Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sedm dalších novinek Jaguaru: od F-Type Coupe přes XQ až po nový XF
13.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britská značka chce mít do roku 2017 šestičlenné portfolio. Kromě úplných novinek dorazí již příští rok kupé F-Type s faceliftovaným XF po boku.
Jak se říká, každá mince má dvě strany. Zatímco včera jsme vás informovali o těžkostech Jaguaru, nyní přišla řada na světlejší zítřky britské automobilky. Ta chce totiž do roku 2017 nejen kompletně zmodernizovat své portfolio, ale také představit řadu nových modelů (aktuálně mezi nimi chybí zvažovaný hatchback, neboť jak jsme si řekli, jeho příchod závisí hlavně na úspěchu nového sedanu a crossoveru). O všech jsme již slyšeli, takže pád čelisti až na zem nehrozí. Na druhou stranu, až dosud jsme v jejich případě slýchali spíše jen spekulace, než jasná fakta. Nové informace týkající se nejen techniky, ale i data příchodu na trh tak dozajista potěší nejen příznivce velké britské kočky.
Jaguar F-Type Coupe
První britská novinka je víceméně jasná. Dorazit by měla již v příštím roce, kdy pod kapotou nabídne identická pohonné ústrojí jako kabriolet. Půjde tedy o dvojí naladění přeplňovaného šestiválce a vrcholný osmiválec, ve srovnání s otevřeným modelem však má být kupé o třetinu tužší a také o pár kilo lehčí. Na silnici tak rozhodně nabídne působivější výkony, i proto dost možná podraží. Vynahrazením by měla být vyšší exkluzivita než u roadsteru - zatímco totiž roadster má i nadále vznikat v počtu tisíce kusů měsíčně, kupé by mělo z továrny vyjíždět jen v polovičním množství.
Jaguar Q-Type
Zatímco kupé je sazkou na jistotu, nad chystaným malým sedanem se stále vznáší řada otazníků. Do nové zkrácené platformy PLA totiž Jaguar investoval nemalé prostředky a konkurence pro BMW řady 3 tak bude muset trh zasáhnout s razancí atomové bomby, jinak se automobilce výdaje v zisk nepromění. Zvláště, když oproti ocelovému BMW nabídne Jaguar celohliníkovou konstrukci. Jeho hmotnost tak bude nepopiratelně nižší, což má přinést jak lepší jízdní vlastnosti, tak i nižší spotřebu. V prodeji se přitom objeví v roce 2015 za cenu startující od 28 000 GBP (cca 840 tisíc korun).
Malý sedan Q-Type se má objevit v roce 2015, svou celohliníkovou konstrukcí hodlá zaútočit hlavně na BMW řady 3
Jaguar XQ
Vůbec první crossover značky Jaguar by se měl objevit rok po sedanu Q-Type (název XS je ale i nadále možnou volbou, stejné pochynnosti ostatně panují i u výše zmíněného sedanu). Stát má na stejné platformě PLA, přičemž jeho cena by měla začínat někde na 31 tisících librách (930 000 Kč) za základní model s pohonem zadních kol (systém 4x4 bude za příplatek). Podle zdrojů ze zákulisí by měl nabízet opravdu strhující design, se kterým se takové Porsche Macan nebude moci vůbec měřit. To je sebevědomí, který dost možná budeme moci brzy poměřit s realitou - koncepční verze by se totiž mohla objevit již příští měsíc ve Frankfurtu.
Zatímco ovšem vzhled je výrazně subjektivní záležitostí, po stránce hmotnosti nebude moc říct nikdo z odpůrců ani „ň“. I v tomto případě totiž Jaguar počítá s rozsáhlým využitím hliníku, které by mělo vést k nejmenšímu počtu kilogramů v daném segmentu. Pokud k tomu dále připočteme kompaktní rozměry (zkrácená platforma PLA umožňuje délku 4,4 až 4,9 metru) a výkonné šestiválce (v základu ovšem budou čtyřválce), pak crossover XQ slibuje opravdu zajímavé parametry.
Jako první model značky by navíc měl být opravdu výrazně zaměřen na rodiny. Jeho zadní lavice tak má být ideálem pro dětské autosedačky a dětské pasažéry, což je věc, která se u Jaguaru běžně nevidí. I s ohledem na všechny tyto odklony proto asi nepřekvapí, že výroba bude probíhat v továrně Land Roveru v Solihullu namísto tradiční lokace v Castle Bromwich. Sem by se modely postavené na platformě PLA měly přestěhovat až po představení inovovaných modelů XF a XJ.
Chystaný crossover se již ukázal na několika neoficiálních ilustracích. Naživo bychom Jaguar XQ ve formě konceptu měli spatřit již za měsíc ve Frankfurtu
Jaguar XJ
Vrcholná limuzína je přitom hned dalším modelem v řadě, na který se upře pozornost Jaguaru po představení crossoveru. Jednat se přitom nebude jen o malý facelift, ale opravdu rozsáhlou modernizaci. Stávající model je totiž jedním z posledních modelů značky, který ještě spoléhá na původní architekturu Jaguaru. Novinka by ale již měla rovněž přepřáhnout na platformu PLA, oproti výše uvedeným modelům ale vsadí na plnohodnotné provedení, které již používá Range Rover a Range Rover Sport. Tím získá nejen na větším prostoru, ale zároveň shodí i pár kilo. A také bude levnější. Po stránce stylistické ovšem nebylo rozhodnuto, zda bude pokračovat vcelku kontroverzní design Iana Calluma, či zda dojde ke změně i v tomto směru.
Jaguar XK
Dvoudveřové kupé a kabriolet jsou služebně nejstaršími modely značky. To možná není znát na karoserii, při pohledu pod ní ale stárnoucí techniku rozpozná i malé dítě. V době modernizace - stále mluvíme o roce 2016, který bude očividně pro Jaguar pěkně rušný - navíc bude na trhu již deset let, což z něj pomalu dělá důchodce. Je proto jasné, že Britové potřebují novou generaci. Tu proto chtějí posadit na modifikovanou platformu PLA, čímž by většího významu než dosud mohla doznat zadní sedadla. Samozřejmostí bude nižší hmotnost, počítat tak klidně můžeme i s menšími pohonnými jednotkami. Vrcholné provedení XKR-S ale dozajista bude zachováno.
Jaguar XF
Nová generace sedanu XF má plánovanou obměnu portfolia Jaguaru v roce 2017 zakončit. I v tomto případě se počítá s přechodem na platformu PLA, více detailů ale momentálně není k dispozici. Více ovšem britská značka zmiňuje facelift stávajícího provedení, který by měl dorazit již příští rok. I v jeho případě máme totiž počítat s větší než malou modernizací, která má do motorového prostoru přinést nové čtyřválcové motory. Očekávat tak zjevně můžeme nízkou spotřebu, vrcholnému XFR-S by pak změny mohly přinést lepší dynamiku. Očividně je tedy nač se těšit.
Jaguar XF se faceliftu dočká již příští rok. Na novou generaci si tak logicky počkáme nejdéle
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 5 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 8 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva