Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf vývoje BMW nastínil skutečnou emisní bilanci elektromobilů, jsou dnes jen neudržitelným nesmyslem
20.9.2022 | Petr Prokopec
Elektromobily jsou obvykle považovány za znak tzv. udržitelnosti, podle šéfa vývoje mnichovské značky jsou ale naopak naprosto neudržitelné. Při emisní zátěži pramenící z výroby baterek a bez „zeleného” dobíjení podle něj nedávají žádný smysl.
Proti politicky tlačené elektromobilitě se snažíme bojovat prakticky od první chvíle, kdy se objevily plány tímto směrem kráčet. Nejde z naší strany o projev snahy uškodit přírodě, naopak - jen místo ideologicky líbivých, ale v praxi neuskutečnitelných či nefunkčních řešeních voláme po těch, která jsou technicky i ekonomicky schůdná a opravdu něčemu pomohu. Proto se vždy snažíme dívat na celý životní cyklus aut, ne pouze na jeden moment jejich existence, který může vypadat krystalicky čistě, i když je ve skutečnosti velmi škodlivý. A vice versa.
Dlouho nebylo politicky přijatelné pokoušet se proti těmto záměrům stavět v pozici vysoce postaveného manažera té či oné firmy, v poslední době ale i z těchto řad slýcháme stále více kritických slov. Nejnověji ta svá vyřkl Frank Weber, který má u BMW na starosti vývoj. Jeho aktuální vyjádření zní velmi rozumně, třebaže je bohužel skoro jisté, že v Bruselu nepadne na úrodnou půdu. Rozhodující slovo má ideologie, ne technická nebo ekonomická realita, Dr. Weber ale přesto zůstává nohama na zemi.
„Elektrické vozy nikdy nebudou udržitelné, pokud v případě jejich baterií nedojde na uzavření kruhu,“ uvádí. „Musíme pochopit, že když přijde řeč na vzácné kovy - jak jsou zpracovávány, jak se dostávají do aut a jak jsou recyklovány -, je na výrobu baterií potřeba tak velké množství energie, že musíme zajistit, že celý proces bude uzavřený. Celková produkce CO2 (při výrobě akumulátorů - pozn. red.) je mnohem větší, než si kdokoli myslí,“ říká dále šéf vývoje mnichovské automobilky.
I když Weber připouští, že v případě samotné jízdy může používání elektromobilů znamenat redukci emisí, v případě baterií jsou dodatečné vstupy tak extrémní, že jen kvůli nim je výroba celého auta emisně dramaticky náročnější. A protože ani elektřinu zdaleka nevyrábíme bezemisně, je celková bilance provozu elektromobilu o 60 % horší než u spalovacích aut. A i když firma pracuje na dalších optimalizacích (zefektivnění výroby u sebe i svých dodavatelů), má být záporná bilance i v roce 2030 pořád 40procentní.
Jaký pak má smysl tlačit na rozšíření elektroaut coby spasitele planety? To není řečnická otázka, odpověď je prostá, žádný. Přesně to říká i Weber: „Zaprvé, pokud dobíjení není zelené, jsou elektromobily nesmysl,” dodává v narážce na snahy EU o přechod na 100% elektromobilitu do roku 2035 a 50% prodeje těchto aut do konce aktuální dekády. „Spočítejte si to a zjistíte, že je neskutečně ambiciózní něco takového chtít,” dodává Weber.
Podle něj neexistují žádné rozumné plány, aby celé řešení mohlo rozumně fungovat. „Aktuálně žádná země nemá plán, který by zahrnoval potřebné investice, a to není přístup, který by mohl fungovat. Zapotřebí je uzpůsobit kompletně celý systém od dobíjecí infrastruktury přes továrny, obnovitelnou energii, recyklaci a využívání evropských materiálů evropskými továrnami,” říká Weber. „A podívejte se na Čínu,“ dává vývojový šéf BMW za příklad zemi, která elektromobily tlačí jako žádná jiná. „Přesto vědí, že nebudou schopni přerodu, a Čína tak za 10 let rozhodně nebude stoprocentně elektrická,“ říká dále manažer bavorské značky s tím, že zrovna ta má přitom pod palcem téměř veškerou rafinaci vzácných kovů.
Jak jsme tedy zmínili již mnohokrát, vyrobit elektromobil není nic náročného. Ovšem zajistit, aby něčemu skutečně pomohl, je problém, který zjevně zajímá jen pár hloubavých lidí. A politici mezi ně nepatří. Přitom by stačilo chvíli myslet, zvážit celý životní cyklus aut, pochopit zatracovanou efektivitu spalovacích vozů a pracovat současně i na jejím dalším zlepšení. Pestrý vývoj by jistě vedl ke zlepšení situace, sázka na jednu kartu je nesmysl vždy a všude. Jenže zkuste něco takového vysvětlit lidem, kteří racionální argumenty odmítají už léta. A nyní, tváří v tvář primárně jimi zapříčiněné emisní krizi, vesele hlasují pro další pokračování cesty stejným směrem...






Ježdění v elektromobilech, jako jsou BMW i4 a iX, může být přínosné, ale jen pokud budeme ignorovat náročnost výroby jejich akumulátorů a to, z čeho vyrábíme elektřinu. Jaký to pak má smysl? Podle šéfa vývoje BMW žádný. Foto: BMW
Zdroj: Car Sales
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 4 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejčtenější články
VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla
23.1.2025Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
23.1.2025Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
23.1.2025Neuvěřitelně specifikovaný Phaeton připomíná, co všechno bylo možné ve zlaté éře VW. Ztratil na ceně 3,7 milionu Kč, teď může být váš
23.1.2025Et tu Smarte? Také značka městských aut se vrací ke spalovacím motorům, osadí jimi „čistě elektrickou platformu”
23.1.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 02.23. 10:31 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan