Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové zkouší pozoruhodné cesty, jak obejít sankce západu a udržet výrobu aut v zemi
30.3.2022 | Petr Miler
Po ekonomické stránce je Rusko v kleštích a má jen malý manévrovací prostor, aby zamezilo devastujícím dopadům sankcí na dění v zemi. To ale neznamená, že nemá žádný, a tak sahá po pozoruhodných cestách, jak zabránit nejhoršímu.
Konflikt na Ukrajině pokračuje už druhým měsícem a navzdory některým pozitivním signálům se nezdá, že by v dohledné době mohl reálně skončit. V platnosti tak zůstávají i sankce podstatné části zbytku civilizovaného světa, které Rusům komplikují fungování kde čeho, ať už to s válkou přímo souvisí nebo nikoli. A tak velmi citelně dopadají i na automobilový průmysl.
Jednou kapitolou je dovoz a prodej zahraničních aut v zemi, o tom jsme psali naposledy včera. Ten je dnes do značné míry neexistující věcí, neboť většina automobilek se ze země stáhla sama. A pokud pochází z „nepřátelských států”, pak už své vozy nemůže prodávat v Rusku, ani kdyby chtěla. Čína je dnes zřejmě jedinou opravdu velkou zemí, ze které do země nadále proudí auta a žádná ze stran s tím nemá problém, pak je tu ale ještě druhá kapitola - lokální výroba.
Zahraniční automobilky, nevyjímaje třeba ani Škodu, mají v zemi své velké továrny, které dnes povětšinou stojí. Rusové nemají problém s tím, aby byly dále provozovány, západní automobilky je ale obvykle provozovat nechtějí či kvůli nezbytnému dovozu zakázaných komponentů nemohou. Zachování fungování automobilového průmyslu v Rusku tedy momentálně závisí hlavně na zachování výroby domácích automobilek, které je ale též složité.
Rusko není zase takový skanzen, jak jej někteří prezentují, a tak i domácí výrobci nakupují desítky procent dílů pro svá auta od zahraničních dodavatelů. A to dále dost dobře nemohou dělat. Tušíme, že ze střednědobého hlediska se tomu přizpůsobí tak, že přejdou co nejvíce na lokální produkci či dovoz ze spřátelených zemí, něco takového se ale zejména u některých komponentů nestane hned. Rusové tak sahají po vskutku neobvyklých krocích, aby toto období překlenuli.
Jednak jde o samotné automobilky. Ruská agentura Avtostat informuje, že Lada hodlá pustit na trhu speciální provedení modelů Granta, Niva Legend, Niva Travel a Vesta, které budou zbavené některých elektronických komponentů, které dnes Rusové neumí vyrobit. Auta tak přijdou na trh mimo jiné bez ABS, ESP, airbagů či systému automatického volání pomoci při nehodě. Některé modely, které jsou ale značně postavené okolo techniky Renaultu, nebudou nyní vyráběné vůbec. Týká se to přinejmenším typů Largus a XRAY.
Pomáhá ale i vláda. Co je tedy nakonec ještě pozoruhodnější, nové Lady budou moci být zbavené některých senzorů výfukových systémů, které je momentálně též nemožné zajistit. To pochopitelně bude mít neblahý vliv na generované emise, což ale Rusko snadno přejde uvolněním limitů. Místo ekvivalentu normy Euro 5 tak budou muset nová auta plnit jen ekvivalent emisní normy Euro 2. To jistě není dobré pro přírodu, autům to ale může vrátit švih, který s příchodem novějších norem pozbyly - kdo pamatuje časy příchodů zejména Euro 4 a 5, ví, co to udělalo s auty a nejprve benzinovými, později i dieselovými motory.
Jak už dříve AvtoVAZ přiznal, na nových Ladách se zahraniční komponenty, které dnes není možné dovézt, podílí z asi 20 %. Předpokládáme, že v nejprve budou tyto dodávky nahrazeny hlavně komponenty z Číny, než se tak ale stane, vrátí se automobilové Rusko do hluboké minulosti. Vozy s Euro 2, bez ABS, ESP a airbagů... To je skutečně znak časů dnes už nejméně 20 let vzdálených.
Rusové vlastní automobilovou výrobu udrží, ale za jakou cenu. Taková Niva Travel se bude dělat dál, ale bez řady elektronických systémů zejména bezpečnostního a anti-emisního charakteru. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 5 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- BMW vážně vychází vstříc lidem, i jinými zašlapané diesely dál ve velkém nabízí tam, kde je chce jen hrstka lidí
21.10.2024 - Upoutávky nepřeháněly, poslední novinka Mazdy dostala logo tak obří, že bude těžko hledat sobě rovného
21.10.2024 - Člen nejvyššího vedení Mercedesu šokoval Němce. Chce umělé zdražování benzinu, aby lidem nezbylo než kupovat elektromobily
21.10.2024 - Číňané se snu o dobytí Evropy nevzdají, někde dřív jen elektrické auto teď nabízí i jako spalovací, navíc relativně levně
21.10.2024 - Škoda stvořila historický propadák, oslovuje 17krát míň lidí než nejžádanější Octavie
22.10.2024
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 12:58 - řidičBOB
- Politický koutek 11.21. 12:32 - M.Z.
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 11.19. 13:32 - Stepan