Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Stellantisu varuje před dalším zdražováním aut, bojí se, že si je obyčejní lidé už nebudou moci dovolit
8.3.2022 | Petr Prokopec
Slova Carlose Tavarese můžeme jako obvykle jen podepsat, současně ale nemůžeme ignorovat, že nemá zameteno před vlastním prahem. Varuje před nedostupností aut v momentě, kdy sám plánuje elektrickou revoluci postavenou kolem podstatně dražších vozů.
Před několika málo dny přišel koncern Stellantis s novou strategií, která odhalila další směřování firmy. Středobodem veškerého dění se má stát elektromobilita, na kterou mají některé značky zcela přejít již za pouhá tři léta. To je vskutku odvážný tah, který příliš nereflektuje současnou realitu. Ano, je třeba uznat, že v loňském roce hlavně v Německu rostly prodeje bateriových aut jako ve snu. Ovšem pouze díky obrovských dotacím, u nichž zákazníci navíc měli jistotu, že se jich dočkají.
S letošní silvestrovskou půlnocí se ovšem státní kasa uzavře, a pokud z ní nadále bude něco padat, skoro jistě půjde o nižší částky. Přirozený zájem o tato auta zůstává i v Německu omezený, odmítá je 85 procent lidí. A bez dotací by jich bylo ještě víc, však již v lednu polovina Němců, kteří o elektromobil zájem měli, nakonec elektrický vůz nekoupila, neboť nemá jistotu, že jej stihne zaregistrovat do konce roku, což je podmínka vyplacení dotace. Tedy jinými slovy, bez vládních intervencí budou prodeje elektromobilů prakticky všude po světě na podobné úrovni. Jaké? Pravděpodobně půjde o jednotky procent celkového odbytu jako u nás.
K tomu je navíc třeba přičíst dvouletý boj s koronavirem, který lidstvo z velké části vyčerpal, a na něj navazující chaos spojený s nedostatkem čipů. Ve finále tu pak ještě máme konflikt na Ukrajině, kvůli němuž jsme se ocitli na prahu třetí světové války. Nikdo tak vlastně neví, co bude večer, zítra či za týden, natož pak za nějaká tři léta. Oznamovat tedy nyní zásadní transformaci se jevilo být z hlediska načasování poněkud nešťastné.
Je tak vskutku otázkou, zda si marketingoví experti Stellantisu toto všechno nezvládli dát dohromady, či zda mašinérie byla rozjetá již natolik, že ji nešlo stopnout. Jisté je každopádně to, že současného směřování automobilového světa se obává i sám jeho šéf Carlos Tavares. Ten sice na jednu stranu žene Stellantis elektrickým směrem, v rovině slovní ale nikdy nebyl fanouškem nucené elektromobility. A není jím ani dnes.
„Skutečně se toho velmi obávám,“ uvedl Tavares k rostoucím cenám nových aut, které je mohou učinit pro obyčejné lidi zcela nedostupnými. Důvodů je samozřejmě více, momentálně žene ceny nahoru i nedostatek komponentů nebo dražší materiály, také Tavares ale přiznává, že elektrifikace aut nekorespondující s poptávkou ceny zvýší. Podle něj v krátko- a střednědobém horizontu budou elektromobily dražší než vozy se spalovacím motorem. Tento rozdíl nicméně koncern Stellantis nemůže přenášet na zákazníky, neboť „střední třída by v tu chvíli nebyla schopna na nový vůz dosáhnout“. Proto je třeba nalézt nové možnosti, jak snížit náklady.
Jednou z možností je podle něj marketing a distribuční systém. Zjevně tedy i Tavares uvažuje o odstřihnutí dealerů, přičemž nový koncept franšíz bude platný pro celý svět. Dle koncernového šéfa na distribuční systém připadá 30 procent z ceny nového vozu, prostor pro zlevnění tu tedy rozhodně je. Na druhou stranu, v důsledku výše popsaných skutečností jdou nahoru ceny prakticky naprosto všeho od vzácných kovů přes plastové granuláty až po ocel či hliník. I kdyby tedy Stellantis v rámci distribuce něco ušetřil, na zlevňování nových aut můžeme v nejbližších letech rozhodně zapomenout. Spíše se bude tak jako tak zdražovat, jde jen o to, o kolik to bude.
Tavaresovy obavy jsou tedy oprávněné, jakkoliv nejde o překvapení. Na dramatické zdražování v důsledku nucené elektromobility poukazujeme již léta. A pokud se do hry přidávají okolnosti jako koronavirus či válka, pak je evidentní, že minimálně v nejbližších letech si o slevu budete říkat marně. Jen zkrátka nerozumíme tomu, proč Stellantis za těchto okolností tlačí elektrifikaci aut hlava nehlava - možná by se spíše měl obrátit na EU s tím, že na něco takového dnes opravdu není vhodná doba.
Strategie Stellantisu počítá už za pár let jen s elektrickými auty. Nutně to přinese jejich zdražení, proč se tedy šéf koncernu obává, že budou pro obyčejné lidi nedostupná? Může s tím přece sám bojovat... Foto: Stellantis
Zdroj: Detroit Bureau
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Už i Lancia otáčí. Její další novinka nebude jen povinnost plnící auto, chce znovu ohromit zákazníky
20.12.2024 - Další nová Kia vypadá tak podivně, že ji budou milovat jen její rodiče, při její ceně jí ale odpustíte cokoli
20.12.2024 - Kolega spočítal, kolik stojí život s 10 let starým supersportem. Vysvětluje to, proč se prodává relativně levně
20.12.2024 - Íránci začali vyrábět své nové auto, první národní SUV. Nevypadá jako z muzea, v něčem nabízí víc než Škoda Kamiq
20.12.2024 - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva