Rusové začínají používat nový typ semaforů, takové prý nemají nikde na světě

Na semaforech na kříženích silnic zdánlivě není co vymýšlet, technicky ani jinak. Rusové jsou ale evidentně jiného názoru a v provozu zkouší světla s novou technikou i tvarem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové začínají používat nový typ semaforů, takové prý nemají nikde na světě

27.8.2020 | Mirek Mazal

Rusové začínají používat nový typ semaforů, takové prý nemají nikde na světě

/

Foto: Probok, tiskové materiály

Na semaforech na kříženích silnic zdánlivě není co vymýšlet, technicky ani jinak. Rusové jsou ale evidentně jiného názoru a v provozu zkouší světla s novou technikou i tvarem.

Světla semaforů na křižovatkách jsou tradičně kulatá, Rusové je ale vnímají jako překonaná. Tamní dopravní experti tak přichází s modernizací spočívající v nahrazení podle nich hůře viditelného kulatého tvaru čtvercovým provedením a dalšími dílčími inovacemi.

Řešení představil šéf firmy Probok Aleksandr Šumskij, která se zabývá hlavně vývojem rozličných dopravních řešení. Podle něj jsou taková zařízení instalována v Moskvě a další mají následovat. Změna má přinést lepší srozumitelnost symbolů světelného dopravního značení, které budou řidiči vnímat přirozeněji než to stávající.

Problém je podle Šumskiho v tom, že semafory jako takové jsou obvykle čtvercové, světlo je ale kulaté, čímž nevyužívá celý dostupný prostor. Čtvercové světlo tak má být lépe viditelné kvůli větší svítící ploše a je tu ještě jeden pozitivní aspekt - minimálně střednědobě si čtvercově tvarovaná světla získat pozornost více než ta kulatá, která jsou většině lidí známa od narození. Že by právě to mohl být problém, šéf Proboku nepřipouští: „Lidé na semaforech vnímají barvu, nikoli tvar,” říká.

Dalším důvodem eliminace kruhových tvarů má být fakt, že řízení silničního provozu přechází na diodové záření, které nahrazuje klasické žárovky - ty byly původním důvodem pro kruh. Semafory s LED známe i od nás, mají ale klasický tvar, Rusové se jej rozhodli nedržet. Vyjma avizované vyšší bezpečnosti má novinka výhody i jinde a měla být výrobně i provozně levnější a být současně o 40 až 50 % čitelnější.

Inovované semafory budou postupně pokusně umístěny v několika regionech Ruské federace, moskevský pokus budou následovat další města po vzoru dřívějšího testování dopravních značek menších rozměrů. Až po vyhodnocení zkušební doby by se čtvercové semafory mohly stát standardní součástí infrastruktury - Rusové říkají, že takové nikde jinde na světě standardně nepoužívají, a tak chtějí být první.


Rusové začínají používat nový typ semaforů, takové prý nemají nikde na světě - 1 - Rusove testuji ctvercove semafory 01Rusové začínají používat nový typ semaforů, takové prý nemají nikde na světě - 2 - Rusove testuji ctvercove semafory 02Rusové začínají používat nový typ semaforů, takové prý nemají nikde na světě - 3 - Rusove testuji ctvercove semafory 03Rusové začínají používat nový typ semaforů, takové prý nemají nikde na světě - 4 - Rusove testuji ctvercove semafory 04Rusové začínají používat nový typ semaforů, takové prý nemají nikde na světě - 5 - Rusove testuji ctvercove semafory 05
Čtvercové semafory dávají smysl, počkejme si ale raději na výsledky ruského testování. Foto: Probok.net

Zdroj: Probok.net

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.