Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéfdesignér BMW konečně vysvětlil, proč dostala řada 7 tak obrovitánské ledvinky
26.6.2019 | Petr Prokopec
Slyšeli jsme už různá vysvětlení, všechna ale působila nevěrohodně. Sám šéf designu BMW ale nechal přetvářku doma a vytáhl konečně uvěřitelné vysvětlení.
Pokud bychom měli jmenovat jedinou věc, která v automobilovém světě vzbudila za poslední rok největší pozdvižení, pak jsou to čelní ledvinky faceliftovaného BMW řady 7. Mnichovská automobilka jejich velikost vyšponovala na maximální možnou velikost, čímž svět rozdělila ve dví. Zatímco jeden tábor je nadšený z toho, že mnichovská limuzína se konečně může důstojně postavit vedle Audi A8 či Mercedesu třídy S, ten druhý krok BMW kritizuje.
I když by leckdo mohl říci, že nic jako špatná reklama neexistuje, a tak BMW může být i za kontroverzní přijetí rádo, není to tak úplně pravda. Negativní publicity na toto téma bylo vážně hodně a šéfdesignéra značky Adriana van Hooydonka trápí, stejně jako zklamání části fanoušků a zákazníků. Sám ale říká, že ač by se rád zavděčil všem, v tomto případě prostě nemohl.
Důvodem podle něj je, že sedmička má tři hlavní odbytiště s diametrálně odlišnými představami o podobě takového auta. Zatímco v Evropě mají lidé rádi drahá auta co nejdecentnější a neradi odpovídají na otázky typu: „Kolik to stálo,” v USA nebo v Číně je to přesně naopak. Starý kontinent tak touží po decentním voze nedávajícím najevo svou cenu, zatímco zbytek světa prahne spíše po křiklavém atributu moci. A BMW tak nemohlo jedním autem dokonale uspokojit všechny.
Van Hooydonk říká, že kritika hlavně přišla z Evropy, která ale není pro řadu 7 největším trhem. Z toho důvodu tak BMW nakonec prodává po faceliftu více kusů tohoto modelu než před ním. „Od faceliftu jsme museli navýšit výrobu. Lidé v továrně jsou šťastní, neboť z montážních linek sjíždí větší množství aut než kdy předtím,“ uvedl van Hooydonk.
Proč ale Mnichov svou vlajkovou loď zvýraznil tak kontroverzním způsobem? „Na poradě bylo rozhodnuto, že je třeba zajistit, aby lidé lépe pochopili rozdíl mezi řadou 5 a řadou 7, a aby si ho všimli. Když jsme s řadou 7 přišli, byla poměrně malá. Od zákazníků jsme se dozvěděli, že nevidí rozdíly oproti předchozí generaci,“ říká Van Hooydonk a dodává: „Chápu, že nyní mohou být lidé šokováni. Kritiky jsem si povšimnul. A myslím, že je svým způsobem nevyhnutelná. Mým cílem je, aby dělal věci, které budou mít všichni rádi, ale to není vždy možné.“
Šéfdesignér tedy evidentně jednal na popud vedení, která od sebe chtělo dva nejvýše postavené sedany jvíce odlišit. To se stoprocentně povedlo, zásluhou obřích ledvinek si již řadu 5 a řadu 7 nikdo nesplete. „Chtěli jsme dát Evropanům to, po čemž touží, ale Evropa není pro sedmičku tím nejsilnějším trhem,“ potvrzuje výše zmíněné van Hooydonk. Z toho důvodu byly upřednostněny mimoevropské choutky, podle designéra nizozemského původu je to však naposledy, kdy řada 7 vzbudila na některém světadílů takovou nevoli. „Během 5 či 10 let již zákazníci nebudou tak rozdílní, jejich vkus se sjednotí.“
Velikost čelních ledvinek tedy do značné míry závisí na příští generaci řady 5. Pokud narostou i u ní, pak bude muset ještě dále zajít i nová sedma. V tu chvíli by ovšem na přídi na nic jiného než na ledvinky nejspíše nezbylo místo. Zda na něco takového dojde, rozhodnou zejména prodeje. Ty evropské meziročně klesají, což jen potvrzuje van Hooydonkova slova, ve Státech je ovšem zatím každý letošní měsíc lepší než ten loňský.
Kritická slova mířící na čelní ledvinky prý van Hooydonka zraňují. Jak ale již uvedl, v podstatě neměl jinou možnost, jak řadu 7 více separovat od BMW 5. Navíc diskuzi na toto téma očekával, jakkoliv ne tak vyostřenou. Lidé si navíc neberou na paškál pouze limuzínu, ale i SUV X7, jehož čelní ledvinky jsou taktéž nemalé. „V případě tohoto vozu však jejich proporce plně odpovídají venkovním rozměrům.“
Toto vysvětlení je logické a nedivili bychom se, kdyby bylo i do puntíku pravdivé. Zvědavi jsme tak na novou generaci, nejen kvůli ledvinkám, ale rovněž s ohledem na skutečnost, že do jejích tvarů měl zasáhnout i Jozef Kabaň. Jeho práce měla vedení mnichovské značky nadchnout natolik, že byl někdejší šéfdesignér Škody a autor exteriéru Bugatti Veyron okamžitě převelen na post šéfa designového oddělení Rolls-Royce.












Čelní partie faceliftovaného BMW řady 7 se dočkaly velké kritiky, ale hlavně v Evropě. Zbytku světa prý spíše vyhovují a celkové prodeje stoupají, i když ty na starém kontinentu míří dolů
Zdroje: Motoring, Carvlogger@Youtube, BMW Abu Dhabi Motors@Facebook
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 8 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 9 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 11 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
dnesNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan