Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda nám ukázala nový Karoq. Tady je 8 věcí, které o něm musíte vědět
28.4.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zapomeňte na sněžného muže, Yeti u Škody končí. Žezla kompaktních SUV se chopí Karoq a my vám o něm hned teď řekneme to nejpodstatnější.
Přehled kapitol
Škoda v posledních letech poněkud nechvalně proslula jedněmi z nejúnavnějších kampaní provázející odhalování nových modelů. Není to zase tak dávno, co jsme týdny čekali na to, až záběr na kliku a anténu nového modelu doplní detail ovladače elektrického stahování oken. Ještě loňské odhalování modelu Kodiaq bylo velmi zdlouhavé, automobilka se ale buď poučila nebo zjistila, že v záplavě nových konceptů, modelů, faceliftů, motorových obměn a kdo ví, čeho všeho ještě, na podobné nesmysly nemá čas. A tak k odhalení novinek míří o poznání přímočařeji.
Bylo by ovšem naivní očekávat, že za nimi míří zcela přímočaře. Důkazem budiž její další nové SUV, které v její nabídce nahradí a nenahradí model Yeti. Mnoho mnoho humbuku kolem něj nebylo, bylo by ale vážně nemístné si myslet, že jeho špionážní záběry z posledních dnů byly něčím náhodným. Když se kousek od bran automobilky sejde tolik „špionů”, že jeden na svých záběrech fotí druhého, jsou na výběr jen dvě možnosti: Buď se a) shodou okolností nedaleko pořádal sněm špionážních fotografů nebo b) fotografové moc dobře věděli, kdy a kam mají vyrazit. Správnou možnost uhádnete i bez nápovědy.
Tato odhalovací kampaň pokračuje i dnes, jen bez prostředníků. Sama automobilka vzala trochu jinak maskované prototypy a předvedla je vybraným novinářům ještě před tím, než vůz už bez kamufláže 18. května předvede světu. Víme o něm prakticky všechno důležité a protože nechceme zdlouhavě popisovat ani to, že novinka „jezdí jako povedené moderní SUV, které sice dává najevo svou výšku, ale nebude vás tím rozčilovat”, ani vás zahrnovat jinými bezduchými statěmi. Shrnuli jsme ty nejpodstatnější, buď důležité nebo přinejmenším pro Škodu zcela nové aspekty do osmi bodů, z nichž se ve stručnosti dozvíte to hlavní. Tady jsou.
1. Je to nástupce Yeti, ale neříkejte mu tak
Škoda se v posledních týdnech skoro umlžila k smrti, když odmítala říci, jaké jméno její nové SUV ponese. Že to je Karoq, teď už víme jistě a jakousi pohádku o vzniku tohoto jména si můžete přečíst hned v následujícím bodu. S novým označením se ale logicky pojí otázka, jestli je to tedy vůbec nový Yeti nebo tento model bude v nabídce dále existovat po boku Karoqu.
Odpověď je poněkud nejednoznačná, není ale zase tak tajuplná: Yeti v nabídce Škody skončí a Karoq převezme jeho místo. Nástupce je to ale nepřímý, proto také nepřebírá původní označení - má jít o větší a po všech stránkách lepší auto, takže si Škoda ani nepřeje, abychom mu říkali „nový Yeti”. Toto jméno si automobilka nechává v záloze a nevylučuje jeho budoucí použití, v tuto chvíli ale poslouží pouze dožívajícímu SUV známého ražení.
2. Pohádka o jménu Karoq
Jak vám zní označení „Škoda Karoq”, budete nejlépe vědět sami, na místě je ale se ptát, jak vlastně vzniklo. Máme intenzivní pocit, že si ho prostě někdo vymyslel a... proč ne? Ale protože podobné věci je vhodné spojit s nějakým líbivým příběhem, má takový i Škoda.
Slyšte tedy pohádku o jménu Karoq:
Žili byli obyvatelé aljašského ostrova Kodiak, kteří už ve světě prosluli tím, jak nadělili jméno novému vrcholnému SUV značky Škoda. I doslechli se, že česká automobilka hodlá navázat na své snahy na tomto poli a stvořit nový, obdobně laděný vůz poněkud menšího vzrůstu. „Uyowoq!” vykřikl nadšeně jeden z malých domorodých obyvatel tohoto místa, což v jeho tradičním jazyce znamená „malý bratr”. „Qarruk!” přidal se druhý ve vzpomínce na logo české značky i svůj oblíbený nástroj pro lov (šíp). „Kaaraq!” vykřikl třetí připomínajíc, co škodovka vyrábí (auta).
Na konci tohoto kouzelného přírodního brainstormingu se tak za hřmotných ovací aljašských bohů zrodilo jméno nového vozu: Škoda Karoq neboli auto, šíp a malý bratr v jednom.
Konec pohádky.
Onen příběh jsme trochu stylizovali, její oficiální obsah je ale právě takový. Jak moc mu věříte, posuďte sami, my jen dodáme, že Češi nemají příliš ve zvyku nadšeně přijímat podobná cizí jména a obvykle si najdou jiná, poněkud více česká. Už jsme zaslechli toto auto titulovat jako Karotka nebo Karkulka a časem se jistě najdou další. S vědomím významu označení Karoq ale můžeme po dnešku přidat i jednu alternativu stvořenou dle receptu někdejších jazykových puristů: Károbráchošíp.
3. Je subtilní zvenčí, ale velký uvnitř
Dost bylo pohádek a vtípků, pojďme k faktům. Jak novinka Škody vypadá? To vám můžeme ukázat jen tak, jak dovolují oficiální a... polooficiální špionážní fotky, design Karoqu bude plně odhalen až 18. května. Nemaskované auto jsme mohli alespoň spatřit a nečekejte velká překvapení, jeho vzhled je kombinací prvků, které známe z jiných modelů.
Na přídi jsou pochopitelně dvojité světlomety, nikoli však jako u faceliftované Octavie, ale spíše jako u Kodiaqu - přídavné světlo je umístěno pod hlavním světlometem. Kvůli tvaru spodního světla, které obdelníkové a na první pohled připomene trochu zmenšený blinkr z původního žigulíka, třebaže mu kamufláž dává trochu jiné tvary, ale nejde o tak elegantní uspořádání, jako u většího bratra. Záď byla inspirována Superbem kombi, jen s tím rozdílem, že horní linie světel je vodorovná a současně nejsou světla tolik natažena do boků, to opět kamufláž jen předstírá.
Karoq je se stejně jako kterékoli jiné SUV může na první pohled tvářit jako velké auto, zvláště když slyšíme, že je větší než Yeti, žádný obr to ale není. Při délce 4 382 mm, šířce 1 841 mm, výšce 1 605 mm a rozvoru 2 638 mm (2 630 mm u 4x4) je o 160 mm delší, 48 mm širší o 76 mm nižší než Yeti, pořád je to ale kompaktní SUV. Je tak kupříkladu výrazně kratší než současná Octavia (přes 30 cm) a jak jste si jistě všimli, s výškou šel výrazně dolů. I v tomto je si podobný s Kodiaqem, je reálně něco mezi zvýšeným hatchbakem a skutečným SUV.
Je to ale také pořád škodovka, takže i tady čekejte spoustu místa uvnitř. Minimálně čtyři dospělé zvládne auto převézt bez potíží a vzadu je dost místa i pro ty nejvzrostlejší z konfekčních postav. Ten může dále zvětšovat (či zmenšovat) příplatkový systém posunu a sklonu zadních sedadel VarioFlex, který ovlivňuje i velikost zavazadlového prostoru. Standardně má v pětimístném uspořádání Karoqu objem 521 l, při sklopených zadních sedadlech vzroste až na 1630 l. S VarioFlexem se pak základní objem pohybuje od 479 do 588 l, maximum při dvoumístné konfiguraci (tedy po vyjmutí zadních sedadel, i to VarioFlex umožňuje) činí 1 810 l.
Asi nejlépe vůz ukázaly špionážní fotky s tímto maskováním
4. Jde o první škodovku bez klasické přístrojovky
I když Karoq není zdaleka špičkou nabídky automobilky,je nejnovějším modelem a podle toho vypadají jeho technologie. Jako úplně první škodovka tak nemá klasickou přístrojovku s analogovými „budíky”, tedy nemusí mít. Za příplatek bude k dispozici tzv. Digital Instrument Panel, který známe z jiných aut koncernu VW, třeba Audi R8. A byť mu Škoda dala poněkud specifickou podobu, nabízí v zásadě totéž.
Ukázat vám ho nemůžeme, interiér nebylo možné fotit vůbec, popsat ale ano. Přístrojovka tak nabízí celkem čtyři výchozí uspořádání:
- Klasické s velkým kruhovým otáčkoměrem (vlevo) a rychloměrem (vpravo). Prostor mezi nimi může zobrazovat navigaci či další data z infotainmentu,
- Digitální, u kterého mapa navigace či další data z infotainment systému zabírá téměř celou plochu displeje a rychlost jízdy, rychlostní stupeň a další základní údaje jsou zobrazovány v horní nebo spodní liště menším písmem,
- Infoprofile, u kterého se ve střední části displeje nachází velký ukazatel, například navigační mapa. Vpravo, vlevo a nad mapou je místo pro další informace, což může být znovu kde co od aktuální rychlosti po rozpoznané značky u silnice
- a Redukované, vhodné například pro jízdu v noci, kdy se na větším prostoru zobrazují pouze dvě vybrané informace. Po stranách displeje jsou pak ve všech uspořádáních zjednodušené ukazatele stavu paliva v nádrži a teploty chladicí kapaliny.
Není to ale jediný závan moderny, tím jsou i všudypřítomné LED. Jednak je tu ambientní osvětlení, které lze nastavit v některém z deseti barev jako třeba u Kodiaqu, plně LED světlomety vpředu i vzadu (za příplatek), které mohou doplnit i LED-mlhovky (znovu za příplatek). A to z novinek podobného ražení pořád není vše.
Digitální přístrojovka funguje podobně jako v Audi R8, byť pochopitelně s důrazem na jiné údaje
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
před 11 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva