Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia III RS podrobněji: dynamika, spotřeby, rozměry
9.6.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
O nové Octavii RS víme zase více. Třeba přesnou dynamiku všech provedení, že bude mít kratší rozvor a možná i cenu vyšší než Golf GTI.
Po středečním představení nové Octavie RS není těžké trpět dojmem, že o tomto autě už víme úplně všechno. Škodovka se ve svých tiskových materiálech na poměry prvotního odhalení docela rozšoupla, to navíc přišlo ke slovu půl roku po úniku prvních obrázků. Během této doby se stihlo o autě leccos provalit, ať už dílem aktivity samotné automobilky, díky našim všetečným otázkám nebo prostě proto, že se za tu dobu stihly představit technicky spřízněné modely VW Golf VII GTI a Golf VII GTD. Když si ale shora zmíněný článek přečtete ještě jednou, zjistíte, že informací chybí do mozaiky ještě hodně.
Z klasických technických dat automobilka zveřejnila v podstatě jen výkony motorů a dynamiku nejrychlejších verzí, ale co dál? Přesné rozměry, hmotnosti, spotřeby, ceny... Nic z toho nezaznělo a jsme rádi, že podstatnou část těchto údajů můžeme doplnit nebo alespoň nastínit dnes.
Podařilo se nám získat v prvé řadě podrobnou tabulku s technickými daty jednotlivých variant, která odhaluje hned několik zajímavých údajů. Rozměry se zdají být s ohledem na známé údaje výchozích provedení jako velká nuda, úplně stejné ale nejsou a čísla prezentovaná v některých tiskových materiálech zahraničních odnoží škodovky nebyla přesná. Auto je v prvé řadě s 4 685 mm na délku o 2,6 delší, jistě kvůli „nafouklým” nárazníkům. Šířka 1 814 mm zůstává totožná, výška 1 449 resp. 1 452 mm (pro Combi) je ale až o 2,8 cm nižší než u běžných Octavií, pokud je vybavíte paketem pro špatné cesty. Bez zajímavosti pak není ani to, že podvozek RS je o 3 mm vyšší než u libovolné jiné Octavie liftback s paketem Sport, s čímž koresponduje světlá výška i faktická výška samotného auta.
Tím nejzajímavějším ale je, že RS má oproti standardním verzím „menší podvozek”. Jednak jde o zkrácený rozvor - o 6 mm méně (2 680 mm) sice není bůhvíjaká cifra, může to ale podobně jako v případě Leonu SC naznačovat cosi o ambicích konstruktérů dodat vozu více mrštnosti, což u RS dává smysl. Koresponduje s tím fakt, že u výkonnějších a tedy i v přímce rychlejších verzí došlo na neobvyklé zmenšení rozchodu. Může být dáno jen použitými disky, faktem ale je, že rozchod kol benzinové O3 RS je o 8 mm užší vpředu a 6 mm vzadu, u naftové dokonce o 8 mm na obou nápravách. To také nejsou zcela zanedbatelné hodnoty.
U motorů se též mohlo zdát, že víme vše, škodovka ale nezveřejnila přesné hodnoty, v nichž dosahují svých výkonových a „točivě-momentových” maxim. Představení Golfů GT s týmiž čtyřválci se zdá být dobrým vodítkem, ale nutně nemusí být všeříkající - hodnoty otáček, v nichž nové RS dosahuje nejvyšších výkonů, se mohly lišit, což by naznačovalo jiné naladění pohonných jednotek než u wolsfburských hot hatchů.
Odlišností je ale nakonec minimum. Benzinové RS s agregátem 2,0 TSI o objemu 1 984 cm3 tedy dosahuje nejvyššího výkonu 162 kW alias 220 koní v rozmezí 4 500 až 6 200 ot./min, maximum točivého momentu 350 Nm vrcholí mezi 1 500 a 4 400 ot./min. To jsou na chlup stejné hodnoty jako u GTI. U dieselu s objemem 1 968 cm3 se pak jedná o 135 kW (184 koní) mezi 3 500 až 4 000 ot./min resp. 380 Nm mezi 1 750 a 3 000 ot./min, kde už je oproti Golfu GTD rozdíl v rozmezí, kde je dostupný maximální točivý moment. Podle změny se zdá, že Octavie RS TDI bude mít poněkud umírněnější projev ve středních otáčkách.
