Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia III RS dostane nevypínatelné ESP, běžné Octavie „na klice” jiné tlumiče
1.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ani vrcholná verze nové Octavie se nedočká možnosti plně deaktivovat stabilizaci, standardní modely naopak čeká komfortnější naladění podvozku.
Také my jsme měli své lidi na představení nové Škody Octavia Combi i její verze 4x4 a můžete se spolehnout na to, že vám v následujících dnech nabídneme podrobný test několika provedení těchto aut s řadou snad zajímavých zjištění a doplňujících materiálů. Podobné akce jsou ale přínosné i z toho důvodu, že se na nich můžeme setkat s lidmi, kteří odpovídají za vývoj jednotlivých komponent toho kterého modelu a nahlédnout tak trochu pod pokličku toho, jak automobilka k tomu či onomu řešení dospěla, nebo jaké další novinky chystá. Některé zajímavosti vám přiblíží přímo kolega v chystaném testu, pár detailů, které se kombíku a čtyřkolky týkají jen částečně, vám ale přiblížit už nyní.
První se týká nové Octavie RS, jejíž obrázky jsou venku pěkných pár měsíců, oficiálního odhalení se ale dočká až letos v Goodwoodu. Design, technika a vlastně i naladění celého auta jsou více či méně zřejmé, zajímalo nás však, jestli alespoň toto provedení dostane nevypínatelné ESP, neboť standardně mají všechny nové kompakty koncernu VW krom Audi A3 8V možnost pouze částečné deaktivace vypnutím protiprokluzového systému ASR.
Z principu je to pro nás dost nepochopitelná záležitost, ale zatímco u standardních provedení bude zřejmě vadit jen malému procentu potenciálních zákazníků, u sportovně laděného provedení tomu jistě bude jinak. Ostatně už v nedávném testu Seat Leon SC 1,8 TSI jsme konstatovali, že to ani vozu s menšími sportovními ambicemi nehraje úplně do karet a deaktivace ESP se dočká až ostré provedení Cupra. Dnes můžeme dodat: kdo ví, jestli.
V případě nové Octavie RS totiž zní odpověď jednoznačně: nikoli. Ani vrcholné provedení s předpokládaným výkonem 220 koní se nedočká možnosti plně se zbavit zásahů stabilizačního systému, pokud si to řidič bude přát, jistý posun vpřed ale přesto nastane. Model RS totiž bude mít, právě jako nová čtyřkolka, kterou jsme mohli zkusit, alespoň „sportovní režim” ESP, jež zásahy systému umírní. Nové třístupňové ESP (zapnuto, ASR vypnuto, sportovní režim - viz přiložené obrázky) navíc jako jediné dostane k dispozici i reálné tlačítko s možností tyto režimy přepínat (pořád se jmenuje Off, i když systém reálně nevypíná, opět viz fotografie), což je další dílčí posun vpřed.
V menu palubního systému Octavie 4x4 přibyl třetí mód nastavení ESP, k dispozici je též tlačítko, kterým se tyto režimy přepínají. Nové RS dostane úplně to samé řešení
Po testu verze 4x4 víme, že přepracovaný systém dovolí více, úplně všechno, co byste si přáli, ale nikoli. A to je třeba dodat, že čtyřkolka s výkonem 150 nebo 180 koní pochopitelně není tak potentním vozem jako bude RS. Předjímat konkrétní naladění systému nechceme, tady si na realitu musíme počkat; jasné ale je, že na „svobodu pohybu” můžete předem zapomenout.
Další pozoruhodná zpráva se týká podvozku nové Octavie jako takové. Od prvního testu O3 jasně říkáme, že je to typ zadní nápravy, který citelně ovlivňuje zejména komfortní projev vozu. Sama kliková zadní osa (dodávaná do všech motorizací krom 1,8 TSI) přitom nemusí pro auto znamenat vyloženě problém, jakkoli o optimální řešení nikdy nepůjde. Je to zkrátka věc naladění, což jsme opakovaně zmiňovali i v recenzích verzí 1,2 TSI a 1,6 TDI. Navzdory stejnému maximálnímu výkonu a podobné dynamice tíhne to první k mnohem ostřejšímu nastavení schopnému asistovat i až nemístně aktivní jízdě, kdežto to druhé spíše k pohodě a vyššímu jízdnímu komfortu.
Jakožto nadšencům se nám pochopitelně více líbí to první, ale otevřeně si můžeme říci, že naprostá většina zákazníků by více ocenila to druhé. Octavia jakožto 1,2 TSI aktivní řidiče z podstaty nezaujme, pár takovým se dostane do rukou spíše omylem. Lidé ze škodovky pochopitelně trvají na tom, že klika v Octavii funguje, připustili však, že na špatném povrchu se z hlediska akustického komfortu i filtrace nerovností nechová tak dobře, jak by mohla. Řešení je ale na dohled - už vozy vyráběné od 23. týdne, tedy pravděpodobně ty produkované po boku modifikované Fabie, Roomsteru, Yeti a Citigo, dostanou jinak nastavené tlumiče zadní nápravy.
Nové Octavie s klikovou zadní nápravou dostanou překalibrované tlumiče s jasným cílem - poradit si i s českou asfaltovou džunglí
Detaily zatím neznáme, nevíme tedy, zda se novinky dotknou všech provedení (to bychom asi museli celou nabídku modelů „O3” krom nejvyššího otestovat znovu...), jisté ale je, že změna reaguje na kritické ohlasy a má za cíl zlepšit fungování vozu na špatných silnicích, kterých v České republice máme docela dost.
Můžete mít za podivné měnit nastavení auta, zrovna v tak důležitém ohledu, jen měsíce po začátku výroby, my to ale považujeme za pozitivní. „Klikové Octavie” by si prostě minimálně pro ČR zasloužily jinak nastavený podvozek a pokud jej Škoda nabídne nyní, je to pořád lepší, než kdyby to udělala za rok. Komu se všechno povede dokonale napoprvé...
Při představení Octavie III Combi a 4x4 jsme toho ale zjistili, vyzkoušeli a zaznamenali podstatně více. Pokud vás to zajímá, sledujte Autoforum.cz i v následujících dnech, náš test vám snad poví vše důležité.
Verze 4x4, zde v provedení s motorem 1,8 TSI, si se zadní osou hlavu dělat nemusí. Předem můžeme říci, že na mizerném povrchu funguje excelentně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 10 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před hodinou - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 3 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 4 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 6 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva