a baterií o kapacitě 19,7 kWh počítá. Němci na toto řešení docela tlačí a přišli hned se dvěma variantami - základ nabízí 204 koní, verze GTE pak dokonce 272. Její protežování dokonce připravilo o život jinak žádané GTD.
Je pochopitelně otázkou, zda plug-in hybridní Octavia nedorazí později. Protože ale značka o elektrifikaci svého portfolia mluví od rána do večera, čekali jsme, že takové provedení nebude v první vlně chybět mezi těmi nejvíce preferovanými. A teprve ty další se zaměří na rozšiřování nabídky o čistě spalovací jednotky. Že se tak nestalo, naznačuje cosi o alespoň dílčí změně smýšlení uvnitř koncernu VW.
Zájemci o faceliftovanou Octavii tak budou moci v nejbližší budoucnosti volit mezi čistě spalovací a mild-hybridní jedna pětkou, u které se výkon pokaždé vyšplhá na 115 či 150 koní. Problematický tříválcový litr tedy definitivně končí v celé Evropě. S parciální elektrifikací bude spojen sedmistupňový automat, s benzinovým ústrojím pak šestistupňový manuál. První zmíněná převodovka je pak jedinou volbou pro čtyřválec 2,0 TSI, jehož výkon narostl ze 190 na 204 koní. K mání ovšem tato motorizace bude až od příštího roku.
Přeplňovaný dvoulitr pak bude používat i Octavia RS, která může nově počítat s až 265 koňmi. K mání ale již taktéž bude jen s automatem, což ostatně platí také o silnějším 150koňovém turbodieselu. Jeho slabší verzi se 115 koňmi ovšem bude pro změnu výlučně doplňovat manuál. Tím je selekce motorů u konce, přičemž právě zmínka o příchodu silnějšího benzinového dvoulitru až v příštím roce jen potvrzuje, že s návratem plug-in hybridu se u Octavie moc nepočítá.
Pod kapotou jsme se zdrželi docela dlouho, pozornost si ale zaslouží i exteriér. Čekali jsme jen drobné modifikace, změna pojetí předních světel a zvýraznění jejich napojení na masku chladiče, se kterým vytváří jakýsi široký úsměv, ale se vzhledem auta docela zamávala. Zejména v některých verzích a z některých úhlů příď připomíná ty, které Mercedes používá u modelů EQ - srovnejte si vše sami na fotkách níže. To někteří kvitují, však přiblížení Mercedesům samo o sobě nezní špatně, jiní to ale předem nenávidí. Nesmíme zapomínat, že toto pojetí přídě je vlastní právě jen nepříliš chtěným modelům EQ, které nebodují i kvůli svému vzhledu, a tak s nimi třícípá hvězda končí.
Dalších změn je relativně málo a pokud by nedošlo na příchod nových čelních světel, nejspíše byste žádnou ani nezaznamenali. U zadních lamp se totiž měnila pouze grafika, v případě nárazníků tu pak máme inovaci jen v detailech. Škoda je přitom udělala trochu vypouklejší, načež se délka obou karosářských variant, tedy liftbacku i kombíku natáhla o 9 milimetrů na 4 698 mm.
V souladu s novými čelními světly byla upravena i maska chladiče, počítat lze také s pozměněnou nabídkou litých kol. Uvnitř pak trůní již standardně 10palcový přístrojový štít doplněný stejně velkou obrazovkou multimédií, jenž se za příplatek může zvětšit na 13 palců. Porty USB-C pak zvládají dobíjení při výkonu až 45 W, což je třikrát více než dříve, zatímco hlasovou asistentku Lauru doplňuje chatbot ChatGPT.
Škoda v kabině také lehce zatlačila na strunu „udržitelnosti”, nově tedy dorazí recyklované látky či některé prvky programu Simply Clever, tedy škrabka na led a deštník, taktéž z recyklovaných materiálů. Kůže pak byla zpracována ekologicky. Zrovna tyto věci ale zákazník až tak moc neocení, zvláště když nižší cenu nepřinesou. Konkrétní částky spojené s faceliftem bychom se nicméně měli dozvědět až v řádu několika týdnů, základní cena by díky novému nejslabšímu motoru v nabídce mohla a měla klesnout.
Octavia čtvrté generace prošla faceliftem, který změnil hlavně techniku a pojetí přídě. Foto: Škoda Auto
Ta nyní připomíná Mercedesy z řady EQ, však posuďte sami. Foto: Mercede-Benz
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024 - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Ford má letos na elektromobilech prodělat 114 miliard. Tratí 2,3 milionu na kuse a prosí dodavatele, aby šetřili, na čem se dá
před 2 hodinami - Němci vyzkoušeli ojeté Porsche Cayenne se zapovězeným dieselem, zrovna s ním ale i po letech funguje
včera - Číňané ukázali první auto nové značky, která v Česku se svým jménem nemá šanci, cenou přitom umí zaujmout
včera (1) - Francouzská kampaň radí mužům, aby řídili jako ženy, na velmi tenký led se pouští hned několikrát
včera - Značce nabízející jen elektrifikovaná auta shořelo dealerství, za poslední roky jich lehlo popelem už 10
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.20. 00:02 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.19. 17:06 - Vrooom
- Škoda Citigo, sedačka 05.19. 16:25 - jiří254
- S větrem ve vlasech.... 05.19. 16:12 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 05.19. 10:05 - pavproch
- CitiGO 05.19. 09:31 - jiří254
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.18. 20:50 - řidičBOB