Prvotní data se dále nezmiňovala o tom, co všechno vezme vozu karoserie kombi nebo automat. Vězte tedy, že v případě Octavie RS s motorem 2,0 TSI platí akcelerace na stovku za 6,8 sekundy a maximální rychlost 248 km/h pouze pro liftback s šestistupňovým manuálem. Pokud sáhnete po kombi a zůstanete u manuálního řazení, změní se hodnoty na 6,9 sekundy a 244 km/h, podobně je na tomliftback s šestistupňovým automatem DSG - 6,9 s a 245 km/h. Nejpomalejší pak bude kombík s automatem, jehož 7,1 s a 242 km/h představuje už poměrně citelný rozdíl oproti optimu.
NaftoRS je skromnější vždy, když v optimálním provedení (znovu jen liftback s manuálem) dosahuje stovky za 8,1 s a maximálky 232 km/h. Kombi změní tyto údaje na 8,2 s a 230 km/h, úplně stejných výsledků dosahuje liftback s automatem. Znovu nejpomalejší kombík se samočinnou převodovou nejede ani 230 (přesně 228 km/h) a zrychlení na stovku zabere 8,3 sekundy.
Známy jsou také přesné informace o spotřebě, ty ale příliš rozpitvávat nebudeme, neboť jde o data pro EU, ne pro spotřebitele. Kdyby vás to přesto zajímalo, naftová RS se s apetitem pohybuje mezi hodnotami 4,6 až 5,1 litru nafty na 100 km, benzinová pak v rozmezí 6,2 a 6,4 litru benzinu na 100 km, čísla znovu pochopitelně ovlivňuje zvolená převodovka a karoserie v rozmezí několika desetin litru.
Další věcí, kterou jsme dosud neznali, jsou ceny. Ty české tedy neznáme ani teď, jistý obrázek si ale můžeme udělat s pomocí cen vozu pro slovinský trh, které už vešly ve známost. Benzinová Octavia III RS tam s karoserií liftback přijde na 25 543 Eur (cca 654 000 Kč), naftová pak na 25 732 Eur (cca 659 000 Kč). Za automatickou převodovkou DSG se v připlácí 2 200 resp. 2 400 Eur, tedy až přes 60 tisíc Kč, což je vzhledem k limitům tohoto ústrojí pro auto tohoto typu docela nehorázná cifra.
Ani přímý přepočet ceny není úplně od věci, Slovinsko má podobný daňový systém (DPH 20 %) a vůbec srovnatelné ceny aut na trhu. Zrovna Octavia vychází v jiných verzích jen o 20 až 30 tisíc korun dráž než u nás, což není podstatný rozdíl. Pokud použijeme procentuelní rozdíl u cen jiných verzí pro odhad české ceny obou eReSek, pak dojdeme k cifrám mezi 630 až 640 tisíci Kč pro obě provedení „liftbacku”, kombík bude zřejmě zase o 35 tisíc dražší.
Asi si říkáte, proč ne, pokud by to ale bylo takhle, pak by Octavia RS byla dražší než nový Golf GTI, na který místní dovozce nasadil neobvykle agresivní cenovku. Podobná cena slabší dieselové verze pak nepřekvapí, oba Golfy u nás dokonce stojí na korunu stejně.
Samozřejmě, tady jen střílíme do tmy, Škoda může zrovna pro český trh nasadit libovolné ceny a zřejmě nebude chtít být dražší než Golf. Ale kdo ví. Tohle upřesní až čas (cena někde za hranicí 600 tisíc Kč je tak jako tak jistá), všechny ostatní zmíněné údaje jsou naprosto přesné. Jediné, co zatím neznáme, je pohotovostní hmotnost vozu, která se bude u obou verzí pohybovat okolo 1 400 kg - celkovou známe, ta začíná na 1 892 kg a končí na 1 998 kg podle verze. Ale snažíme se zjistit přesné hodnoty i pro tu pohotovostní.
A mimochodem, Škoda zveřejnila krátce po premiéře ještě jednu fotku vozu, z níž je patrné, že prezentační provedení vozu je v případě bílého kombi vybaveno příplatkovými 19" disky Xtrem, modrý liftback používá 18" disky Gemini. To abyste obrázek o novém RS měli co možná nejúplnější...
Ještě přesná informace o hmotnosti a můžeme čekat už jen na první reálnou zkušenost...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Škoda stvořila historický propadák, oslovuje 17krát míň lidí než nejžádanější Octavie
22.10.2024 - Ostuda pro Evropu? Řadu místních hypersportů včetně nového vrcholného Ferrari překonává americký sporťák za pár milionů
22.10.2024 - Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva