Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sankce západu výrobu Lad nezastaví, Rusové je obejdou přesně tak, jak se dalo čekat
1.4.2022 | Petr Miler
Sankce uvalené na Rusko jsou velkým zásahem do zaběhnutých procesů, a tak bezprostředně způsobují spoustu problémů. V jakkoli delší časové perspektivě ale bude nevyhnutelně nalezena nová rovnováha, a to i na straně Rusů.
Všechno zlé je k něčemu dobré, říká se. Platí to ve výsledku skutečně o všem, nyní ale narážíme hlavně na roky boje s koronavirovými patáliemi a problémy z něj plynoucí. Jakkoli samy o sobě byly a jsou velmi nepříjemné, firmy naučily flexibilněji reagovat na skoro nekonečnou škálu zásahů do jejich fungování. Zejména se pravidelně stávalo - a pořád se to stává -, že můžete být skoro ze dne na den konfrontováni s nedostatkem čehokoli, co potřebujete k zajištění dalšího fungování firmy. A byť je to vždy znovu nepříjemné, podesáté už to prostě není takový průšvih jako prve.
Jakkoli tedy laici mohou mít pocit, že katastrofa typu koronavirové pandemie znamená konec světa a totální ekonomický rozvrat, není tomu tak. Firmy jsou díky lidem v nich působících v podstatě živé organismy s nekonečnou touhou přežít. A podle toho, jak moc schopné zaměstnance mají, se budou do poslední chvíle snažit přizpůsobit nové realitě. Jakýkoli problém tak neznamená nutně konec, je to spíše nový začátek, start hledání nové rovnováhy. Všechno nakonec má nějaké řešení a ve výsledku dokonce ani nemusí být méně efektivní než to dříve, leckdy ze setrvačnosti preferované.
Ze stejných důvodů nebudou ani pro ruské firmy automaticky znamenat konec uvalené sankce západu, ať už se nám to líbí nebo ne. I pro ně to znamená nový začátek a poučeni z koronavirových časů mohou tuto situaci řešit mnohem flexibilněji, než by kdo čekal. Taková Lada je kvůli sankcím ve velkých problémech, neboť nemůže odebírat elektronické komponenty pro své modely. První reakcí bylo přestat je prostě v maximální míře používat a výrobu zachovat bez nich, což se nějakou dobu bude dít. Auto bez ABS je pořád auto, byť ne tak dobré, dalo se nicméně očekávat, že tento stav nebude trvat věčně. A nové řešení je na světě velmi rychle.
Agentura TASS informuje, že Dmitrij Azarov, gubernátor Samarské oblasti, kde Lada sídlí, oznámil, že firma už našla nové dodavatele chybějících elektronických komponentů. Sankce Lada objede přesně tak, jak se dalo čekat - místo evropských firem, jako je Bosch, využije služeb asijských, jistě zejména čínských dodavatelů. Ti se postarají o to, aby firma měla už v horizontu týdnů k dispozici dostatek komponentů na rozjetí výroby v podobně srovnatelné s tou před vypuknutím konfliktu na Ukrajině.
Azarov zatím odmítl být konkrétnější: „Byli nalezeni, nechci ale konkrétní dodavatele jmenovat předčasně, ostatně je to stále předmětem jednání,” cituje Azarova TASS. „Nejprve musí být vyřešeny logistické problémy, následně problémy s náhradami dovážených komponentů. Technici už pracují na způsobech vyřešení tohoto problému v co nejbližším termínu, posun už nastal,” uvedl dále.
V tuto chvíli je na tom Lada stále špatně. Od 4. do 24. dubna tak vyhlásila celozávodní dovolenou a právě během této doby by mělo proběhnout doplnění chybějících zásob a přizpůsobení výrobních procesů, aby i za přetrvávajících sankcí bylo možné Lady vyrábět i s veškerou obvyklou elektronikou. A jakkoli netušíme, zda se to povede skutečně takto rychle, nesázeli bychom proti jakékoli firmě - ty ruské nevyjímaje -, že si s nastalou situací neporadí. Nějaká nová rovnováha zkrátka dříve nebo později bude nalezena.
Zda a případně kdy se Ladě povede dostat do výroby inovovanou Vestu, to netušíme, ostatní modely včetně předfaceliftového provedení Vesty by se ale měly vrátit do výroby ještě před koncem dubna díky alternativním komponentům z Asie. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: TASS
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 7 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 8 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 10 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 11 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva