Samsung dostal smutný dárek, po 30 letech končí v automobilové branži. Nové modely už nebudou

U nás do značné míry neznámý příběh se začal psát skutečně přesně před 30 roky, nejprve ve spolupráci s Japonci, pak s Francouzi. Přítrž všemu nakonec příhodně pro dnešní dobu nepřímo udělali Číňané.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Samsung dostal smutný dárek, po 30 letech končí v automobilové branži. Nové modely už nebudou

13.4.2024 | Petr Prokopec

Samsung dostal smutný dárek, po 30 letech končí v automobilové branži. Nové modely už nebudou

/

Foto: Renault Samsung

U nás do značné míry neznámý příběh se začal psát skutečně přesně před 30 roky, nejprve ve spolupráci s Japonci, pak s Francouzi. Přítrž všemu nakonec příhodně pro dnešní dobu nepřímo udělali Číňané.

Na počátku 90. let minulého století začal Lee Kun-hee, tehdejší šéf technologického gigantu Samsung, po očku sledovat automobilovou branži. V té viděl obrovský potenciál, stejně jako možnost využít firemní elektroniku k synergiím na mnoha frontách. Jeho první kroky byly spojené se snahou převzít Kiu, od této myšlenky však nakonec musel i kvůli legislativním restrikcím upustit. Kia byla následně koupena automobilkou Hyundai, zatímco Lee zasadil základní kámen zcela nové značky Samsung Motors.

Společnost byla založena v roce 1994, skoro přesně před 30 roky, přičemž již od počátku měla velkou podporu Nissanu. Se svým prvním vozem nicméně přišla v roce 1998, tedy chvíli předtím, že jihokorejský trh zachvátila finanční krize. V důsledku toho měla nová automobilka problém s odbytem a byla nabídnuta k prodeji. Zájem mělo Daewoo, ovšem jak se potíže na trhu zvětšovaly, začala vysychat i kasa tohoto výrobce. Dalším možným kupcem pak mělo být Hyundai, nakonec ale ani na to nedošlo.

Ještě v roce 1998 tak začala jednání s Renaultem, která vyvrcholila o dvě léta později, kdy Francouzi značku převzali a přejmenovali ji na Renault Samsung Motors. Prodeje záhy začaly šplhat nahoru, hlavně díky modelu SM5, což byl přeznačkovaný Nissan Maxima, který si oblíbili korejští taxikáři. Čím více se ovšem portfolio začalo rozšiřovat, tím více Francouzi uplatňovali svůj vliv. Samsung tak postupně upustil od japonských produktů a místo toho využíval vozů Renaultu.

Francouzi se s Korejci v roce 2009 dohodli, že prodlouží dohodu o propůjčení práv spojených se značkou Samsung, a to na dalších jedenáct let. V mezičase nicméně prodeje začaly opětovně klesat. V roce 2020 tak Renault oznámil, že dohodu prodloužit nehodlá. Nicméně v důsledku klauzule v původní smlouvě Francouzi ještě po dvě další léta používali původní označení Renault Samsung. Poté se ale značka přejmenovala na Renault Korea Motors a nedávno jen na Renault Korea.

Éra Samsungu jakožto automobilové značky tím končí, jakkoli Korejci stále ještě v podniku drží 13,1procentní podíl. Renault s 52,9 procenty zůstává majoritním akcionářem, od roku 2022 se nicméně o stále větší slovo hlásí Číňané. Geely totiž ve firmě koupilo 34procentní podíl a poskytlo jí platformu CMA. První model postavený na těchto základech by se měl ukázat letos v létě, ne však se značkou Samsung, s tou už se po spojení Francouzů s Číňany nepočítá.


Samsung dostal smutný dárek, po 30 letech končí v automobilové branži. Nové modely už nebudou - 1 - Samsung SM6 a QM6 2022 ilustracni foto 03Samsung dostal smutný dárek, po 30 letech končí v automobilové branži. Nové modely už nebudou - 2 - Samsung SM6 a QM6 2022 ilustracni foto 01Samsung dostal smutný dárek, po 30 letech končí v automobilové branži. Nové modely už nebudou - 3 - Samsung SM6 a QM6 2022 ilustracni foto 02
Renault Talisman v Evropě skončil už před dvěma lety, jeho korejská verze známá jako Samsung SM6 ale žila dál. Nakonec má přežít až do roku 2028, ovšem znovu jako Renault. Foto: Renault Samsung Motors

Zdroj: Renault, Samsung

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.