Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda kompletně odhalila novou Octavii, zvenčí připomíná Audi, uvnitř Mercedes
11.11.2019 | Petr Prokopec
Inspiraci v Německu zjevně hledali tvůrci čtvrté novodobé generace Škody Octavia. Dokonale originálně to sice nevypadá, auto se al podle nás bude líbit.
Máme tu svátek Svatého Martina a s ním očekávanou premiéru čtvrté generace Škody Octavia. Stejně jako v případě Volkwagenu Golf však na překvapení nedošlo, neboť také mladoboleslavské automobilce předem unikly snímky exteriéru i interiéru. Zbývalo tak dodat jen technická data, o což se dříve postarala samotná značka. Přesto dnešní debut nelze brát na lehkou váhu - oficiální fotky vůz teprve odhalují v celé jeho kráse a tisková zpráva přidává řadu dalších detailů. Podivné je snad jen to, že třeba objem zavazadelníku po složení zadních sedadel v ní nenajdete.
Na úvod ale začneme rozměry. Nová Octavia narostla do délky na 4 689 milimetrů, svého předchůdce tak liftback překonává o 19 a kombi o 22 mm. Obě verze jsou pak široké 1 829 mm (+15 mm), což má umocnit vzhled, stejně jako nový designový jazyk, který byl již použit u modelů Scala a Kamiq. Příď vizuálně poklesla o poznání níže a působí mnohem širším dojmem, za čímž stojí i užší čelní světlomety. Ty standardně užívají LEDky, stejně jako lampy vzadu vytvarované do podoby bumerangů.
Vzhled vozu posuďte sami, nám ale zejména modrý liftback zezadu připomíná Audi A3 sedan či A4 před faceliftem. I vzhledem k návaznosti na další modely značky není vzhled auta není bůhvíjak originální, eleganci mu ale podle nás upřít nelze.
Škoda se ovšem nesnažila pouze zvýšit eleganci, ale zároveň i vylepšit aerodynamiku, což se povedlo. Liftback má koeficient odporu vzduchu Cd 0,24, u kombíku je Cd 0,26. Stále však jde o jednu z nejlepších hodnot na světě v dané třídě, jež přispívají ke snížení spotřeby a zlepšení dynamiky. Na tyto aspekty si však posvítíme až za moment, nyní ještě dodáme, že nová Octavia bude k mání s až 19palcovými koly. Paletu barev pak rozšířily černá Crystal, modrá Lava a modrá Titan.
Pomalu můžeme nastoupit do kabiny, která pro změnu připomene pár let staré Mercedesy. Není to dáno jen volantem s „uříznitým” třetím ramenem, ale i základní linií palubky za ním - to všechno se v autech třícípé hvězdy objevilo přibližně v době, kdy Škoda musela na nové generaci Octavie začít pracovat. Znovu nic mimořádně originální, opět ovšem jde o řešení nepostrádající eleganci.
Prostorově vnitřek dále staví na rozvoru 2 686 mm. Nicméně i přesto uvnitř najdeme velkorysejší prostor, místo před koleny cestujících vzadu tak kupříkladu vzrostlo o 5 mm na 78 mm. Zvětšení se dočkal také zavazadelník, jenž pobere 600 litrů u liftbacku a 640 litrů u kombíku. V prvém případě se jedná o nárůst o 10 l, ve druhém o 30 l. Hodnoty po sklopení sedadel pak, jak jsme již zmínili, zůstávají tajemstvím.
O poznání jasněji je ve výbavě, alespoň té standardní. Její součástí je 10,25palcový virtuální kokpit, což znamená, že Octavia čtvrté generace se definitivně rozloučila s analogovými ciferníky. Ovládání má být intuitivnější, řidiči pak dostanou k dispozici čtyři režimy zobrazení Basic, Classic, Navigace a Asistenční systémy. Příští rok se ovšem dočkáme ještě Škody Octavia RS, která se dočká pátého individuálního nastavení zvaného Sport.
Společnost digitálnímu přístrojovému štítu dělá volně stojící obrazovka multimédií, jež v základu pracuje s 8,25 palci. V případě volby systémů Bolero a Amundsen však uhlopříčka stoupá na 10 palců, navíc lze počítat s inovativní dotykovou lištou pro ovládání hlasitosti. Zároveň ji však můžete použít také pro přiblížení navigace. Opomenout pak nesmíme ani zabudovanou eSIM kartu, díky které je nová Octavia neustále online a připravena na průběžnou modernizaci.
Ještě než se přesuneme pod kapotu, lze zmínit, že vůbec poprvé Octavia nabízí od výbavového stupně Ambition sedadla šetrnější k zádům cestujících. Již v základu jsou manuálně stavitelná, na vrcholu je pak možné počítat s certifikací AGR, vyhříváním, chlazením, masážním strojkem a perforovanou kůží. U již zmíněné Octavie RS bude k dispozici také výraznější boční vedení a Alcantara, Octavia Scout pro změnu spojí Alcantaru s kůží.
Tím se dostáváme pod kapotu, kde však jediným překvapením je, že Škoda pojmenovala mild-hybridní ústrojí e-TEC. Jinak ovšem nová Octavia plně kopíruje nový Golf, tedy až na skutečnost, že v českém případě bude k dispozici pouze jeden plug-in hybrid. V jeho případě kombinace 1,4litrového benzinového čtyřválce a elektromotoru nabídne „pouze“ 204 koní. Ty přitom bude přenášet šestistupňový automat.
Jak jsme ale zmínili, vše ostatní zůstává beze změn. Základem je tedy litrový tříválec a 1,5litrový čtyřválec, kdy první nabízí 110 a druhý 150 koní. Nad tyto jednotky se u benzinových motorů postaví dvoulitr, jenž ale standardně počítá se sedmistupňovým DSG a pohonem 4x4. Ač tedy dává k dobru jen 190 koní, můžete počítat se sprintem na stovku již za 6,9 sekundy. Dokud tedy nedorazí verze RS, jedná se o nejrychlejší verzi v nabídce.
Po stránce dieselové tu máme pouze dvoulitrový čtyřválec, ten však nabízí 116, 150 a 200 koní. Poslední zmíněná varianta již opětovně počítá pouze s automatem a pohonem všech kol (a stovkou za 7,1 sekundy), u obou níže položených bude dostupný také manuál a předokolka. Jen s předními koly je pak spojené provedení 1,5 TSI G-TEC, ovšem i plynových 130 koní může dostat na povel jak manuál, tak automat.
Na přetřes již zbývají pouze mild-hybridní verze, v jejichž případě se výkon oproti ryze benzinovým modelům nemění. Obě provedení 1,0 TSI e-TEC a 1,5 TSI e-TEC může doprovázet pouze automat a pohon předních kol. Spotřeba pro tyto verze aktuálně zveřejněna nebyla, i proto, že spolu s plug-in hybridem dorazí až příští rok. Zatím tedy nejúspornější je slabší diesel, který se má v průměru pohybovat za 4 až 4,7 l/100 km.
Pohonné jednotky tím ale ještě zcela neopustíme, ochrana životního prostředí totiž má svůj vliv na praktičnost. Pokud tedy sáhnete po plug-in hybridu, můžete sice počítat s elektrickým dojezdem až 55 km, nicméně baterie o kapacitě 13 kWh redukuje zavazadelník na 450 litrů u liftbacku, respektive na 490 l u kombíku. Plynové provedení G-TEC pak disponuje 455 a 495 litry, přičemž umožní dojezd 523 km CNG na plyn či přes 800 km celkově.
Závěrem jen dodáme, že nová Octavia kromě standardního podvozku počítá také se sportovní variantou, která je snížena o 15 mm, či naopak off-roadovou, jež je o 15 mm zvýšena a dopřát si ji můžete jako součást paketu pro špatné cesty. Dále tu máme adaptivní podvozek DCC, který standardně počítá se snížením světlé výšky o 10 mm, ovšem nikoliv u plug-in hybridu, jenž nabízí pouze odlišnou tlumící charakteristiku.
Po stránce bezpečnostní je třeba zmínit plejádu asistentů, mezi nimiž nechybí ani semi-autonomní řízení Traffic Jam Assist. Pomocí funkce Detekce rukou systém pozná, zda řidič má ruce na volantu, a pokud ten nereaguje, může dojít i k plnému automatickému zastavení vozu. Samozřejmostí jsou automatické brzdy s detekcí chodců i cyklistů, za pozornost stojí také adaptivní tempomat, který je aktivní až do rychlosti 210 km/h.
Dále tu máme rovněž možnost připlacení za plnohodnotné čelní LEDky, v Mladé Boleslavi mimo to nezapomněli ani na program Simply Clever. Do toho se nově nastěhoval třeba paket pro spaní či smetáček v odkládací schránce dveří, majitelé dieselů pak ocení také komfortní plnicí hrdlo nádrže, které umožní tankování roztoku močoviny AdBlue i pistolí určenou pro nákladní automobily. Tím jsme se ale dostali na úplný závěr, ceny budou oznámeny blíže k zahájení prodeje, jenž se chystá na příští rok.
Nová Škoda Octavia se podle nás povedla, úplně originálně ale nevypadá. Interiér voní po nedávných mercedesch, exteriér po pár let starých audinách
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 3 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP včera 10:00
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Průběžně na čele stále Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Po 2 hodinách vede Alex Marquez 19.11.2024
- První testy MotoGP 2025 19.11.2024
Nejnovější články
- Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 49 minutami - Jaguar poprvé ukázal své přelomové auto a fanoušci běsní. Šéfdesignér přísahá, že vedení nejede na drogách
před 2 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 3 hodinami - Potvrzeno: Nejnovější Mercedes skutečně dostal motory z Číny, žádné jiné. A další novinky na tom budou stejně
před 5 hodinami - Ford v Evropě propustí 14 procent všech zaměstnanců, sázka na mrtvého koně se mu vrací i s úroky
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 12:35 - M.Z.
- Politický koutek 11.21. 12:32 - M.Z.
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 11.19. 13:32 - Stepan