Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Severní Korea představila své nové moderní auto. Říká si Madusan a vypadá jako jedna velká levárna
30.6.2024 | Petr Prokopec
Ptáte se, kde Severokorejci najednou přišli k modernímu autu se vším všudy? To je otázka za milion. Nejpravděpodobnější odpovědí ale je, že jde o cizí auto s jinými logy a vybájenými specifikacemi.
Severní Korea rozhodně nepatří mezi země, které bychom mohli označit jako automobilové velmoci. Vůbec nejstarší značkou v této častí světa je společnost Sungri Motor Plant, která se specializovala na nákladní vozy. Mimo to však z jejích linek sjížděly také osobáky či autobusy. Korejská vláda v 80. letech minulého století informovala o tom, kterak se roční produkce pohybuje okolo 20 tisíc aut, jenže realitou byla zhruba třetina, často ani to ne. V roce 1996 pak byla výroba natolik ochromena ekonomickou nestabilitou země, že vzniklo jen 150 nových aut.
Zda značka Sungri Motor Plant funguje i dnes, nikdo s jistotou neví. Stejně jako je otázkou osud i dalších místních podniků. Nicméně třeba závody Kim Jong Tae Locomotive Works a Pyongyang Bus Factory v činnosti i nadále jsou, přičemž produkují české tramvaje Tatra T6B5 a KT8D5 vyvinuté pod taktovkou ČKD, byť pochopitelně již v trochu modernější formě. Kromě toho můžeme ztratit ještě pár slov o značce Pyeonghwa Motors, která pod svým logem vyrábí starší auta jak od Fiatu, tak od SsangYongu či čínských automobilek.
To je ale prakticky vše, přičemž daný stav vyplývá ze skutečnosti, že většina lidí v zemi si automobil nemůže dovolit. Nikoli jen z finančních důvodů, nýbrž i z těch politických - komunistická vláda k něčemu takovému musí vydat povolení podobné výjezdním doložkám, jaké kdysi platily u nás. Bez nich jste se do zahraničí nepodívali. Pyeonghwa Motors tak ročně prodává pár set aut, i když kapacity její továrny jsou výrazně vyšší.
O to větší rozruch způsobilo video, které v posledních dnech začalo kolovat po síti Weibo či po Youtube. Představen je na něm totiž nový severokorejský elektromobil Madusan, který má podle informací The Korea Herald pocházet od domácí společnosti Madusan Economic Federation a chlubí se dojezdem 720 km na jedno nabití. Tím nicméně veškeré informace končí, přestože video na Youtube má osm minut. Většinu času se ale věnuje spíše jiným aktivitám zmíněné společnosti, která se má věnovat třeba mobilním telefonům či těžbě vzácných kovů.
Vůz na snímku nicméně až nápadně připomíná čínský BYD Han. Ten je k mání v plug-in hybridní i elektrické verzi, přičemž po faceliftu, který přišel v roce 2022, disponuje ve verzi Extended Range dojezdem 715 km. Nebylo by tak překvapivé, kdyby právě z této varianty vzešel Madusan EV. Pozměněny pak v jeho případě byla pouze loga a onen dojezd, který byl zřejmě navýšen jen papírově, nikoli reálně. Ostatně se skutečným světem nemají nic společného ani čínská data.
O dojezd zde ale ve finále nejde. Aktuálně totiž není jasné především to, zda byla skutečně navázána spolupráce mezi čínskou a severokorejskou společností, nebo je Madusan ještě větší levárna, než se na první pohled zdá. Číňané ale netrpí k Severní Koreji takovým odporem, a tak je možné, že jde o výsledek oficiální spolupráce. Čas ukáže víc.
Elektrický Han aktuálně má ve verzi Extended Range urazit až 715 km na jedno nabití. Tedy ve své domovině, v Severní Koreji jakožto Madusan EV disponuje ještě vyšším dojezdem. A to přesto, že jedinou modifikací je jiné logo. Foto: BYD
Zdroj: The Korea Herald
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
dnes - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- K mání je skutečný Batmobil použitý při natáčení. Je plně funkční i s „raketovým výfukem” a „raketu” také bude stát
před 2 hodinami - Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
před 4 hodinami - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
před 5 hodinami - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
před 7 hodinami - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva