Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda našla cestu, jak se se svými auty vrátit na trhy okolo Ruska, vrátit se může i přímo do Ruska
4.10.2023 | Petr Prokopec
Odchodem z Ruska přišla česká automobilka nejen o svůj druhý největší trh na světě, později přišla i o továrnu, kde vznikaly vozy určené pro řadu menších trhů mimo EU. Nyní bude mít k dispozici továrnu jinde a technicky skrze ní může obsluhovat také Rusko.
Ruskou invazi na Ukrajinu pochopitelně nemáme důvod velebit, opakovaně jsme ji odsoudili. To ale ještě neznamená, že budeme nekriticky hledět na jakýkoli krok, který západní mocnosti v reakci na nastalou situaci provedly. Od začátku máme problém s některými sankcemi dotýkajícími se zejména automobilové branže, které jsou po našem soudu kontraproduktivní. Jak chceme trestat Rusko tím, že mu přestaneme sami prodávat něco, co nemá s válkou nic společného (a co mu stejně dodá někdo jiný), jde mimo nás.
Proto se nám nikdy nezamlouvala omezení, která zasáhla evropské automobilky. A ta největší česká je mezi nimi bita ze všech nejvíc. Škoda totiž v roce 2021 v Rusku prodala 90 400 aut, což ze země dělalo její druhý největší trh po Německu a znamenalo přes 10 procent jejího světového odbytu. K tomu je přitom nutné přidat ještě 86 100 vozů, které tam ve stejném období prodal Volkswagen, byť v jeho případě šlo o relativně mnohem menší počet aut (tady se bavíme spíš o 1 procentu). Náklady odchodu z Ruska jsou tak nezměrné a nejde jen o odepsání oněch prodejů, automobilka totiž musela dále prodat svou továrnu v Kaluze za směšných 128 milionů Eur, šlo asi o desetinu její skutečné ceny.
Ruská výroba navíc obsluhovala i řadu trhů s Ruskem sousedících, kde se těžko prosadíte s vozy šitými na míru regulacím EU. Ve světle těchto skutečností není překvapením, že Škoda hledá cesty, jak se na tamní trhy vrátit. A zdá se, že ji našla. Včera byla totiž podepsána dohoda mezi koncernem VW a společností Allur z Kazachstánu, na jejímž základě bude v této zemi zahájena výroba mladoboleslavských vozů. Na jejich montáži se má podílet 1 500 lidí, o garážovou firmičku tedy rozhodně nepůjde.
To koneckonců i podtrhuje fakt, že do společného projektu bude napumpována investice ve výši 26 miliard kazachstánských tengů (cca 1,28 miliardy korun). Jaké vozy v továrně budou vznikat, zůstává otázkou. Skupina techniků Alluru nicméně již byla vyslána kvůli zaškolení do České republiky. Velmi pravděpodobně se tak na scénu nevrátí Rapid, který se montoval v Kaluze. Spíše můžeme očekávat tutéž produkci, na jakou dochází v Mladé Boleslavi či v Kvasinách, pouze v provedeních blízkých někdejším ruským verzím.
Pokud automobilka rozjede výrobu v Kazachstánu, technicky ji nic nebrání obnovení dodávek do Ruska, obchod mezi těmito dvěma zemi sankce nepostihují. Zda si to Škoda troufne, nedokážeme říci, oficiálně nejspíše nikoli. Neoficiálnímu dovozu ale stěží někdo zabrání, z Kazachstánu do Ruska se jinak nedostupná nová auta vozí i dnes.
Dodejme, že Allur měl velký zájem již o zmiňovanou továrnu v Kaluze, továrnu však nakonec získala společnost Art-Finance. Když se nicméně zadíváme na vlastnickou strukturu kazachstánské firmy, zjistíme, že vítr částečně vane z Wolfsburgu. Kontrolní 51procentní balík akcií totiž drží společnosti China National Machinery Import and Export a Anhui Jiangqi Investment, z nichž první zaštiťuje zájmy automobilky JAC v Rusku, zatímco druhá spolupracuje s VW v Číně. Všechno jsou to entity přímo spojené s VW Group.









Vrátí se Octavia na ruský trh? Podpis smlouvy s kazachstánskou firmou Allur to přinejmenším technicky umožní, další kroky budou na Škodě. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Forbes
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nejčtenější články
I v roce 2025 se může zrodit lehký spalovací sporťák jako ze starých časů, navíc technicky stále modernější
12.3.2025Škoda v zoufalé snaze prodat nějaký ten elektromobil povolala na pomoc psy, prý je mají radši
12.3.2025„Žlutí andělé” v Německu vyráží na pomoc elektromobilům dramaticky častěji, loni o 46 procent. Hlavní důvod? Baterka
12.3.2025U Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
12.3.2025Šéf Nissanu skončil, situace firmy už je neúnosná. Jeho náhrada by si měla hlídat záda
12.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva