Škoda prohrává i v oblastech, kde dříve dominovala, mezi nejpraktičtějšími dostupnými auty vůbec nefiguruje

Ještě donedávna bylo jistotou, že vozy mladoboleslavské značky nabídnou vyšší praktičnost za nižší peníze než konkurence. Pohled na výsledky srovnání nizozemských kolegů jen dokládá, jak moc se časy změnily.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda prohrává i v oblastech, kde dříve dominovala, mezi nejpraktičtějšími dostupnými auty vůbec nefiguruje

21.9.2022 | Petr Prokopec

Škoda prohrává i v oblastech, kde dříve dominovala, mezi nejpraktičtějšími dostupnými auty vůbec nefiguruje

/

Foto: Škoda Auto

Ještě donedávna bylo jistotou, že vozy mladoboleslavské značky nabídnou vyšší praktičnost za nižší peníze než konkurence. Pohled na výsledky srovnání nizozemských kolegů jen dokládá, jak moc se časy změnily.

Quo Vadis, Škoda, chce se říci při pohledu na směřování mladoboleslavské automobilky v posledních letech. Největší tuzemský výrobce aut se totiž rozhodl, že stejně jako zbytek koncernu VW, pod který spadá, urychleně přejde na elektromobilitu. Tedy na pohon, který je cizí naprosté většině jeho klientely. Škoda totiž platila za racionální značku, která nabízí praktická a vzhledem k užitné hodnotě levná auta. V koncernu i na trhu tak měla jasně dané místo, díky čemuž se z kdysi vysmívané automobilky stala výrobcem, který za sebou v prachu nechává i Fiat.

S rozsáhlými investicemi do pohonu, který většina lidí odmítá, protože si jej nemůže dovolit a ten spalovací jim nedokáže plně nahradit, nicméně přišlo nevyhnutelné zdražení. Registrace se tak začaly rychle propadat, a jakkoliv ještě poměrně nedávno Škoda plánovala, že by v polovině dekády mohla prodávat 2 miliony aut ročně, nyní bude ráda za dosažení poloviny této mety. Ve světle posledních skutečností se ale začínáme obávat, výsledky budou ještě horší.

Loni totiž značka celosvětově doručila pouze 878 200 nových aut, tedy o 12,6 procenta méně aut než v předchozím období. Za letošní první půlrok pak má navíc na kontě jen 360 600 vozů, což představuje další 30procentní meziroční propad. Škoda z toho viní především dopady války na Ukrajině a přetrvávající nedostatek polovodičů, což jsou jistě též faktory, opomíjet nicméně nelze ani značné sebevědomí, které se projevilo na růstu cen a vzdalování nabídky od představ zákazníků. Z dostupných vozů vyhledávaných dříve hlavně pragmatiky se tak stávají rozmarná auta prodávaná za nepřiměřené ceny.

Tristnost situaci dobře vykresluje pohled na nizozemský trh, jímž se aktuálně zabývali kolegové z tamní pobočky Auto Weeku. Ti totiž dali dohromady žebříček nových aut s cenou pod 20 tisíc Eur (cca 493 tisíc korun) a největšími zavazadelníky. Taková srovnání Škoda tradičně vyhrávala a u nás by vyhrála i dnes. Ttaková Fabia Combi totiž zvládne za normálního stavu pobrat 530 litrů a po sklopení zadních sedadel dokonce 1 395 litrů. K mání je navíc dle oficiálního ceníku od 359 900 Kč.

Škoda s výrobou tohoto modelu končí a proto již lze volit jen ze skladových exemplářů, ovšem ani základní Fabia na tom není špatně. Za 349 900 Kč vám totiž nabídne 380 až 1 190 litrů, což je na 4,1metrový vůz působivé. Nicméně za tuto cenu se vůz prodává pouze na českém trhu, na tom nizozemském startuje na 20 290 Eurech (500 100 Kč). V žebříčku Auto Weeku tedy mladoboleslavskou automobilku nenajdete, na rozdíl od 11 konkurentů.

Výše zmíněný počet je skutečně správný, v zemi tulipánů totiž opravdu hned 11 aut startuje níže než Fabia. Nejde navíc pouze o zástupce Dacie, zastoupeny jsou v tomto srovnání i značky jako Mazda, Suzuki či Toyota. Prakticky všechny jsou na tom přitom v rámci zavazadelníku hůře než Škoda, ovšem zejména Sandero vše vyvažuje o mnoho nižší cenou 14 735 Eur (363 000 Kč). Navíc pobere 328 litrů, což je druhá nejvyšší hodnota v žebříčku.

Na vrchol pak vystoupalo Hyundai i20, které dle Nizozemců disponuje kapacitou 452 litrů - na některých trzích je toto číslo uváděno, podle nás je správnější hodnota 311 litrů, ale to dnes není podstatné. Tak či onak i korejský hatchback ten český výrazně překonává cenově, i když za sumu 19 907 Eur (491 000 Kč) jen o fous. Pro pragmatiky tak již Škoda není volbou číslo jedna ani na nizozemském trhu - právě v zahraničí přitom Škoda platila za vždy o něco levnější značku. Už neplatí.

Jelikož podobná situace panuje ve vícero zemích, skutečně není překvapením, že registrace značky klesají více než téměř komukoliv jinému. Dost by nás tedy zajímalo, jaký je skutečný cíl vedení Škody. Nedávno představený plán, jenž počítá s urychlením elektrifikace, totiž povede k dalšímu růstu cen a snižování prodejů. Zakrátko tak Fabia nebude k mání pod půl milionu korun ani u nás. To ovšem povede k jen dalšímu odlivu zákazníků. Nerozumíme tomu, ale kdo chce kam...

Žebříček aut pod 20 000 Eur na nizozemském trhu s největším zavazadelníkem

1. Hyundai i20 (19 907 Eur) - 425 litrů
2. Dacia Sandero (14 735 Eur) - 328 litrů
3. Citroën C3 (18 810 Eur) - 300 litrů
4. Dacia Spring (19 885 Eur) - 300 litrů
5. Toyota Yaris (19 610 Eur) - 286 litrů
6. Suzuki Ignis (18 195 Eur) - 267 litrů
7. Suzuki Swift (18 905 Eur) - 265 litrů
8. Kia Picanto (15 715 Eur) - 255 litrů
9. Mazda 2 (18 100 Eur) - 255 litrů
10. Hyundai i10 (14 871 Eur) - 252 litrů
11. Volkswagen up! (17 290 Eur) - 251 litrů


Škoda prohrává i v oblastech, kde dříve dominovala, mezi nejpraktičtějšími dostupnými auty vůbec nefiguruje - 1 - Skoda Fabia 2022 nove foto 01Škoda prohrává i v oblastech, kde dříve dominovala, mezi nejpraktičtějšími dostupnými auty vůbec nefiguruje - 2 - Skoda Fabia 2022 nove foto 02Škoda prohrává i v oblastech, kde dříve dominovala, mezi nejpraktičtějšími dostupnými auty vůbec nefiguruje - 3 - Skoda Fabia 2022 nove foto 03
Fabia v Česku minulý týden podražila, aktuálně startuje na 349 900 Kč. Stále to však není nic proti Nizozemsku, kde ji pod půl milionu nepořídíte. Jelikož je díky tomu na tamním trhu hned 11 aut levnějších, není překvapením, že registrace značky razantně klesají. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Auto Week

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.