Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda a Hyundai si nikdy nebyly tak podobné, srovnejte si nový Kamiq s Konou
26.2.2019 | Petr Prokopec
Už po odhalení prvních upoutávek se říkalo, že Škoda opisovala od Hyundai. Co je na tom pravdy? Posuďte sami, konkurenční SUV Kamiq a Kona jsme postavili vedle sebe.
Škoda dnes po několikaměsíčním lákání oficiálně odhalila své nové SUV. Evropský Kamiq míří do velmi sledovaného segmentu, a tak se snaží zaujmout výrazným vzhledem. Šéfdesignér značky Oliver Stefani je na vůz hrdý. Jde o jeho první úplný projekt pro značku a Kamiq popisuje jako výrazný, osobitý, elegantní i dynamický. Ovšem je tu ještě jedna vlastnost, kterou v souvislosti „kamzíkem“ nezmiňuje - není zase tak originální.
Hned po odhalení mladoboleslavské novinky jsme tak Kamiq poslali do křížku s autem, které bude jedním z jeho největších konkurentů a kterému se náramně podobá. Na mysli máme Hyundai a jeho Konu, která vstoupila do prodeje na konci roku 2017 a hned loni v Evropě oslovila 65 469 zákazníků. To je slušný výsledek, za kterým stojí do značné míry odvážná vizáž. A k té se Kamiq dosti přibližuje.
Pochopitelně, na obou autech nenajdeme jediný zcela shodný prvek, ale úzké čelní světlomety, oddělené zbylé světelné zdroje a celkově docela komplikované tvary přídě hrají na stejnou notu. Hyundai pracuje s ještě dalšími prvky, a tak i vedle zcela nového Kamiqu vypadá ještě o něco bláznivěji. Naopak mladoboleslavský vůz působí usedleji a nic na tom asi nezmění ani dynamická směrová světla, jež najdeme vpředu i vzadu a která ve stylu Audi efektivně rozsvěcí postupně jednotlivé diodové segmenty směrem od vnitřního po vnější. Jestli to ovšem vnímáte pozitivně, nebo negativně, necháme na vás.
Jak neobvyklý je Kamiq na poměry Škody zepředu, o to fádnější je jeho záď, která je ušita po vzoru předchozích novinek automobilky, zejména pak Scaly. Oproti ní se SUV dočkalo zkrácení převisů, což srazilo jeho celkovou délku na 4 241 milimetrů. Korejského soupeře tak sice přesahuje o 8 centimetrů. Na kapacitu zavazadelníku to má jen omezený vliv - ten zvládne pobrat 400 litrů v základu, tedy o devětatřicet více, než pojme Hyundai. Celkově pak Kamiq odveze až 1 395 litrů, víko zavazadelníku lze přitom ovládat elektricky.
Tím jsme se dostali ke kabině, tedy oblasti, ve které bude české SUV naprostým rekordmanem. Jeho rozvor narostl na 2 651 milimetrů, čemuž nemůže konkurovat ani Hyundai Kona, ani větší Škoda Karoq. Nemělo by proto překvapit, že před koleny zadních cestujících je možné naměřit až 73 mm. Stejně tak mladoboleslavský model překonává svého soupeře prostorem v oblasti loktů, a to hlavně ve druhé řadě sedadel. V rámci samotné šířky je na tom naopak Kona lépe (1 800 vs 1 793 mm).
Hyundai působí lákavěji při nahlédnutí pod kapotu. Kona je k dispozici s litrovým tříválcem, 1,6litrovým čtyřválcem a 1,6litrovým dieselem. Všechny jednotky jsou pochopitelně přeplňované, tříválec a „producent sazí“ pak mají stejný objem jako český vůz. Očekávat však můžete vyšší výkon (120 a 115 nebo 136 koní). Vrcholná jedna-šestka pak dává k dobru dokonce 177 koní, jež mohou zamířit na jednu či obě dvě nápravy, ovšem vždy pouze skrze sedmistupňový automat.
Nabídka Kamiqu je na první pohled o trochu širší, ve výsledku ale tak daleko nesahá. Tříválec v jeho případě produkuje 95 nebo 115 koní, totéž pak lze čekat od dieselu. Vrcholná jedna-pětka pak byla naladěna na 150 koní, očekávat můžeme ještě příchod verze 1,0 G-Tec, u níž výkon zůstává na 90 koních. Výkonnější motor k dispozici není, navíc všechny pohonné jednotky jsou spojeny pouze s přední nápravou - zástavbu systému 4x4 platforma MQB A0 neumožňuje.
Je ovšem třeba dodat, že jakkoliv jsou na straně Hyundai vyšší výkony, koncern VW podle všeho dosáhl lepšího sladění hnacího ústrojí se zbytkem vozu. Data pro Škodu sice zatím k dispozici nejsou, ovšem spřízněný Volkswagen T-Roc zvládá s litrovým tříválcem o výkonu 115 zrychlit z klidu na stovku za 10,1 sekundy. Kona pak sice má o pět ořů více, potřebuje však na stejnou disciplínu 12 sekund. To bude nejspíše moc i na Škodu, která příbuzného nepřekonala jen rozvorem, ale i délkou.
Tím jsme se dostali prakticky na konec našeho srovnání, pár slov již můžeme utrousit pouze o cenové politice. Ta česká je zatím neznámá, ovšem Kona startuje na 419 990 Kč. To je suma, ke které se velmi blíží Škoda Scala a zdá se být pravděpodobné, že české SUV zamíří spíše někam ke 440 tisícům korunám.
Je tak otázka, který z vozů bude mít na trhu navrch. Kona má šanci více zaujmout vzhledem, Kamiq pak praktičností, která zůstává konkurencí nepřekonána. Značka by ovšem se svou novinkou chtěla oslovit spíše mladé, kterou vnitřní prostor zase tak zajímat nemusí. Na druhou stranu, Česko je Škodalandem, stát se tedy může cokoliv a Kamiq nakonec může být prodejním hitem.
To ale hned tak nezjistíme, do prodej jde až v září. Vůči Scale disponuje vyšší světlou výškou (182 versus 146 mm), tu ale je možné srazit o 10 milimetrů koupí Sport Chassis Control. Ten zároveň přidává čtyři jízdní režimy (Normal, Sport, Eco, Individual). Nabídka kol startuje na 16 palcích a končí 18palcovými ráfky, uvnitř je pro změnu možné sáhnout za příplatek také po 10,25palcovém virtuálním kokpitu a 9,2palcovém displeji multimediálního systému. Očekávat lze také tradiční prvky Simply Clever jako třeba deštník zasazený do dveří řidiče, v rámci segmentu je pak unikátem výsuvná ochrana hran dveří. Dopřát si ale můžete třeba i výklopné tažné zařízení, zajímavé je víčko na dolévání vody do ostřikovačů, jež po otevření vytvoří trychtýř.
To jsme ale již skutečně ve finále, poslední zmínka tak bude patřit elektronickým asistentům a berličkám. Těch najdete celou plejádu již ve standardu, kromě monitoringu jízdních pruhů a nouzových brzd je ale k mání i adaptivní tempomat nebo automatický parking. Kromě toho Škoda vyzdvihuje řadu aplikací, jenž mají jít k duhu právě oněm mladším zákazníkům.
Novou Škodu Kamiq jsme rovnou porovnali s Hyundai Kona...
...posloužit ale můžeme i ničím neředěnou dávkou oficiálních záběrů
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před hodinou - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 2 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 4 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 5 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva