Škoda Octavia je takový prodejní propadák, že už se prodává míň než její první generace, 22 let nebylo hůř

Že Octavia v posledních letech prodejně nemíří zrovna vzhůru, se ví, až pohled na tvrdá čísla ale ukazuje, jak hluboko bestseller české značky klesl. I první generace vozu před faceliftem šla v Evropě na odbyt lépe.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda Octavia je takový prodejní propadák, že už se prodává míň než její první generace, 22 let nebylo hůř

14.10.2022 | Petr Miler

Škoda Octavia je takový prodejní propadák, že už se prodává míň než její první generace, 22 let nebylo hůř

/

Foto: Škoda Auto

Že Octavia v posledních letech prodejně nemíří zrovna vzhůru, se ví, až pohled na tvrdá čísla ale ukazuje, jak hluboko bestseller české značky klesl. I první generace vozu před faceliftem šla v Evropě na odbyt lépe.

Automobilku Škoda má většina Čechů zafixovanou jako úspěšnou firmu, která každým rokem navyšuje své prodeje a kousek po kousku uhryzuje z prodejního koláče etablovaných konkurentů. Dlouhá léta tomu tak skutečně bylo a česká značka se zdála být k nezastavení, však ještě před čtyřmi roky chtěla prodávat 2 miliony aut ročně už v roce 2025. Teď je ale na čase srovnat si měřítka.

Škodovka je aktivní na spoustě trhů celého světa, většinu svého odbytu ale léta opírala o tři místa - Čínu, Evropu a Rusko, pokud budeme Ruskou federaci považovat za jakési evropsko-asijské soustátí. Z prodejů v Číně ale nezbylo skoro nic, Rusko za současné situace míří k nulovým prodejům škodovek a Evropa? Ani v té už to automobilce nejde jako dřív.

Pochopitelně platí, že zlaté časy dnes neprožívá téměř nikdo, stejně jako je třeba dodat, že Škoda Auto dlouho netrpěla ekonomicky, když díky extrémnímu navýšení cen svých aut dosahovala vysokých zisků navzdory nízkým prodejům. Mnohokrát jsme ale varovali, že tohle nemůže vydržet věčně. A dnes vše směřuje k tomu, že nevydrží.

Automobilky si za uplynulý rok a půl zvykly na to, že sice nejsou to vyrobit dostatečné množství aut, které by lidé koupili, i díky tomu si ale mohou s cenami dělat skoro co chtějí. Některé tak nyní mají pocit (takto se dříve vyjadřoval třeba Mercedes), že něco takového vydrží navěky, že když budou uměle regulovat nabídku, snadno dosáhnou i s nižšími objemy prodeje. Nevíme, jestli mezi ně patří také Škoda, ceny na každý pád vyšroubovala mimořádně vysoko. A pokud si myslí, že to tak půjde navěky, mýlí se.

V tuto chvíli bojuje nejen s nízkými aktuálními prodeji danými limity na straně výroby, ale i s ryzím nezájmem. Situaci v Číně jsme už zmínili, v ČR hlásí dealeři značky masivní pokles nových objednávek. A jak jsme nedávno zmiňovali po důkladné rešerši mezi dealery, už ani nevěříme tomu, že by aktuální pokles prodejů byl způsoben jen tím, že Škoda dostatek aut vyrobit nemůže. Ona je nejspíše kvůli limitům flotilových emisí ze strany EU patrně vyrobit ani nechce.

Buď jak buď, výsledky jsou stále tristnější, a to i v Evropě. Na starém kontinentu bylo loni prodáno pouze 151 442 exemplářů nejžádanější Octavie, což bylo obecně vzato málo - 67 tisíc aut pod prodeji z roku 2019 a ještě méně oproti nejlepším létům značky. I na tento výsledek ale může letos Škoda vzpomínat se slzou oku, neboť za 8 měsíců dodala v Evropě pouhých 67 481 Octavií. To je tak málo, že že se musíme vrátit do roku 2000, abychom narazili na nižší číslo. Skutečně platí, že i úplně první Octavie před faceliftem se před 22 roky prodávala lépe než ta současná.

A pokud Škoda zásadně nezmění dosavadní vývoj prodejů během zbytku roku, může se vrátit klidně až za rok 1998, kdy dodala 98 157 vozů tohoto jména. To zní skoro neuvěřitelně, absurdně, surreálně. Ale je to tak. A to jde pořád o bezpečně nejžádanější model značky - není žádná alternativa, žádná jiná spása, je to sešup celé značky ke dnu par excellence.

Při současných cenách a zájmu, který panoval do letošního léta, to Škodu možná až tak netrápilo, už tehdy to ale bylo krátkozraké. Bylo jasné, že nás čeká období vysoké inflace, ekonomické stagnace, klidně i recese, stagflace, zkrátka nic pěkného. Při takovém očekávání bylo a je jen otázkou času, než Škoda zjistí, že problémem není vyrobit, problémem je prodat. Z královských marží se mohou stát minimální až záporné a ze současného stavu zůstane leda onen nízký odbyt.

Nechceme malovat čerta na zeď, mnohé automobilky ale podle jejich vlastních vyjádření došly k závěru, že trh třímají v rukou a mohou si s ním hrát, jak uznají za vhodné. I proto věří tomu, že jednoho dne vyžijí ze zřetelně nechtěné elektromobility. Pochopitelně, současný evropský trh už není trh, je to regulacemi a přerozdělováním extrémně pokřivené prostředí, pořád ale platí, že ekonomickým cyklům výrobci neporučí a EU jim přestane rozdávat peníze jiných, jakmile je sama přestane mít. V jednu chvíli bude zkrátka bojovat každý sám za sebe a Škodě s desítkami tisíc prodaných Octavií za rok mnoho zbraní v rukou opravdu nezbude.


Škoda Octavia je takový prodejní propadák, že už se prodává míň než její první generace, 22 let nebylo hůř - 1 - Skoda Octavia IV 20 TDI test CT ilu 01Škoda Octavia je takový prodejní propadák, že už se prodává míň než její první generace, 22 let nebylo hůř - 2 - Skoda Octavia IV vs Ford Focus kombi vs Renault Megane test kombi 2020 02Škoda Octavia je takový prodejní propadák, že už se prodává míň než její první generace, 22 let nebylo hůř - 3 - Skoda Octavia IV 20 TDI test CT ilu 10
Současná Škoda Octavia čtvrté generace už se prodává tak málo, ... Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia je takový prodejní propadák, že už se prodává míň než její první generace, 22 let nebylo hůř - 4 - Vyvoj prodeju aut nizsi stredni trida Evropa 1999 2019 07Škoda Octavia je takový prodejní propadák, že už se prodává míň než její první generace, 22 let nebylo hůř - 5 - Vyvoj prodeju aut nizsi stredni trida Evropa 1999 2019 08Škoda Octavia je takový prodejní propadák, že už se prodává míň než její první generace, 22 let nebylo hůř - 6 - Vyvoj prodeju aut nizsi stredni trida Evropa 1999 2019 09
...že se prodává hůř než její úplně první generace, před facelifem. Co na to Škoda? Prodá vám elektromobil za milion a čtvrt, to je nápad. Foto: Škoda Auto

Zdroj dat: JATO Dynamics

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše