Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Citigo: nejmenší škodovka odhalena
28.9.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Přesně podle síťového grafu, akorát po skončení autosalonu ve Frankfurtu, se světu představuje malá Škoda vzešlá z nového VW up! Jmenuje se Citigo.
Pokud vám nepřijde být normální, aby nějaká automobilka odhalila svůj zbrusu nový model den po skončení zřejmě vůbec nejvýznamnějšího letošního autosalonu, pak volejte Wolfsburg. Již před frankfurtským IAA jsme psali o tom, že škodovka sice má své supermini hotové, do Německa jej ale nepřiveze, aby snad nerozptylovala pozornost soustředěnou na domácí model jménem Volkswagen up!. A přesně to se také stalo. Přiznáme se, že nás poněkud zaskočilo odhalení vozu hned poté, co se brány frankfurtského výstaviště zavřely. Ale co naplat, další mladoboleslavská novinka je tu, a tak se pojďme podívat, s čím přichází.
Předně už je vám asi jasné, jak se jmenuje. Název vozu je poněkud zvláštní, spíše než mix bankovního produktu a předplacené karty mobilního operátora ale kombinuje dvě dosud nejvíce nejčastěji probírané jmenné alternativy. Již v průběhu IAA jsme psali o tom, že by si vůz měl říkat go!, ještě dříve se spekulovalo o tom, že se bude jmenovat City. Nakonec bude na své zádi vozit označení Citigo, které nám připadá poněkud překombinované. Názor na něj si ale udělejte sami.
Druhou otázkou bylo, jak bude boleslavské supermini vypadat. Základní tvary byly předurčeny Volkswagenem up!, detaily ale zůstaly v rukou škodováckých designérů. Automobilka sice ve svém představení říká, že se jí „podařilo vtisknout vozu výrazný vzhled a na první pohled sdělit: toto je nová Škoda”, my bychom ale spíše řekli, že vytvořila dobrý základ pro hru „najděte pět rozdílů”. Tak je pojďme najít.
Máme zatím k dispozici jen pár snímků, i z nich je ale zjevné, že vůz dostal lehce odlišná světla, více odlišnou masku chladiče a zcela jiný přední nárazník. Z profilu překvapí absence zalomení spodní hrany oken a nový sloupek C, záď pak oproti sourozenci od VW charakterizuje chybějící pohřební motiv třetích dveří a trochu jiný nárazník. Zadní světla jsou rovněž mírně upravená, tvarem se však neliší. Toť vše. V interiéru jsme očekávali více odlišností, realita je ale přesně opačná - vnitřek je totálně „upový” a jiný je snad jen volant.
U zbylých známých parametrů můžeme dále v podstatě opisovat z představení Volkswagenu up!. S rozměry 3,56 metru na délku, 1,65 metru na šířku, 1,48 metru na výšku a rozvorem 2,42 metru je Citigo jen o 2 centimetry delší než bratříček z Vlkova hrádku a i přes kompaktní proporce se chce chlubit prostorným interiérem. Ten pro cestující je naznačen pouze slovy, místo pro zavazadla ale vyjádřeno i čísly: 251 litrů v základním uspořádání a 951 litrů po sklopení zadních sedadel.
Automobilka dále konkrétně hovoří o pasivní bezpečnosti, kterou chce zřejmě u takto malého vozu vyzdvihnout. Předností má být fakt, že u Citigo je poprvé ve voze značky použit boční airbag Head-Thorax s funkcí ochrany hlavy pro řidiče a spolujezdce, který prý spolu s dalšími prvky „tvoří ve své třídě příkladný bezpečnostní paket”. To zní poněkud přehnaně, zajímavěji ale působí informace o aktivním brzdovém asistentu „City Safe Drive”, což je ve své podstatě již (ve vyšších třídách) pomalu tradiční systém předcházející kolizím. Automaticky se aktivuje při rychlostech pod 30 km/h a laserovým senzorem registruje nebezpečí před vozem. Pokud shledá situaci nebezpečnou a vaši reakci vlažnou, pustí se do tzv. „nouzového brzdění”. Škoda zdůrazňuje, že Citigo je (samozřejmě s modelem up!) jediným vozem v segmentu, který tuto funkci nabízí.
Pod kapotou vozu najdeme stejně jako u nahoru mířícího VW dva tříválcové benzinové motory o objemu 1,0 litru. První má výkon nejvýše 44 kW (60 koní), druhý pak 55 kW (75 koní). Vzhledem k hmotnosti vozu začínající na 929 kg to nejsou malé výkony a tomu odpovídá i dynamika. Slabší varianta zrychlí na stovku za 13,6 sekundy a dosáhne rychlosti až 160 km/h, silnější se může pochlubit údaji 12,7 sekundy a 171 km/h. Známe i spotřebu paliva - pokud si Citigo pořídíte v úsporné variantě Green tec, dostanete navíc i průměrnou normovanou spotřebu 4,2 l/100 km resp. 4,3/100 km v kombinovaném režimu a emise CO2 97 resp. 99 g na kilometr. Ve standardní konfiguraci činí spotřeba paliva 4,5 a 4,7 l/100 km.
Dále víme jen tolik, že k dispozici bude manuální pětistupňová i zatím blíže neupřesněná automatická převodovka, pohon samozřejmě obstarají přední kola.
Vzhledem k omezenému množství zveřejněných informací a velkému avízu na webových stránkách Škody o tom, že více o Citigo se dozvíme 29. září, se dá předpokládat, že nás pořádné představení teprve čeká, a tak toto první nebudeme dále prodlužovat. Dodejme jen, že se svým šestým modelem chce Škoda získat mladé řidiče a mladé rodiny, které potřebují druhý nebo třetí vůz do rodiny. A také tzv. „best agers”, což zní jako marketingová definice důchodce, i když firma hovoří, zákaznících, „kteří myslí na náklady, mají k autu spíše racionální vztah, na druhé straně ale mají vysoké nároky na kvalitu, praktickou stránku, design a bezpečnost.”
Vůz bude uveden na český trh ještě letos na podzim, jinde v Evropě pak začátkem léta 2012, kdy by se u nás měla dostat do prodejů i jeho pětidvéřová varianta (zpočátku bude k mání jen ta vyobrazená, třídvéřová). Kolik si na něj bude třeba našetřit zatím přesně nevíme, Škoda ale předem říká, že Citigo nebude levné auto. Dle dosavadních informací lze očekávat základní cenu jen lehce pod hranicí 200 tisíc Kč.
Všechny dosud uvolněné fotografie nové Škody Citigo
Škoda Citigo zatím takto. Více kloudných pohledů se z pár dostupných snímků vyřezat nedalo...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejčtenější články
- „Žebráme o vlastní smrt.” Automobilky v EU zdražují spalovací auta, aby prodaly víc elektromobilů. Vrátí se jim to úplně jinak, než doufají
19.12.2024 - Levná značka VW začala prodávat další nový model, za míň než za základní Fabii nabízí auto větší než Octavii
19.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Dodge jako by dělal vše pro to, aby nový Charger selhal, po osmiválci, zvuku a vůbec mu sebral i možnost pálit gumy
19.12.2024 - Kia říká, že bizarní vzhled její poslední novinky lidé po spatření berou na milost, snad tomu ani sama nevěří
19.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva