Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Daimleru řekl smutnou pravdu o budoucnosti elektrických aut, kýžená spása nepřijde nikdy
28.3.2022 | Petr Miler
Člověk nemusí být raketový vědec, aby si představu udělal sám, manažeři automobilek ale kolem tohoto tématu přesto léta tančili v kruzích fikcí a zbožných přání. Martin Daum s hraním podobných her skončil.
Jednou z pohádek obestírajících tlak na rozvoj elektrické mobility všeho druhu byla ta, která sice přiznávala, že jde o řešení drahé a uživatelsky ne zrovna dokonalé, právě jeho nařízením ale přimějeme automobilky investovat tímto směrem a rozjedeme elektrickou revoluci naplno. Tak bude dosaženo vyšších úspor z rozsahu, které přinesou kýžené snížení cen, a dojde také na nalezení dosud neznámých cest, které vyřeší i omezenou praktickou využitelnost. A zpátky ni krok.
Nechceme to šmahem označit za nesmysl, teoreticky to bylo možné a někteří tomu věří i dnes. Bylo ale od začátku velmi nepravděpodobné, že by se to mohlo stát. Jak kdysi opakovaně upozorňoval třeba i bývalý manažer Fordu, BMW nebo GM, slavný Bob Lutz, s rostoucím objemem výroby baterií nebudou spojené takové úspory z rozsahu, jak si někteří malují, od určitého objemu produkce se naopak ceny budou zvyšovat kvůli rostoucím cenám omezeného množství nezbytných surovin. Přesně to se dnes děje.
A byť je možné, že někdo přijde s dramaticky odlišným řešením ukládání elektrické energie, které dovolí elektromobilům stát se konkurenceschopnými vedle spalovacích aut, bylo po více jak staletí vývoje velmi jednak nepravděpodobné, že by k tomu došlo právě dnes. A i kdyby se to přece stalo, od komerčního nasazení takového řešení by nás dělilo ještě mnoho let. Ani tomuto předpokladu čáru přes rozpočet nikdo neudělal - elektromobily nadále pohání Li-ion akumulátory, které jsou pro ně svou energetickou hustotou, možnostmi dobití a ještě asi tisícem dalších aspektů naproto nevhodné. A jen o něco málo lepší, rozhodně ne revoluční akumulátory s pevným elektrolytem, se nasazení mají dočkat možná za 5, možná za 10 let.
Vsadit vše na tuhle ošidnou vizi není nic než hazard, jakmile to ale jednou jako manažer automobilky uděláte, budete na tom trvat až do sebezničení. To je jeden z důvodů, proč je tohle nadále omíláno jako vize budoucnosti, která se přitom už během uplynulých let stihla dostatečně zdiskreditovat. Ne všichni ale jedou na této vlně.
Šéf Daimleru, dnes už „jen” (je to pořád světová jednička ve svém oboru) výrobce náklaďáků a autobusů značky Mercedes-Benz, promluvil o budoucnosti elektrických aut a jejich cen ze svého pohledu. A po letech zmíněných přetvářek značně přehodil výhybku. Podle Martina Dauma už se nikdy nestane, že by se elektrická auta stala levnými a dostupnými, spása v podobě levných baterií prostě nepřijde. Cena elektropmobilů bude prý „navždy vyšší” než u spalovacích aut už kvůli nákladům na výrobu nezbytných komponentů, které dále zvyšují komplikace způsobené současnými boji na Ukrajině.
Jsme přesvědčeni, že to všichni lucidní manažeři dávno ví, jen o tom nemíní mluvit. Daum zjevně prolomil hradbu a je to dobře, jen nechápeme, na jakém hrobě pláče. My jsme elektrická auta - a tím spíše elektrické náklaďáky - nechtěli, stejně jako je nechce naprostá většina lidí kdekoli na světě. Jde o výsledek politického tlaku a pokud jeho dopady bude chtít někdo změnit, bude muset zapracovat na změně uvažování politických špiček, všechno ostatní jsou sekundární dopady.
Dodejme, že nadšenci do elektromobility budou mít jistě tendenci Daumova slova zpochybňovat, takovým ale připomeneme, že to nebudou dělat poprvé. Je to zkušený manažer, který se mimo jiné vysmál Tesle a jejím slibům dostat tahač Semi do prodeje v roce 2019. Považoval to za absurdní a někteří jej za to plísnili. Dnes si můžeme říci, že měl pravdu . je rok 2022 a Tesla Semi se stále neprodává...
Šéf Daimleru vyrábějící mimo jiné tahače Mercedesu, už nikomu nezkouší nalhávat, že elektrická auta zlevni. Není to podle něj reálné, žádná spása není ani na dosah, elektromobily budou vždy dražší než spalovací vozy. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Financial Times
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před hodinou - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 2 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva