Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Se Škodou v Rusku je definitivně amen, říkají zdroje z firmy, její plány se hroutí jako domeček z karet
27.7.2022 | Petr Miler
Ruku na srdce, tahle možnost byla od začátku ve hře, každý rozumný člověk ale musel doufat, že se věci začnou vyvíjet správným směrem a Škoda o svůj další obrovský trh nepřijde. Teď už tomu zřejmě může zabránit jen zázrak.
Psal se rok 2018 a Škoda byla na koni, vedle kterého i Šemík vypadal jako líná herka. Česká značka tehdy prodávala po celém světě 1,2 milionu aut ročně a z jejích plánů šla hlava kolem - nejpozději v roce 2025 už měla prodávat 2 miliony vozů za jediný roky. Jak rychle se situace může změnit...
Jsme o 4 léta dál a z černého oře koncernu VW se stává spíše polomrtvý valach, bohužel. Automobilka za první letošní pololetí prodala pouhých 360 tisíc aut a pokud v tom druhém nezažije vzkříšení, bude za svým plánem pro rok 2025 zaostávat o neskutečných 64 procent. A zázraku zatím nic nenasvědčuje.
Na svém kdysi největším trhu, tedy v Číně, dál padá ke dnu. V posledním precizně zdokumentovaném měsíci (květen 2022), prodala pouhých 3 284 aut, což je její nejhorší výsledek od dob, kdy vstupovala na tamní trh. Na svém loni největším trhu v Německu se jakž takž drží, s 69 212 prodanými auty do června, což představuje více jak 18% meziroční pokles, ale nic nezachrání. A na svém loni druhém největší trhu, tedy v Rusku, jen odepisuje ztráty, které jsou stále větší. A pokud se nemýlí zdroje ruské Gazety uvnitř firmy Volkswagen Group Rus, která Škodu v zemi zaštiťuje, bude jen hůř.
Mateřský koncern VW se totiž měl rozhodnout, že Rusko se všemi svými značkami opustí a svou tamní továrnu v Kaluze prodá. Je to zatím neoficiální informace, upřímně řečeno ale dává smysl. Konflikt na Ukrajině nesměřuje k jakékoli formě svého konce a VW si nemůže dovolit financovat prakticky nečinnou továrnu a její zaměstnance věčně. Pochopitelně by to znamenalo i konec Volkswagenu v zemi, Škodu by ale toto rozhodnutí spláchlo s ním.
Gazeta informuje, že VW Group potichu vyměnil nedávno jmenovaného šéfa firma Jana Witteho za Gerrita Spenglera, který měl donedávna na starosti lidské zdroje. To je jeden ze signálů svědčících o konci aktivit VW v Rusku, neboť HR specialistu do takové pozice nejmenujete, pokud chcete byznys dále rozvíjet.
Rusové dále konstatují, že továrnu již navštívili potenciální zájemci o její koupi z Rakouska a Kazachstánu za přítomnosti zástupců ruského ministerstva obchodu a průmyslu. Není zcela jasné, co chce VW s továrnou dělat, expert Gazety ale tvrdí, že v nejlepším případě se bude snažit o zachování dosavadní výroby pod hlavičkou jiné firmy, která by ve fabrice licenčně vyráběla tatáž auta, která si ovšem nebudou říkat VW, Škoda ani jakkoli podobně. V tom horším se jí ale může chtít zbavit za jakoukoli přijatelnou cenu, ať si s ní nový kupec dělá, co uzná za vhodné.
Bez ohledu na konkrétní výsledek tak má být se Škodou v Rusku definitivní amen. A byť člověk nikdy nemá říkat nikdy, pochybujeme, že se po této anabázi bude chtít komukoli z koncernu VW do země vracet, i kdyby došlo ke státnímu převratu. Pro českou značku je to každopádně další smutná zpráva a potenciálně další tvrdá rána. Neboť po téměř úplném vyklizení pozic v Číně a odchodu z Ruska může i oněch 720 tisíc prodaných aut za rok skládat obtížně, za současné situace v Evropě rozhodně.
O komentář jsme požádali ruské zastoupení VW, které se ve slušnosti odmítlo k citovaným spekulacím vyjádřit a přidalo jen obvyklou reakci v tom smyslu, že její aktivity v Rusku zůstávají pozastavené, zaměstnanci jsou doma „na překážce” s částečným platem a firma zkoumá veškeré možné scénáře, aniž by dosud podnikla jakékoli jednoznačné rozhodnutí. Informace Gazety nepopřelo, a tak předpokládáme, že minimálně jako možnost VW Group prodej svých ruských aktivit zkoumá, finální rozhodnutí o dalším postupu ale zatím padnout nemuselo.
Fabrika VW provozovaná ve spolupráci s GAZem v Nižném Novgorodu byla ze strany VW Group i se Škodou opuštěna už dříve, teď má dojít i na tu v Kaluze (na hlavní fotce), která patří jen VW. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Gazeta.ru
Bleskovky
- Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
před 10 hodinami - Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
včera - Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
20.1.2025
Nejčtenější články
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Hyundai se dál otáčí k zákazníkům zády. Obří designovou bizarnost nového SUV ještě snesou, konec nejzajímavějších motorů už míň
23.12.2024 - Elektrická strategie Porsche totálně selhává. Neprodává Taycan, neprodává Macan, neumí vyvinout lepší 718, novinkám vrací benziny
23.12.2024 - BMW už za týden zredukuje emise svých dieselů o 90 procent, k dobrému mu to ale nikdo nepřičte
23.12.2024 - Expert rozebral vrcholnou „papalášskou” Ladu na díly. A objevil komponenty ze všech koutů světa
23.12.2024
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.22. 17:13 - řidičBOB
- BMW Divize 01.22. 14:52 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.22. 10:01 - M.Z.
- Škoda Auto obecně 01.22. 08:58 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.22. 08:39 - Vrooom
- IT poradna 01.21. 15:30 - pavproch
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.20. 14:54 - budik
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB