Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Situace ve Velké Británii ukazuje EU, k čemu vede živelný tlak na rozšíření elektromobilů
26.5.2022 | Petr Prokopec
Pokud lidem a zejména firmám začnete různými způsoby vnucovat výrazně dražší auta s výrazně menší užitnou hodnotou a kratší životností, co to asi může způsobit? Británie to poznává na vlastní kůži - výroba aut klesá ke dnu, zatímco tržní podíl elektromobilů stoupá.
Když Velká Británie chystala na odchod z Evropské unie, měli z toho tamní motoristé radost. Zdálo se totiž, že s poroučením větru dešti z Bruselu je konec, závazné nebudou ani nesmyslné emisní normy, ani celý bláznivý systém pokut za nadlimitní spotřebu paliva přesouvající potají peníze z kapes jedněch do kapes druhých. To by Britům přineslo svobodnější volbu a ve výsledku pestřejší nabídku levnějších aut, po dokončení Brexitu ale přišla velmi studená sprcha.
Ostrovní království se rozhodlo, že se nejen bude dále řídit pravidly EU, ale že bude dokonce zelenější než Brusel. Nejprve koketovalo s myšlenkou zakázat spalovací auta v roce 2040, postupně ale došlo na stanovení stejného cíle pro rok 2030, přičemž o pět let později by stopka byla vystavena i plug-in hybridům. Jsme přesvědčeni, že se to v této podobě nestane, v tuto chvíli ale Británie dělá vše proto, aby ve stanoveném termínu byly v prodeji přípustné pouze elektromobily.
Aby toho nebylo málo, zavedeny byly kvóty, které souvisí s výrobou aut na jejím území. Spalovací vozy totiž musí být vyrobená alespoň z 55 procent z komponentů vyráběných ve Velké Británii. U elektromobilů se pak počítá se 40procentním podílem a u baterií s 30procentním, ovšem jen do příštího roku. Poté již musí být podíl 50procentní. Pokud přitom automobilky tyto podmínky nedodrží, čekají je cla nebo sbalení fidlátek.
K čemu tyto snahy vedou, si rozumný člověk domyslí, tohle je pro automobilový trh zničující přesně tak, jak varoval mj. slavný motorář Fritz Indra. Kdo to chce ale vidět černé na bílém, stačí se podívat na data britské asociace výrobců a prodejců aut (SMMT) spojená s dubnovou výrobou v zemi. Čtvrtý letošní měsíc totiž bylo v ostrovním království vyrobeno jen 60 554 nových aut. Ve srovnání s loňským rokem se jedná o 11,3procentí pokles, to ale nevykresluje reálný obrázek. V předchozích letech už se projevovaly dopady výše zmíněného, oproti dubnu 2016 tu máme pokles o 60 procent ze 149 000 vyrobených vozů.
Tehdy britský průmysl počítal s tím, že se v zemi bude vyrábět přes 2 miliony nových aut za rok, letos už počítá jen se 750 tisíci, pomalu třetinou, během pár jednotek let. Výrobci se odvolávají na konflikt na Ukrajině, nedostatek čipů a dalších komponentů, jen na tohle to ale propad svádět nelze, podobná změna je ryze britskou záležitostí.
Na vině je nepochybně i výše popsaná strategie. Hybridních nebo plně elektrických aut totiž bylo v dubnu vyrobeno 16 010 kusů, tedy o 2,1 procenta více než loni. V jejich případě je ovšem třeba čipů několikanásobně více než u spalovacích aut. Znamená to tedy, že automobilky mohou vyrábět více aut, podřídily se ale vládnímu diktátu a zákazníky odstavily na druhou kolej. I proto není překvapivé, že v nastalé situaci volají po vládní pomoci.
Otázkou nicméně je, jak by vláda mohla odvětví pomoci. Ze své zelené politiky totiž jistě neuhne ani o píď. Ve finále se tedy Britové nejspíše musí smířit s tím, že jeden z jejich někdejších stěžejních ekonomických pilířů je citelně nalomen.
Tento vývoj by měl být varováním pro EU, která chce spalovací auta zakázat v roce 2035. Pokud totiž bude i nadále kladen důraz na elektrifikaci, pak je jisté, že aut se bude vyrábět stále méně. Jejich ceny navíc budou růst, neboť postupem času zmizí i veškeré vládní dotace. Dosáhnout tak na ně bude moci stále méně lidí. V době, kdy je starý kontinent děním na Ukrajině citelně zasažen, je podle nás na zelenou politiku ten nejhorší moment, je jednoduše ekonomicky neefektivní.
V Británii se vyrábí stále méně aut, země totiž touží po absolutní elektrifikaci. Ta ale opravdu není pro každého, taková auta jsou moc drahá a nepraktická. Tlak na jejich prodej pak situaci s výrobou jen zhoršuje, neboť je na ně potřeba více dnes nedostatkových dílů, zejména pak čipů, přesto se jich vyrábí stále víc. Ilustrační foto: Nissan
Zdroj: SMMT
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 2 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 3 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 5 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 6 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva