Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší moderní průšvih Mercedesu nedostal po 5 letech jediný kupec, šéf firmy říká, že ho schválili opilí
21.5.2022 | Petr Miler
Víte, že je něco hodně špatně, když od premiéry určitého auta uběhne 5 roků a ani po takové době nedokážete slíbit přesný termín dodání prvního vyrobeného vozu. Pokud se Mercedes řadí mezi automobilky, které chtějí konkurovat Tesle, v tomto se jí vyrovnal už teď.
V roce 2017 představil Mercedes-Benz na autosalonu ve Frankfurtu silniční Formuli 1. Tedy model One, který pod kapotou skutečně hostil upravenou turbohybridní jednotku dominantního monopostu stříbrného šípu. Něco takového pochopitelně vzbudilo nejen obrovský ohlas, ale také nemalý zájem. Ač tedy byla základní cena stanovena na mohutných 2,72 milionu dolarů (dnes cca 63,4 milionu Kč), automobilka záhy evidovala více než 1 000 objednávek. Vedení proto muselo přistoupit k náročnému eliminačnímu procesu, neboť do prodeje mělo zamířit jen 275 vozů.
Mercedes již v době premiéry konceptu oznámil, že produkční verze se nebude příliš lišit. A co bylo podstatnější, dorazit měla v roce 2018. To se ovšem nestalo, místo toho automobilka musela začít řešit mnohé problémy. Většina z nich nepřekvapivě souvisela s instalací závodního motoru do silničního vozu, což má řadu úskalí, která jsme kdysi detailně probírali a přímé použití agregátu z Formule 1 činí nemožným.
Třícípá hvězda tak musela přistoupit k úpravám, mimo jiné snížit volnoběžné otáčky z pěti tisíc na dva. To pomohlo zlepšit i ovladatelnost, problémy tím ale neskončily. Samotný 1,6litrový šestiválec je totiž součástí velmi komplikovaného ústrojí, které dále čítá čtyři elektromotory. Dva z nich přitom neslouží pouze k roztáčení předních kol, ale rovněž k couvání, neboť osmistupňová převodovka počítá pouze s jízdou vpřed.
Právě toto ústrojí opět převzaté z ef-jedniček způsobil Mercedesu další komplikace, a tedy i průtahy. A jakkoli se vše již zdálo být překonané, loni vyvstal nový problém. AMG One se totiž nevejde do evropských norem upravujících míru hluku, za čímž stojí právě závodní agregát, který na závodních okruzích nepotřebuje ani tlumicí materiál, ani filtr pevných částic.
Implementace obojího má navíc stálo za další prodlevou, neboť tyto prvky mají negativně ovlivňovat nejen výkon, ale dokonce i pohodlí. Ač se tedy tedy technici v srpnu 2019 žádali automobilku o dvouletý odklad uvedení do výroby, teď už je jasné, že ani ten zdaleka nestačil. Ač tedy Němci loni doufali alespoň v premiéru produkční verze do konce roku, nic takového se nestalo. A o dalších skoro pět měsíců později nevíme, kdy by se to mohlo stát.
Z AMG One se tak stal jasně největší moderní průšvih třícípé hvězdy, který ani po pěti letech nekončí. Že tomu tak je, nepřímo přiznal i nejvyšší šéf Mercedesu Ola Källenius, který v rozhovoru pro Autocar uvedl: „Lidé z AMG a divize výkonných pohonů pro Formuli 1 za námi před léty přišli a řekli: 'Hele, máme skvělý nápad, pojďme dát motor z Formule 1 do silničního auta!' Musel bych se podívat do historie na záznam z jednání vedení, ale jsem si jistý, že jsme museli být opilí, když jsme řekli ano,” vzpomíná dnes s hořkostí Källenius. Podle Autocaru bude se hotové auto mohlo aspoň ukázat „v řádu týdnů”, něco takového jsme ale slyšeli tolikrát, že tomu nebudeme věřit, dokud se to skutečně nestane.
Pro dnešek už jen dodáme, že jakmile novinka s lehce upraveným závodním motorem dorazí, měla by její pohonná jednotka zvládnout 50 tisíc kilometrů bez nutnosti repase. Ta pak nebude levná, nicméně předpokládáme, že na ni nejspíše nikdy nedojde. Z celé série bude totiž ve větší míře používáno nanejvýš pár aut, zbytek zamíří do klimatizovaných garáží navyšovat svou hodnotu. Což je na celé věci v kontextu veškerých patálií s vývojem vlastně ta nejsmutnější zpráva.
Mercedes ukazuje model AMG One už pět let a loni v květnu naznačoval, že vůz konečně zamíří za zákazníky. Nestalo se to dodnes, teď šéf třícípé hvězdy říká, že s dalšími lidmi z vedení firmy museli být opilý, když tomuhle autu dali zelenou. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 11 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.25. 03:31 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 00:20 - GeneHawkins
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch