Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Carsharing dostal další ránu, zájem o něj není ani v zemi, pro níž se zdál stvořený
11.10.2021 | Petr Prokopec
V jednu chvíli to vypadalo, že po silnicích brzy nebude jezdit pomalu nic než sdílená auta, s odstupem několika let si ale můžeme říci, že vývoj tímto směrem nemíří. Nejen u nás, ale ani v Nizozemsku carsharing neboduje, lidé nesdílí ani kola.
Pokud bydlíte ve větším městě, určité jste už ve svém okolí zaregistrovali sdílená auta, kola či koloběžky. Názory na ně se různí, my jsme ale povětšinou svědky těch negativních. Zejména u jednostopých prostředků, jež lidé nechávají povalovat uprostřed chodníku a vytváří tak zbytečné překážky ostatním.
Uživateli sdílených prostředků jsou většinou mladí lidé, kteří na své auto či kolo mnohdy ani nemohou dosáhnout. Pokud ovšem předpokládáte, že se k půjčené věci budou chovat o to ohleduplněji, jste zcela mimo mísu. Zanechání koloběžek tam, kde jim odpadnou od ruky, je tím nejmenším. Spíše než řešením jsou tak sdílené prostředky kvůli chování jejich uživatelů dalším problémem, který jen zintenzivňuje zbytečné pnutí ve společnosti.
Přesto je na tento způsob dopravy hleděno pozitivně z řady hledisek, zejména těch ekologických. Člověk by tak čekal, že když nezískávají zastání u nás, dočkají se jej v západnějších zemích, typicky pak těch které pro ekologii hoří. Ani v Nizozemsku to s ním ale nevypadá růžově.
Země tulipánu by pro carsharing a sdílení dalších dopravních prostředků měla hořet, jízdní kola jsou v tomto státě brána za stěžejní součást dopravy již dlouhá léta - kopce tma prakticky neexistují. Mimo to místní vláda velmi štědře dotuje elektromobilitu a alternativní pohon. Jak ale dokazuje nový průzkum Vědomostního institutu pro mobilitu KIM, sdílená auta nejsou ani v Nizozemsku považována za náhradu soukromých vozů.
Místo toho je lidé berou jako alternativu k městské hromadné dopravě. Ve srovnání s rokem 2014 se tak počet uživatelů sice zdvojnásobil, ovšem jen na 200 tisíc, což odpovídá využití ze strany zhruba dvou procent potenciálních uživatelů. Ti pak s pomocí sdílených aut učinili jen 0,02 procenta všech cest.
Ještě větší fiasko utrpěla sdílená kola. Ač bicykl čas od času používá 10 procent Nizozemců a pravidelně dokonce dvě procenta, na sdílené prostředky připadá pouze 0,2 až 0,3 procenta veškerých uskutečněných jízd. Přičemž zájemci se rekrutují především z řad uživatelů autobusu, metra či tramvaje. Případně pak jde o majitele vlastních kol, nikoliv však aut, kteří sdílená využili třeba jen při přestupu na MHD.
Sdílené prostředky tak dostávají palec dolů, o jejich neúspěchu nepíšeme zdaleka poprvé. Tomu se ale nakonec nelze divit, zvláště pak v současné době. Stačí si jen uvědomit, že nevíte, kdo byl uživatel před vámi - nemáte tedy jistotu, zda třeba nebyl infikován, ať již koronavirem nebo čímkoliv jiným. Firmy, jež vlastní sdílené vozy či kola, ovšem ani náhodou každý exemplář po každé jízdě neionizují, to není reálné. Může tak jít o stejné ohnisko nákazy jako MHD.
Se sdílenou mobilitou chtěl uspět mimo jiné i Mercedes. Zájem o ni však byl minimální, proto se třícípá hvězda spojila s programem DriveNow od BMW. Loni ale obě firmy již raději ukončily své americké aktivity a na vlásku visí i ty evropské. Ilustrační foto: Mercedes-Benz/Smart
Zdroj: Autoblog.nl
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 2 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 3 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 5 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 6 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.23. 09:05 - abgx1
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis