Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf přiznal, že Škoda mohla loni prodat ještě mnohem více aut, umět je vyrobit
10.4.2019 | Petr Prokopec
Škoda loni zažila nejlepší rok ve své historii, když překonala všechny prodejní rekordy. Takže byl jednoduše skvělý? Nikoli, mohl být ještě o dost lepší, nebýt omezených výrobních kapacit.
Není žádným tajemstvím, že Škoda dosáhla svého produkčního stropu. Dosud ovšem nebylo jasné, jak velký problém to pro značku je. Situaci nyní vyjasnil sám šéf mladoboleslavské automobilky Bernhard Maier, dle kterého by značka „byla schopna prodat v loňském roce o zhruba 100 tisíc aut více, než skutečně prodala“. Tato porce přitom nešla na konto jediného vozu, ale prakticky celé produkce - nedostačujícími výrobními kapacitami byly dotčeny modely Fabia, Rapid, Octavia, Superb, Karoq i Kodiaq.
Automobilka přitom doufala, že problém částečně vyřeší zavedením víkendových směn, tento krok ale vetovaly odbory. Pro Škodu tedy skutečně již neexistuje jiné východisko než výstavba nové továrny. Otázkou však je, kde ta vznikne. Ještě před pár dny totiž veškeré indicie vedly k Srbsku, kde dokonce již proběhly první schůzky mezi zástupci koncernu a tamním prezidentem Alexandrem Vučičem. Jakkoliv totiž stavbou továrny bude pověřena Škoda, vznikat zde budou vozy vícero značek.
Ruka v rukávu ale nejspíše ještě nebude, neboť Maier uvedl, že „rozhodnutí musí padnout do poloviny roku“. Ukrajina, Turecko, Rumunsko a Bulharsko jsou ale nejspíše definitivně mimo mísu, což znamená, že Škoda, tedy potažmo VW Group, se rozhoduje mezi již jen mezi dvěma lokalitami. Jednu jsme zmínili o odstavec výše, tou druhou je - chvíle napětí Česká republika. Tu Maier prosazoval již od počátku, koncern však byl proti kvůli narůstající výši mezd.
Nově je ale nejspíše Česko znovu ve hře, i z toho důvodu, že Škoda by si vybudováním nové továrny a tedy nabídkou nových pracovních míst mohla zavázat odbory. Ty by pak pro změnu odsouhlasily dočasné zavedení víkendových směn. Právě tato potenciální rošáda je velmi pravděpodobně důvodem, proč stále ještě nebylo rozhodnuto. A dá se předpokládat, že pokud odbory i nadále budou trvat na svém, pak definitivně zvítězí Srbsko. Rozhodnutí je tak vlastně v jejich rukou.
Zapomínat bychom ale ve výsledku neměli ještě na jeden klíčový faktor, a sice volnou lokalitu. Škoda by totiž pro svou továrnu potřebovala pozemek o rozloze 300 až 400 hektarů. V Srbsku minimálně dva takové jsou, v Česku by jejich hledání bylo poněkud náročnější. Už jen proto, že většina případných lokalit je zatížena lesy nebo rybníky. A neí bez zajímavosti, že majitelem řady v úvahu připadajících pozemků je premiér Andrej Babiš resp. jeho „bývalé” firmy.
Jsme tedy zvědavi, jak se celá situace vyvrbí. Závěrem pak jen zmíníme, že Škoda v loňském roce zaznamenala ztráty i kvůli nutnosti opětovné homologace. Nicméně dle Maiera jsou následky tohoto kroku minimální, většina je spojena s nedostačující kapacitou v karosárně i na finálních montážních linkách. Jediným nedotčeným vozem z portfolia značky je pak Citigo, které se vyrábí na Slovensku.
Škoda narazila na své produkční limity, nová továrna je tak jistotou. Kde však bude postavena, zatím nebylo potvrzeno
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 5 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 7 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 8 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 10 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva