Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéfové automobilek konečně zjišťují, že elektromobily nefungují, zákazníci jim rychle došli
1.11.2023 | Petr Prokopec
Každý student techniky nebo ekonomie v tom měl dávno jasno, popravdě řečeno na to stačilo i zapojení zdravého rozumu a trochy zkušeností. Špičkově placeným manažerům automobilek to ale došlo až teď - prvotní vlna zájmu o elektrická auta odezněla, další neexistuje a široké masy je s díky odmítají.
„Každýmu z nich jsem tady na tý točně říkal, neber úplatky, neber úplatky, nebo se z toho zblázníš. Ale je to marný, je to marný, je to marný.“ Slovy fiktivního vedoucího autoservisu, pana Karfíka, ze snímku Jáchyme, hoď ho do stroje, lze asi nejlépe uvést prozření pomalu všech špiček automobilového průmyslu. Jeden manažer po druhém totiž začíná přiznávat, že elektrická revoluce ani nemůže proběhnout tak, jak si roky malovali. Že by z toho ale kdokoli vyvodil osobní odpovědnost a vrátil výplatu za posledních pár let, se pochopitelně nestane.
Asi největší prozření je patrné u značek, které za elektromobilitu dosud kopali nejvíc. Beverly Goodman, šéfka kanadské divize Fordu, uvedla, že první vlna zájmu odezněla, a další se neformuje ani na velmi vzdáleném obzoru. „Před rokem a půl jsme elektromobilů měli nedostatek. Nyní se nám ovšem u některých modelů začínají kupit skladové zásoby a často se také stává, že máme špatné skladové zásoby na špatných místech,“ říká dnes ve stínu vývoje, který připomíná někdejší fungování Mototechny. I proto už Ford zavelel k zastavení stamiliardových investic do nechtěných elektromobilů.
Nejde pochopitelně jen o modrý ovál, ale rovněž o dalšího člena tzv. detroitské trojky, tedy koncern General Motors. Jeho šéfka Mary Barra totiž během prezentace výsledků za třetí letošní kvartál oznámila, že během druhého pololetí rozhodně nevznikne 100 tisíc elektrických aut, jak bylo původně plánováno. A mimo hru je i cíl pro první pololetí roku příštího, a sice produkce 400 tisíc aut. „Čím dál se v přechodu na elektromobilitu dostáváme, tím je cesta trnitější,“ uvedla Barra.
„Je to neskutečně brutální místo,“ uvedl k současnému trhu s elektromobily finanční šéf Mercedesu Harald Wilhelm. A připustil myšlenku, kterou zmiňujeme již od chvíle, kdy politici přišli s nápadem, že elektromobily vnutí všem. I dle zástupce třícípé hvězdy totiž bateriový pohon nemusí být to pravé pro každého. Problémem pro samotné výrobce je ale nyní hlavně to, že lidé si elektromobily nemohou dovolit ani ve chvíli, kdy automobilky značnou část kupní ceny berou na svá bedra.
Právě tato skutečnost nakonec vedla šéfa Hondy Toshihira Mibeho k odpískání projektu elektromobilu startujícího pod 700 tisíci korunami, na kterém Japonci spolupracovali s GM. „Po ročním studiu jsme se rozhodli, že takový byznys je náročný, pročež pro tuto chvíli končíme s vývojem dostupného bateriového vozu,“ uvedl Mibe. Jeho slova přitom ani v nejmenším nepřekvapila šéfa Toyoty Akio Toyodu. „Lidé konečně začínají vidět realitu,“ poznamenal minulý týden lakonicky.
Nedá se říci, že nás něco takového překvapuje. V údivu jsme byli spíše ve chvílích, kdy jeden výrobce za druhým představoval své odvážné elektrické plány. Bylo totiž jasné, že žádné nedojdou naplnění, neboť zkrátka nereflektovali příjmy zákazníků. A také jejich stále vyšší životní náklady. Letošek je tedy pro automobilky spojen s tvrdým nárazem, jen zatím ne do zdi. Zda bude stačit k tomu, aby se probrali, ukáže až čas.



Honda e je obrovský propadák, za šílené peníze totiž nenabízí skoro nic. I proti Japonci přistoupili s koncernem GM ke společnému vývoji dostupného elektrického vozu. Po roce studia ovšem zjistili, že něco takového je neuskutečnitelné. Na prozření ovšem dochází napříč celým segmentem. Foto: Honda
Zdroje: Business Insider, Auto News
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 10 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
včeraČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včeraMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom