Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 | Petr Miler
Nedá se říci, že by se tu dva prali a třetí se smál, neboť tohle auto už nějakou chvíli o nejlepší pozici bojovalo. Letos má zatím dobře našlápnuto k celkovému vítězství, překvapivě vysoko je ale také Škoda.
Výjimky potvrzující pravidlo se jistě najdou, jako společnost jsme ale v posledních letech určitě nezbohatli. A na autech je to vidět tak dobře jako na máločem jiném. Shodou okolností jsem se před pár dny dostal k ceníku Dacie Duster starému osm let, který ukázal jednu pozoruhodnou věc - i vrcholné provedení vozu s motorem 1,5 dCi, 4x4 a nabušenou výbavou Celebration, ke které se nedalo dokoupit už skoro nic, vyšlo levněji než dnešní úplně základní verze Expression s tříválcem 1,0 a pohonem předních, ve kterém pro změnu skoro nic nedostanete ve standardu.
To je obrovský, skoro stoprocentní posun, který není reflektován ani specificky českým růstem průměrných příjmů lidí, natož pak obdobným vývojem na západ od nás (třeba Němci se během té doby neposunuli s příjmy prakticky nikam). Jde přitom o úplně ten samý vůz jen ve verzích před a po faceliftu - až k nám dorazí úplně nový Duster, nůžky se dál rozevřou, a to i tím směrem, že novinka nemá v základu už opravdu vůbec nic.
I když to tedy na celkových prodejích aut není zase tak znát, třebaže už nejsou tak vysoko jako koncem minulé dekády, struktura prodejů se zásadně mění. Nechci si hrát na sociologa, ale vše působí dojmem, jako by existovala ne úplně malá vrstva lidí, kterých jako by se to nedotklo a dál si kupují drahá či ještě dražší auta. Pak jako by přibylo těch, kteří si nemohou koupit vůbec nic. A ti, kteří pořád nová auta kupují, zamířili s nároky níž.
Když se podíváme na nejprodávanější auta roku 2016 v Evropě, vidíme na vrcholu VW Golf a za ním obdobné vozy značek jako Renault, Ford nebo Nissan. Nic vyloženě levného, naopak v té době se do nejlepší desítky ještě zvládl dostat VW Passat. Že by se mezi nejžádanější vozy dostala Dacia, bylo nemyslitelné, i když onen Duster tehdy stál od dnes nepředstavitelných 249 900 Kč s motorem 1,6. V posledních letech ale Rumuni stále více vystrkují růžky a letos už rohem prorazili střechu.
Máme před sebou desítku nejžádanějších modelů aut v Evropě za první dva měsíce letošního roku od Dataforce a je to jasné vítězství Dacie, která se svým Sanderem - na většině míst nejlevnějším vozem v prodeji - poráží i druhé nejlepší auto v pořadí o víc jak 20 procent. Kupodivu se vysoko znovu dostal i VW Golf, který je opět druhý, jinak jsou to ale až na dvě výjimky samá malá auta či malá SUV. Oněmi výjimkami jsou Tesla Model Y, dítě elektrické doby, které nejvíc profituje ze všech ohnutí trhu ve prospěch elektromobilů. A Škoda Octavia, která se - znovu docela překvapivě - vrátila na šestou pozici.
Kompletní desítka i s konkrétními prodejními čísly následuje.
10 nejprodávanějších aut v Evropě za leden až únor 2024 podle Dataforce
(pořadí - model - počet prodaných vozů)
1. Dacia Sandero - 45 312
2. VW Golf - 37 577
3. Peugeot 208 - 34 052
4. Toyota Yaris Cross - 32 390
5. Citroën C3 - 32 236
6. Škoda Octavia - 32 167
7. Tesla Model Y - 31 699
8. Renault Clio - 28 370
9. VW T-Roc - 28 208
10. Peugeot 2008 - 27 962
Není nakonec nejlepší ukázkou toho, jak moc jedna část Evropy zchudla (a jak moc jiná žije z dotací a jiných forem přerozdělování), že nejprodávanějším autem je to úplně nejlevnější? A že o pomyslný trůn se pere s elektromobilem za 1,1 a víc milionu korun? Posuďte sami, na každý pád je to zajímavý vývoj.
Není bez zajímavosti, že Sandero u nás až takovým hitem není, prodejně jej výrazně překonává Duster. Napříč Evropou je to ale letos jasné číslo 1. Foto: Dacia
Zdroje: Dataforce, Dacia
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Soukromník vyhrál na Dakaru etapu včera 16:22
- KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných včera 08:00
- KTM na Dakaru stále dominuje 14.1.2025
- Marc VDS pojede i šampionát EWC 14.1.2025
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
Nejnovější články
- K mání je skutečný Batmobil použitý při natáčení. Je plně funkční i s „raketovým výfukem” a „raketu” také bude stát
včera - Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
včera - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
včera - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
včera - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
včera
Živá témata na fóru
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.15. 20:03 - řidičBOB
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.15. 18:30 - pavproch
- VZKAZY 01.15. 13:38 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 08:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch
- Pin rádio Bolero 01.13. 14:57 - Bronislav
- Onboard videa 01.13. 10:37 - Truck Daškam