Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Škody bez obalu řekl, co nás v příštích letech čeká, na levnější auta zapomeňte
19.7.2021 | Petr Prokopec
Po dekády jsme byli zvyklí na to, že evoluce nám přináší stále lepší řešení za stále menší peníze. Bohužel, evoluci se nyní rozhodla řídit EU a když jí ani velké automobilky neodporují, nemůžeme čekat nic jiného než vývoj opačným směrem.
Od chvíle, kdy Škoda odhalila své plány do roku 2030, uplynul necelý měsíc. Za tu dobu jsme se nepřekvapivě dozvěděli, že strategie firmy plně odpovídá tehdy ještě neznámým záměrům Evropské unie, která se vzhlédla v elektrické mobilitě a do budoucna s ničím jiným nepočítá. Tomuto kroku pak sice nyní řada lidí tleská, jejich úsměv na rtech ale může během několika málo lez zmizet. Začíná být jasné, že se nemění pouze pohonné ústrojí, ale celý koncept individuální dopravy. Ta bude totiž stále dražší a v delším časovém horizontu dostupná jen pro některé.
Nejnověji to svými slovy v rozhovoru pro nizozemský Auto Week potvrdil šéf mladoboleslavské automobilky Thomas Schäfer, dle kterého zakrátko přijde doba, kdy „malý benzinový vůz bude dražší než elektromobil střední velikosti“. Nejde přitom ani tak o odhad, jakožto spíše o jistotu, která ovšem nemá nic společného s poklesem cen elektrických aut. K tomuto posunu dojde jednak kvůli umělému zdražování konvenčních vozů novými daněmi a regulacemi a jednak kvůli investicím do samotné elektromobility, které někdo musí zaplatit. I mateřský VW před pár dny přiznal, že elektrická auta si sama na sebe nevydělávají a dokud půjde, bude žít z prodeje vozů se spalovacími motory. Ani Škoda nemá jiný záměr - kupce spalovacích modelů hodlá ždímat, co jen to půjde, a to za i pomoci jednodušší nabídky.
Už teď je nabídka Škody velmi nepestrá, co se týče kombinace motorů, pohonů, převodovek a výbav. Do budoucna ale bude nabízet ještě méně úrovní výbavy i méně pohonných jednotek či převodovek. Podle Schäfera zákazníky sáhodlouhé seznamy příplatkové výbavy obtěžují, a proto by do budoucna měli být schopni specifikovat svůj vůz za pomoci čtyř nebo pěti kliknutí počítačovou myší. To je ale podle nás jen obhajoba snah o snižování nákladů - nikdo nemá rád, když si musí koupit k určité kýžené výbavě jinou, kterou nechce, popřípadě naopak. Takto kupci dostanou jen dražší vůz méně odpovídající jejich představám, což stěží někoho osloví. Ostatně i šéf Škody předem připouští pokles celkových prodejů.
Že nejde pouze o slova, ale došlo už i na činy, dokládá pohled na ceník Škody Enyaq. V jejím případě totiž máte k dispozici tři motorizace a tři stupně výbavy, k nimž lze přikoupit ještě „zvýhodněné“ pakety. To je ale vše, přičemž bez 1,1 milionu korun byste v případě zájmu neměli do showroomu Škody ani chodit. Za to pak dostanete auto, které nezvládne ani dojet z Prahy do Brna a zpátky, aniž by si řidič musel udělat nucenou, snadno více než hodinovou přestávku. Zájem o takový vůz je na trzích bez dotací či uměle zdražených konvenčních aut minimální.
Stále více se přitom ukazuje, že s omezováním pohybu politici počítají. Stačí se jen podívat, co nyní chystají v Paříži, ta se má stát rájem cyklistů a pěších. Tomu se chtějí přizpůsobit i výrobci, Škodu nevyjímaje. Ačkoli Schäfer zatím nic neplánuje s jistotou, počítá s tím, že v souladu se záměry mateřského koncernu budou auta kolem roku 2030 nejen elektrická, ale také budou schopna řídit sama. Také to má proměnit celý koncept vlastnictví, neboť lidé ve městech vlastně již nebudou mít důvod, aby si soukromý vůz pořídili. Pokud budou chtít třeba na večeři, pak „je restaurace vyzvednou se svou flotilou doma, po cestě jim nabídnou 'apetizér' či 'šlaftrunk' během návratu“.
Zda se vám přitom taková vidina líbí, nebo nikoliv, necháme na vašem individuálním posouzení. Jisté je jen to, že čím méně necháme pracovat trh a čím více necháme do hry zasahovat plánovače, tím méně efektivních výsledků se dočkáme. Bohužel, pro rychlé rozšíření obtížně konkurenceschopné elektromobility je nemožné kráčet jinou cestou, neboť spalovací auta by bez zásadního technického průlomu nabízela stejně nebo i více za méně ještě dlouho. Většina automobilek - Škodu zjevně nevyjímaje - je s tím smířena a Evropské unii neklade odpor. Kdo jiný by mohl? Obyčejní lidé, kteří nucenou elektromobilitu z většiny odmítají, dávno ztratili slovo.
Škoda je smířena s tím, že bude nabízet stále dražší auta nabízející stále méně možností konfigurace. My z toho nadšeni nejsme, nevidíme pro to důvod. Foto: Škoda
Zdroj: Auto Week
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před hodinou - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 2 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie