Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 | Petr Miler
Máloco reflektuje mizernou úroveň současného vedení některých automobilek jako toto. A Gernot Döllner v tom ani v Audi není sám, když jeho kolegyně pro změnu počítá s tím, že automobilka může kvůli své sázce na elektromobily zkrachovat.
Jsme přesvědčeni, že každá firma - a nemusí to být ani monstrum typu světově významné automobilky - potřebuje jasnou vizi, jasné cíle a jasně jednající vedení. Bez toho se stává lodí bez kapitána, která se otlouká o břeh podle toho, kam ji zrovna zanese proud. Tím nevyhnutelně trpí produkt, image, zaměstnanci i zákazníci.
Chápeme, že doba je vrtkavá a co včera bylo jasnou budoucností, může být zítra slepou větví vývoje, právě takové okolnosti ale oddělují v případě řízení zrno od plev. Jen skutečně schopný manažer dokáže i v takovým tlakům odolávat a v komplikované situaci postavit cíle firmy kolem něčeho konstantně udržitelného. Co to je? No přece plnění přání zákazníků, to je jediná věc, která se na jednu stranu také vyvíjí, ve své podstatě je ale konstantou.
Přijde nám to jako jednoduchý princip, skoro axiom. Přesto se najde jen pár velkých manažerů, kteří se umí takto chovat. Vzpomeňme třeba Akia Toyodu, který je pevných ve svých názorech a Toyotu vede jedním jasným směrem. Ve výsledku tak odmítá nechat firmu vláčet nesmyslnými požadavky politiků, které zajdou už pro svou technickou ekonomickou neuskutečnitelnost, a raději snese jejich represivní opatření, než aby jednal proti vůli zákazníků. Většina jeho kolegů ale dělá opak a následky jsou více či méně tragické.
Příkladem budiž Audi, které se stalo doslova posedlé elektrickou mobilitou? Na základě čeho? No přání zákazníků to nejsou zcela určitě. Stačí si zajít do libovolného autosalonu Audi a popovídat si s některým z upřímných obchodníků. Bude zoufalý už z toho, co od něj na jednu stranu očekává automobilka, kterou zprostředkovaně zastupuje, a co od něj chtějí návštěvníci autosalonu. Přesto si Audi dalo za cíl do roku 2026 fakticky skoncovat se spalovacími auty, tedy žádná další nová už nepředstavovat. A nejpozději do roku 2033 přestat nabízet cokoli jiného než elektromobily.
Je jasné, že to drhne, i Audi to ví. Píše se rok 2024, jsme 21 měsíců vzdáleni od příchodu roku 2026 a elektrické prodeje značky jsou nikde. I v Evropě, kde jsou prodeje elektromobilů protežovány horem dolem, značka letos v lednu prodala 273 e-tronů GT, 1 672 modelů Q8 e-tron a 789 Q8 e-tron Sportback. A to je všechno, 2 734 aut, i Q2, jejíž konec bez nástupce už automobilka potvrdila, si koupilo 5 659 lidí. I A1, která to má též spočítané, si koupilo 2 306 lidí. A takovou A3, jejíž budoucnost je přinejmenším otázkou, chtělo 10 963 lidí. Je to pro elektřinu totální prohra a Audi to ví.
Nový šéf značky Gernot Döllner tak už loni začal s elektrickými plány brzdit, když mj. řekl, že firma v reakci na klesající poptávku nebude dále usilovat o maximalizaci nabídky elektromobilů, bude nadále prosazovat také spalovací a hybridní vozy, aby vyšla vstříc svým dealerům a zákazníkům a chce být flexibilní, protože v tom vidí šanci a lepší cestu jak pro firmu, tak pro zákazníky. „S celou triádou - našimi novými elektromobily, novou generací plug-in hybridů a modelů se spalovacími motory - jsme robustně a flexibilně připraveni na přechodnou fázi,” řekl tehdy Döllner.
Uběhly tři měsíce a mluví jinak, tedy alespoň při prezentaci nové elektrické Q6 e-tron, jak uvádí kolegové z Auto News. Navzdory zřetelnému zpomalení trhu s elektromobily řekl: „Naše vize je zcela jasná. Jsme plně oddáni elektrické mobilitě,” uvedl Döllner a dodal, že prodej pouze elektrických aut dál očekává kolem roku 2033 a pouze elektrické novinky od roku 2026, jak bylo řečeno kdysi. Ale zase tak jistý si tím není: „Pokud se při přechodu objeví vlny nebo výkyvy, můžeme na ně reagovat,” upřesnil.
Promiňte, ale co tohle je? Být zaměstnancem nebo zákazníkem Audi, nevím, kde mi hlava stojí, protože to neví ani šéf značky. Nejprve řekne, že elektrické plány tak úplně neplatí, při premiéře elektromobilu je ale potvrdí, hned na té samé akci ale řekne, že je stejně připraven je změnit. Flexibilita je v pořádku, ale té se říká právě tak a rétoricky má třeba tu podobu, že je automobilka oddaná vždy plnit přání zákazníků tak moc, jak moc jí to kdy bude dovolenost. Hlásat různou míru oddanosti něčemu konkrétnímu na potkání navzdory opačnému přání zákazníků zavání vrtkavostí a oportunismem. A ten nemá ve vedení takové firmy co dělat. Ale co čekat v momentě, kdy jeho kolegyně z vedení v klidu říká, že značka s 50procentní pravděpodobností zkrachuje, protože dost možná vsadila na špatného koně?
Šéf Audi připomíná korouhvičku. Ve vedení firmy mu dáváme rok, maximálně dva. Foto: Audi
Zdroje: Auto News, Audi
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 2 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Průběžně na čele stále Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Po 2 hodinách vede Alex Marquez 19.11.2024
- První testy MotoGP 2025 19.11.2024
- MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice 18.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar poprvé ukázal své přelomové auto a fanoušci běsní. Šéfdesignér přísahá, že vedení nejede na drogách
před hodinou - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 2 hodinami - Potvrzeno: Nejnovější Mercedes skutečně dostal motory z Číny, žádné jiné. A další novinky na tom budou stejně
před 4 hodinami - Ford v Evropě propustí 14 procent všech zaměstnanců, sázka na mrtvého koně se mu vrací i s úroky
před 5 hodinami - VW se rozhodl nasadit elektrický pohon skutečně pro všechno a všude, jeho poslední novinka zvedá obočí
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva