Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
23.4.2024 | Petr Prokopec
A nestalo se tak dílem nějaké poťouchlé ruské normy, auto vsadilo na technické řešení, kterému se většina ostatních automobilek vyhýbá. Tento předělaný Aurus Senat používá vodíkové palivové články.
Rusko je ropnou velmocí, přičemž „černého zlata“ má po invazi na Ukrajinu, kdy přišlo o část svých tradičních zákazníků, na rozdávání. Místní tak za 92oktanový benzin platí zhruba 51 rublů, za ten 95oktanový pak 55 rublů. To je v přepočtu 13 a 14 korun, tedy na naše poměry pakatel - v Česku dnes 1 litr pohonných hmot stojí zhruba 40 Kč, to je třikrát tolik. Je tak vlastně zvláštní, jak moc se některé společnosti v Rusku snaží o vývoj elektromobilu, neboť Rusko nic takového nepotřebuje a z podstaty se pro rozšíření elektrických aut ani nehodí.
Platí to, i když klasické baterie vyměníte za vodíkové palivové články. Šéf vývojového oddělení institutu NAMI Alexej Kolbasov přesto již před dvěma lety prohlásil, že „je třeba být proaktivní“. A právě z toho důvodu Rusové již v roce 2021 odstartovali vývoj vodíkového Aurusu Senat. Pár měsíců po zahájení prací se pak dokonce stihli pochlubit prvním prototypem, který dostal do vínku dva elektromotory o celkovém výkonu 612 koní a nádrže schopné pobrat 8 kilo vodíku, jenž měl vystačit na 600 km dojezdu.
Institut NAMI tím vývoj pochopitelně neukončil, místo toho na voze pracoval i nadále. A nyní ukázal prototyp číslo dva, který sice na první pohled vypadá identicky jako ten předchozí či jako zcela sériový Senat, pod povrchem ale došlo na řadu změn. Místo dvou motorů jsou zde totiž tři, přičemž jeden roztáčí přední nápravu a zbývající tu zadní. Každá jednotka přitom disponuje 250 kW, celkově tak soustava nabízí 1 020 koní, s nimiž stovka padne za necelé 4 sekundy.
Mnohem zajímavější je pohled na tři nádrže. Ty sice nadále poberou 8 kg vodíku, Rusové však zjevně zapracovali na efektivitě pohonného ústrojí. I když je tedy celá soustava výkonnější, dojezd vzrostl na 870 km. S takovou vzdáleností není spojena ani řada limuzín osazených konvenčním pohonem, bateriové elektromobily si o něm mohou nechat jen zdát.
Ani baterie ale upravenému Aurusu nechybí. O jejich kapacitě se institut nezmiňuje, původní prototyp ovšem v tomto ohledu počítal se 100 kW. To pochopitelně vedlo k jeho vysoké hmotnosti, která nejspíše již korespondovala s řidičským oprávněním na náklaďák. Zároveň pak logicky ovlivňovala dojezd. Když si přitom uvědomíme, jak moc právě ten narostl, a to při stejném objemu vodíkových nádrží, dá se předpokládat, že Rusové kapacitu baterií snížili. Konkrétní údaj ale zatím neprozradili.
Ani toto ovšem není konečná. Insitut NAMI má totiž v plánu rozjet v příštím roce vývoj vodíkové a bateriové verze SUV Komendant. To s limuzínou Senat sdílí technický základ, nicméně jeho hmotnost je o poznání vyšší (3 295 kg versus 2 700 kg). Očekávat tak lze horší data týkající se akcelerace i dojezdu, na druhou stranu jakýkoli technický posun může být následně aplikován také u sedanu.



Vodíková verze Aurusu Senat nese oficiální označení NAMI Hydrogen. Zatím ale nebylo potvrzeno, zda se dočká sériového provedení. S ohledem na tamní cenu benzinu a prakticky nulovou vodíkovou infrastrukturu to nedává příliš velký smysl, ale to nedává ani vývoj auta. A přesto vzniklo. Foto: NAMI, tiskové materiály
Zdroj: NAMI
Bleskovky
Aukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
včeraObří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025Audi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
5.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Za cenu Fabie je k mání na míru postavený, dodnes nejetý světově unikátní šestiválcový kombík ze zlatých časů BMW
před hodinouArogantní chování se Volvu opravdu vyplácí, někde jen během posledních tří měsíců přišlo o pětinu dealerů
před 3 hodinamiZ ceny Tesly původně za 3,2 milionu zbylo majiteli už po třech letech krutě málo, levněji by ho vyšlo i Ferrari nebo Porsche
před 4 hodinamiTohle auto má dvakrát větší baterky než ostatní nejlepší elektromobily, přesto nedokáže ohromit skoro ničím
před 6 hodinamiNové Audi A6 v úplném základu je teprve tragédie. Interiér je reklamou na věci, na které jste neměli. A co to má zádi?
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva