Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínský sen o vládě světu aut končí krutým vystřízlivěním, vše se změnilo za pár měsíců
27.8.2021 | Petr Prokopec
Ve světě se proslavila jako firma, která převzala zbytky Saabu, zejména její vlastní aktivity ale její hodnotu vyhnaly na skoro 2 biliony - skutečně tisíce miliard - korun. To všechno je teď pryč.
O čínské společnosti Evergrande Group jste nejspíše zaslechli, přinejmenším pak v souvislosti s jejím převzetím firmy NEVS, která pro změnu odkoupila Saab. Původně ovšem v roce 1996 vznikla jako developer nemovitostí pro klientelu s vyššími příjmy. Úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat, pouhých dvaadvacet let po svém založení tak byla společnost největší realitní firmou na světě. V mezičase navíc rozšířila svůj záběr jak o zdravotní byznys, který momentálně tvoří páteř jejích příjmů, tak o automobilovou branži.
Ani v tomto ohledu Číňané netroškařili, a nejprve na počátku roku 2019 odkoupili 49 procent výše zmíněné značky NEVS. Díky tomu se dostali do kontaktu s bývalým zájemcem o Saab, švédskou automobilkou Koenigsegg, do které zainvestovali rovněž. Nyní jim tedy patří 20procentní podíl ve firmě vyrábějící jedna z nejrychlejších aut planety. Kromě toho v roce 2020 spustili svou vlastní značku Hengchi a letos odkoupili zbývající podíl v NEVS, již záhy přejmenovali na Evegrande New Energy Vehicle Group.
Automobilka zároveň představila hned devět konceptů, přičemž s pěti dalšími hodlala přijít. Chtěla ovládnout přinejmenším svět elektrických aut, teď je otázkou, zda vůbec bude dále existovat. Rychlý vzestup na vrchol totiž následoval neskutečně tvrdý pád téměř až na dno. Než se k němu ovšem dostaneme, je třeba ještě menší návrat do minulosti. Evergrande totiž loni oznámilo, že ještě do konce roku zamíří na trh 200 tisíc elektrických aut, jež bude letos následovat další milion. Nic z toho se však nestalo, do produkční fáze se zatím nedostal žádný z konceptů.
Ani posunutí plánů o rok, jež bylo ospravedlňováno koronavirovou pandemií, však neodradilo investory. Evergrande tak vydávalo nové a nové akcie jak na běžícím pásu, přičemž s ohledem na výše zmíněné akvizice a ambiciózní cíle jejich hodnota neskutečně rostla. V polovině dubna tak tržní kapitalizace elektrické divize Evergrande vyšplhala na 87 miliard dolarů (cca 1,9 bilionu korun), což je zhruba o polovinu vyšší hodnota, než jakou má Ford a přibližně osminásobek ceny Renaultu.
Pokud vás v tuto chvíli napadá cosi o nafouknuté finanční bublině, máte pravdu. Začala splaskávat již v květnu, kdy Evergrande přišlo s dalším úpisem akcií, který ale již nelze hodnotit jako úspěšný. Od dubnové rekordní hodnoty se pak cena akcií firmy propadla o neskutečných 92 procent. Jde tak o vůbec nejhorší výkon, jaký byl kdy zaznamenán agenturou Bloomberg a nejspíše i jeden z nejhorších v celé historii.
„Je očividné, že Evergrande chybí peníze. A jelikož mateřská společnost má nyní problémy s likviditou, je nemožné, aby firma dosáhla svých předchozích produkčních cílů,“ potvrdil očekávané Castor Pang, šéf průzkumu trhu u společnosti Core Pacific-Yamaichi International. To je však dost možná to poslední, nač vedení Evergrande myslí. Proti firmě je totiž aktuálně veden rekordní počet soudních pří, neboť výše jejích dluhů po pádu akcií narostla na 100 miliard dolarů (2,17 bil. Kč).
Čínská média tak již zcela nepokrytě mluví o konci jednoho snu, zatímco Evergrande zmiňuje jednání s „mnoha nezávislými třetími stranami“, mezi které by byla podstatná část impéria rozprodána. Co z něj zbude a jak tomu bude v případě Koenigseggu, je v tuto chvíli nejasné. Jisté je pouze tolik, že čínská automobilka se rozhodně nestane vládcem světa elektrických aut, jak ještě letos na jaře zamýšlela.
Evergrande představilo pod značkou Hengchi hned několik konceptů, jejichž výroba měla odstartovat již loni. Nakonec se tak nestane ani letos, a při současném pádu hodnoty akcií firmy je otázkou, zda k tomu vůbec dojde. Foto: Hengchi
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. A není to jen ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno se i vyplatí
před 2 hodinami - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 3 hodinami - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 5 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 6 hodinami - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.25. 13:52 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 13:51 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Detektory policejních radarů 11.25. 10:13 - řidičBOB
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova