Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové ukázali nový obří terénní náklaďák. S radlicí a světelnou rampou míří na Sibiř
5.10.2018 | Mirek Mazal
V málokteré jiné zemi dojdou extrémní náklaďáky takového užití, jako v Rusku. Právě odtud tak pochází nový speciální Jamal, jehož úkolem není nic menšího než dobývat ložiska plynu na daleké Sibiří.
V těchto dnech se v ruském Petrohradě koná každoroční říjnové Gas Forum. Jde o konferenci orientovanou na další směřování plynárenského průmyslu, na výstavišti Expoforum jsou ale k vidění i nevšední automobily, které mají pomáhat právě plynárenským firmám. Letos jich do Petrohradu nedorazilo mnoho, o to zajímavější ale jsou.
Pozornost návštěvníků budí hlavně zvláštní červený stoj na přiložených fotkách určený pro sibiřské těžaře. Všestranné vozidlo značky Jamal je mnohatunové kloubové stvoření postavené pod taktovkou divize Jamal Specmaš s továrnou v Číně. Tento podnik vyrábí zvláštní terénní auta od roku 2010, přičemž všechny modely jsou určené k pohybu extrémním terénem - v bažinách, na sněhu i po kamení. Upravené vozy se používají k přepravě materiálu, speciálního vybavení, opravárenských a inspekčních týmů do jinak nepřístupných oblastí daleko od civilizace.
Vystavovaná chlouba si říká Jamalu B-4 a kombinuje vysokou průchodnost terénem s neobvyklou mrštností. Proto má jen dvě nápravy, které obě pohání dieselový řadový šestiválec s turbem o objemu 6,7 litru s výkonem 207 kW (281 koní) při 2 500 ot./min a 970 Nm od 1 200 do 1 700 ot./min. Automatická šestistupňová převodovka ZF s vysokým převodovým poměrem 22,9:1 přenáší energii na čtveřici kol s širokými pneumatikami R25. Do zásobníků na palivo se vejde 340 litrů nafty, což při plném nasazení zmizí hned; nesmíme zapomenout, že nákladní vůz váží 10,6 tuny a uveze ještě dvakrát tolik.
Na korbu je možné naložit jakýkoliv náklad nebo také obytnou buňku. V základním zhotovení je Jamal B4 jen kabina s podvozkem, který se doplňuje o užitkovou nástavbu podle zaměření. Samotný vůz nemusí působit jako obr, malý ale vážně není - je vysoký 3 596 milimetrů, široký 3 500 milimetrů a na délku dosahuje 9 070 milimetrů, z toho jen asi 2 metry zabírá kabina. Nápravy od sebe jeho tvůrci umístili do vzdálenosti 5 100 milimetrů.
Doplňková výbava je obsáhlá, v rámci konfigurace se dá navolit několik doplňků známých z osobních aut, jako například klimatizaci, elektrické zásuvky, rádio na CD, vyhřívanou schránku před spolujezdcem nebo různé budíky ukazující kondici automobilu. Navíc výrobce nabízí prvky jako bezpečnostní skla, radlici nebo světelnou rampu, které můžete vidět na prezentačním kusu. Nepochybujte ale o tom, že už holý základ je ale mimořádně schopný užitkový off-road...





Jamal B-4 ve speciální úpravě je mrštný tahač s pohonem 4x4, který se ničeho nezalekne. Jeho cena začíná na 11 milionech rublů (3,7 milionu Kč)
Bleskovky
První elektrický muscle car ostudně selhal ve sprintu. V tom jediném, co má umět, mu zadek nakopalo rodinné SUV
před 8 hodinamiDvě z největších silničních stíhaček automobilových dějin si to rozdaly ve sprintu, je to souboj aut za víc než 300 milionů
včeraBugatti začalo pro nový Tourbillon nabízet tovární příslušenství. Je to jiný svět, pár „cetek” navíc by zruinovalo i miliardáře
25.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Gutierrez: Šance v Moto2- pro jezdce z MotoE 18:00
- PT Grand Prix Thajska bez Jorgeho Martina, kdy se vrátí? 14:00
- Nová motorka, nový začátek. Salač chce do desítky, těší se na brněnský okruh 10:03
- Od 2025 změna časového programu včera 15:25
- Honda Dax, Monkey a Super Cub C125: nové barvy pro rok 2025 včera 13:00
Nejnovější články
Také auta dostihl koronavirus. Studie odhalila, jak vysoká je dnes poruchovost vozů vyrobených za pandemie
před 2 hodinamiOhyzdné BMW M2 dostalo pořádný „facelift”, teď vypadá konečně dobře. Automobilka by si měla dělat poznámky
před 4 hodinamiUž i Britové říkají, že žádný zákaz spalovacích aut nebude, ani u nich, ani jinde. Otevřeně vyzývají k referendu
před 5 hodinamiToyota těší staromilce, jejím řidičským autům zůstanou spalovací motory a manuály „neomezeně dlouho”
před 7 hodinamiPrvní elektrický muscle car ostudně selhal ve sprintu. V tom jediném, co má umět, mu zadek nakopalo rodinné SUV
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva