Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Seat se zapojil do boje s koronavirem, chytře využívá existující díly z aut
31.3.2020 | Petr Prokopec
Člověk musí žasnout nad tím, co vše se dá vyrábět z dílů, ze kterých jinak vznikají automobily. Seat dokázal přetransformovat montážní linku v Martorellu na výrobnu ventilátorů ze skladových dílů.
Svět si chtě nechtě pomalu začíná zvykat na „dobu koronavirovou“. Tedy stav, kdy jsou lidé zkráceni na svých právech a řada firem musela ze dne na den omezit své aktivity. Patří mezi ně samozřejmě také automobilky, které ovšem v poslední době začínají montážní linky opětovně spouštět. Nikoliv však proto, aby stejně jako před příchodem pandemie chrlily tisíce dopravních prostředků denně. Místo toho výrobu aut začíná nahrazovat produkce respirátorů, ventilátorů a dalších pomůcek potřebných v boji se zákeřnou chorobou.
Před několika málo dny jsme již zmínili Ford, který s pomocí některých komponentů, jenž běžně slouží k výrobě pick-upu F-150, začal produkovat respirátory včetně ochranných masek. Nyní přichází se svou troškou do díla Seat, jenž přetransformoval linku v továrně v Martorellu na výrobu automatizovaných plicních ventilátorů. I Španělé přitom sáhli do svých skladů, aby co nejvíce urychlili nájezd výroby. Ventilátory tak vyrábí s pomocí motorků ovládajících stěrače předních skel.
Na novém produktu v úvodní fázi pracoval tým 150 inženýrů, kteří přišli hned se 13 návrhy. Z těch pak vzešel vítězný prototyp zvaný OxyGEN, na kterém Seat spolupracoval s řadou zdravotnických organizací. Produkt přitom nyní prochází závěrečným testováním, jenž je součástí oficiálního schvalovacího procesu. Jakmile bude dokončen, začne Seat zásobovat v prvé řadě svou domovinu, která je jednou z nejvíce zasažených zemí.
„Motivací každého, kdo se tohoto projektu zúčastnil, byla snaha ochránit lidské životy pomocí know-how o masové výrobě,“ uvedl na změnu záběru martorellské továrny Nicolás Mora z produkční divize Seatu. Přitom upřesnil, že vývoj ventilátorů zabral specializovanému týmu pouhý týden, přičemž kromě zmíněného motoru stěračů byly využity také koncernové hřídele a různá soukolí. Ty španělská automobilka vyrábí pomocí 3D tisku.
Každý ventilátor přitom tvoří přes 80 elektrických či mechanických komponentů, přičemž závěrečná kontrola kvality zahrnuje i sterilizaci pomocí ultrafialového světla. Nyní tedy již zbývá vyčkat jen pár dnů, než se ventilátory Seatu rozletí nejprve po Španělsku a následně nejspíše i do dalších zemí. Koncernu VW, který v důsledku karantén tratí neskutečných 55 miliard korun týdně, to však jistě bude jen slabá náplast na mizerné pocity z nastalé situace.







Seat zakrátko začne v Martorellu místo aut vyrábět automatizované ventilátory, jenž jeho inženýři vyvinuli během pouhého týdne s využitím existujících komponentů
Zdroj: Seat
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 7 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před hodinouMercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
před 2 hodinamiTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před 4 hodinamiSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 5 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 13:47 - petr_riha
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis