Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily zdražují ještě mnohem víc než auta na benzin a naftu, sen o jejich zlevnění se tragikomicky rozplynul
28.8.2022 | Petr Prokopec
Že je očekávání zlevnění elektrických aut na úroveň vozů se spalovacími motory nesmysl, bylo jasné od začátku. Že se ale v době, kdy se měla blížit cenová parita, bude dít pravý opak, je jen další tragikomický dopad politických snah řídit neřiditelné.
Elektrická auta jsou nám už léta předkládána jako jediné možné řešení individuální dopravy. I když pomineme všechny jejich ostatní problémy, šlo proti nim velmi snadno namítat, že jsou neúměrně drahá svým schopnostem, právě to ale jejich zastánci označovali právě za motivaci k jejich nařízení. Prý že s jejich rozšířením přijde zlevňování díky rychlejšímu rozšíření, které by bez jejich vnucování nenastalo.
Z povrchního pohledu to může dávat smysl, pokud ale začnete zkoumat, co činí elektrická auta drahými (a jaké existují alternativy při řešení celého problému), dojdete k přesně opačnému závěru. Úspory z rozsahu jsou tu spíše marginálním faktorem, klíčovým se stala uměle vyvolaná poptávka po nedostupných drahých kovech a dalších materiálech, jejichž ceny míří rychle nahoru. Podobně jako v případě elektřiny, jak dnes nepříjemně bezprostředně vidíme, tedy zelené tlaky způsobily pravý opak, jen další zdražování už tak drahého.
Není to jen pocit, jak ukazuje analýza vývoje cen aut magazínu Handelsblatt za poslední rok v sousedním Německu, které do značné míry kopírují ty české. Ceny 15 nejpopulárnějších elektrických aut tam od loňského srpna vyletěly o 14,5 procenta neboli 5 385 Eur (132 800 Kč). A v některých konkrétních případech došlo k ještě razantnějšímu zdražení. Třeba Tesla si za základní Model 3 účtuje o 7 000 Eur (172 600 Kč) více, u Fordu Mustang Mach-E jde dokonce o 9 000 Eur (221 900 Kč). Nahoru šly nicméně i elektromobily Audi či Porsche.
Mnohá elektrická auta tak již nezapadají do schématu vládních dotací, což koncové ceny pro spotřebitele dále zvýší. A stane se to i s nimi. Od příštího roku totiž dochází na snížení dotací, stejné to pak má být i v následujícím období. Jak nicméně experti naznačují, celkový balík ke výši 2,5 miliardy Eur (61,63 mld. Kč) má být žadateli rozebrán již někdy na podzim 2023. Vládní podpora tak neoficiálně skončí dříve než v původně plánovaném roce 2025, přičemž následně si zájemci rovnou budou moci přičíst k cenám zhruba 4 000 Eur (98 650 Kč).
Ke zdražování nepřekvapivě dochází i u spalovacích vozů, ceny ale přes veškeré jejich umělé zdražování meziročně vzrostly „jen“ o 12,5 procenta neboli o 3 531 Eur (87 050 Kč). Představují tedy paradoxně ještě dostupnější volbu než loni. A dokud je politici nezatíží dalšími a dalšími daněmi, nůžky se budou jen rozevírat.
Situace v Česku skutečně není zásadně jiná, elektromobily se z velmi drahých stávají ještě dražšími. Když přišel na trh Volkswagen ID.3, stála jeho základní verze s bateriemi o kapacitě 58 kWh 1 014 900 Kč. Následně pak tuzemské zastoupení vyrukovalo s verzí disponující 150 koňmi a 45 kWh, jež startovala na 895 900 Kč. Ta je však již minulostí, za oněch 58 kWh pak dáte 1 228 900 Kč, 21 % navíc
Stejně velkým paketem baterií disponuje i základní Škoda Enyaq, za kterou dáte minimálně 1 179 900 Kč. Když nicméně elektrické SUV vstupovalo v roce 2020 na trh, potřebovali jste o 120 tisíc korun méně. Nejenže tedy nedochází na zlevňování, to se beztak nedalo čekat, ceny elektromobilů a spalovacích se k sobě ani neblíží v době, kdy ceny aut na benzin a naftu míří bezprecedentním tempem vzhůru. Skutečně tragikomické.
Mustang Mach-E je meziročně dražší o téměř čtvrt milionu korun. V česku tak za 269 koní a udávaný dojezd 440 km musíte dát 1 522 900 Kč. Podobně velká a beztak absurdně drahá Škoda Kodiaq stojí skoro polovinu a s dojezdem problémy rozhodně nemá. Foto: Ford
Zdroj: Handelsblatt
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024 - Automobilka založená mistrem světa Formule 1 vyhlásila bankrot, její prvotina asi ohromila jen nás
25.10.2024 - Přehlížené MPV Fordu dnes v bazarech koupíte za pakatel, i když patří mezi hvězdy spolehlivosti a je jen pár let staré
25.10.2024 - Nové pohádky o brzkém nasazení baterií s tuhým elektrolytem ukazují, jak moc se automobilky chytají každého stébla
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva