Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda musí změnit jméno svého klíčového modelu, slavná zpěvačka uspěla s žalobou proti automobilce
1.4.2024 | Petr Miler
Velká čára přes rozpočet, tak hodnotí lidé zevnitř automobilky výsledek několik roků trvajícího soudního sporu. Na stranu irské divy se soud přiklonil ve chvíli, kdy už škodovka stihla svému modelu vybudovat jméno napříč Evropou.
Příběh formálně zvaný Eithne Pádraigín Ní Bhraonáin vs. Škoda Auto a.s. dospěl svého rozuzlení. Při vyřčení výše zmíněných slov si asi pomyslíte, že bavit se dnes budeme o nějakém lokálním indickém obchodním sporu, taková domněnka ale nemůže být dál od pravdy. Jde o občanské jméno zpěvačky, kterou svět poznal pod uměleckým jménem Enya. A zřejmě už tušíte, odkud vítr vane.
Irské divě se od začátku nelíbilo, že se Škoda bez jakékoli konzultace s ní už v září 2020 nalepila na svůj nejnovější model označení Enyaq - v zásadě její jméno s písmenem Q na konci. Snaha přimět automobilku ke spolupráci či alespoň najít jiný druh obchodního řešení zjevně odlišného pohledu obou stran na možná využití písmen E, N, Y a A nevedla k úspěchu, a tak paní Bhraonáin prostřednictvím svých právníků podala na českou automobilku žalobu. Cíl? Zamezit škodovce v používání jejího jména pro automobilový produkt s tím, že parazituje na její slávě, kterou začala budovat dekády předtím, než nějaký Enyaq přišel na trh.
Rozjel se tak vleklý soudní spor, který lidé ze škodovky dlouho bagatelizovali. „Přišlo nám to absurdní, Enyaq je sotva slyšet, zatímco Enya ječí, jako když ji na nože berou,” řekl nám k věci jeden ze zaměstnanců právního oddělení Škody, který si nepřál být jmenován vzhledem k tomu, že není oprávněn za společnost hovořit. Postupem času ale spor nabíral na vážnosti a prvoinstanční soud rozhodl ve prospěch Irky. O necelé čtyři roky a několik stání později bylo dosaženo konečného verdiktu.
Odvolací soud v Young Gloryhurts dospěl k závěru, že Škoda vzhledem ke známosti paní Bhraonáin musela vědět, o co hraje. Škoda Auto a.s. podle něj „vědomě zvolila označení vozu parazitující na jméně slavné umělkyně bez náznaku ochoty připustit potenciální podíl tohoto aspektu na komerčním úspěchu produktu” a české automobilce se jeho rozhodnutím „zakazuje nadále využívat jméno Enyaq pro označení jakéhokoli produktu a s platností od 2. dubna 2024 ukončit jeho využívání v propagačních materiálech společnosti”. Verdikt je konečný a nelze se proti němu odvolat. Totéž platí o přiznaném odškodnění ve výši 10 milionů Eur (253 milionů Kč), které škodovka musí zpěvačce uhradit spolu s veškerými soudními náklady.
Finančně jsou to pro Škodu relativně drobné, problémem je nutné přejmenování vozu a změna všech prezentačních materiálů - tady půjdou už technické náklady výš, o potenciálních obchodních dopadech ani nemluvě. Enyaq je dnes zavedený produkt a pro škodovku klíčový model, nyní si bude muset říkat jinak. „Měli jsme se s ní domluvit za každou cenu,” říká náš zdroj. „Schäfer (šéf Škody - pozn. red.) ale řekl, že může být ráda, že ji vytahujeme z [uměleckého] hrobu a nedá jí ani halíř,” dodal.
Česká automobilka tak nyní musí narychlo vymyslet, co s autem udělá, od zítřka ho nesmí prodávat pod dnešním jménem. A jedna cesta se rýsuje - Škodě už se ozvala keňská ambasáda s tím, že je dokonce ochotna zaplatit za to, když automobilka přejde na označení Kenyaq, ta by to na rozdíl od mnohokrát zmíněné Irky brala jako dobré promo. Přilepit na začátek K, to by šlo. Teď jen, aby se neozvali od Mattela - „Keňák” od Barbie by také mohl být nešťastný, že se na něj nemyslelo...
Kdyby se vám 2. dubna zdálo, že se jméno Enyaqu nezměnilo, nezapomeňte, který den tomuto datu předcházel. Chtěli jsme zůstat věrni tradici, byť letos 1. duben vychází i na jiný tradiční den...
Škoda Kenyaq? Možná se na ni právě díváte, označení Enyaq má v Mladé Boleslavi utrum. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Autoforum
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 5 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa včera 20:00
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
před hodinou - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
před 3 hodinami - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
před 4 hodinami - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 5 hodinami - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva