Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Fordu totálně otočil. Nejenže zpochybňuje, že elektromobily jsou jediná budoucnost, označil je za „příšerné řešení”
21.5.2024 | Petr Miler
Pouhé tři roky stačily nejvyššímu šéfovi Ford Motor Company, aby se z člověka, který je schopný podpořit vizi jen a pouze elektrické nabídky automobilky, změnil v pochybovače schopného aspoň v některých případech označit elektromobily za příšernost.
Psal se rok 2021, když Ford odpískal spalovací auta jako taková a nalajnoval si pouze elektrickou budoucnost své existence. Dnes se píše rok 2024 a ta samá firma označuje úplně to samé za „pitomou vizi” a její šéf raději zapomíná, že nějaké elektromobily vyrábí. Co se za tu dobu změnilo? Vůbec nic, to je ten vtip. Tehdy stejně jako dnes stačily nikoli tři roky, ale tři minuty, aby si člověk uvědomil, že přechod jen na elektrická auta bez hned několika průlomových technických vynálezů není reálně možný.
Ale pořád lepší pozdě nežli později, a tak chvalme Jima Farleyho, že prozřel a přidal se na správou stranu. Nyní nejenže mění plány jím řízené automobilky, ale zpochybňuje i čistě elektrickou budoucnost jako takovou. Je to otočení o 180 stupňů, ale nechceme ho zbytečně „máchat” v jeho dřívějších postojích - jen blbec nemění svoje názory, tak to bylo, je a bude.
Nejnovější projev Farleyho nově nabytého realismu je přesto pikantní, neboť tvrdí, že si vůbec není jistý, zda mohou elektromobily v roce 2035 sloužit jako jediné povolené technické řešení automobilové dopravy a je otevřený širší paletě řešení. Osobně se objevil na 81. ročníku Goodwood Members' Meeting ve Velké Británii, kde se jej Autocar dotázal, zda budou spalovací auta Fordu včetně legendárního Mustangu do roku 2035 mrtvá, když má být automobilový svět tou dobou jen elektrický.
„A jste si jistý?” zareagoval bezelstně Farley. „Myslím si, že to prostě nevíme. Když ke své práci potřebujete Transit nebo jste rančer s pick-upem v USA, elektromobil je příšerným řešením. A ani ten nejradikálnější politik brojící za dekarbonizaci si nemůže dovolit být na špatné straně poptávky,” řekl dále. Jeho slova jsou pro nás rajskou hudbou - my to dnes opravdu nevíme, nikdo to neví, to je celé. A tak se musíme jednu každou chvíli přizpůsobovat tomu, co je reálně možné, nikoli plánovat neplánovatelné na 11 let dopředu.
„Možná bude řešením vodík. Nebo se prosadí udržitelná paliva. Kdykoli mi někdo začne říkat, že zná budoucnost, slyším v hlavě varovný bzučák. V našem oboru neexistují žádné jistoty. Tyhle věci jsem slyšel tisíckrát: Všechna auta jen na elektrický pohon, všechna auta na vodík, všechna auta na naftu... Bylo to hodně slepých uliček,” rozvedl trefně zkraje zmíněné.
Musíme se dokola ptát, co kohokoli přimělo mít na stejnou věc před rokem, dvěma nebo třemi diametrálně jiný pohled a budoucnost na mnoho let dopředu se vší vážností plánovat. Ale pokud Jim Farley přišel na to, že to není možné, dřív než v momentě, kdy s takovými záměry narazil do zdi, je třeba to označit za dobrý, třebaže neoptimální výsledek.



Litujeme všechny podřízené Jima Farleyho, kteří za auta jako Mustang Mach-E roky slepě kopali, i když museli či aspoň mohli vědět, že jde o slepou uličku vývoje. Sám Farley už totiž zjevně převlékl dres. Foto: Ford
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Aukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
včeraObří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025Audi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
5.3.2025
Nejnovější články
Za cenu Fabie je k mání na míru postavený, dodnes nejetý světově unikátní šestiválcový kombík ze zlatých časů BMW
před 2 hodinamiArogantní chování se Volvu opravdu vyplácí, někde jen během posledních tří měsíců přišlo o pětinu dealerů
před 3 hodinamiZ ceny Tesly původně za 3,2 milionu zbylo majiteli už po třech letech krutě málo, levněji by ho vyšlo i Ferrari nebo Porsche
před 5 hodinamiTohle auto má dvakrát větší baterky než ostatní nejlepší elektromobily, přesto nedokáže ohromit skoro ničím
před 6 hodinamiNové Audi A6 v úplném základu je teprve tragédie. Interiér je reklamou na věci, na které jste neměli. A co to má zádi?
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 03.09. 14:44 - abgx1
- vratné díly/záloha na díly 03.09. 14:37 - pavproch
- Detektory policejních radarů 03.08. 09:40 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 03.07. 18:37 - Tomichika
- S větrem ve vlasech.... 03.07. 14:10 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 03.07. 13:24 - Kavis
- Fiat a vše kolem nich 03.07. 12:33 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.04. 21:57 - Truck Daškam